Diario de Mallorca

Diario de Mallorca

Contenido exclusivo para suscriptores digitales

COL·LEGI SANT JOSEP OBRER

Robòtica, el raonament i la lògica

Robòtica, el raonament i la lògica

"Robòtica. Desenvolupant el raonament i fomentant el treball en equip" és el projecte que el col·legi Sant Josep Obrer de Palma aplica a l'alumnat de primer y segon de batxillerat com a activitat extraescolar.

Laura Rosselló, del departament de Comunicació d'aquest centre concertat remarca que "actualment és una assignatura extraescolar i que també s´està iniciant a primària i a ESO" i anuncia que "es pretén que a la llarga sigui una assignatura curricular que impliqui diferents cicles, que es comenci a treballar a primària, segueixi a ESO i culmini a batxillerat".

Objectius

"La Robòtica Educativa és una eina essencial per al correcte desenvolupament de l´individu perquè contribueix a l´adquisició de competències transversals clau", expressa el coordinador Héctor Vidal, professor de Matemàtiques. Indica que l''alumnat que cursa els tallers assoleix els següents objectius:

-Desenvolupar la capacitat per la resolució de problemes, la presa de decisions i el raonament lògic, habilitats necessàries per afrontar reptes.

-Pensar reflexivament i amb actitud crítica envers les diferents solucions d´un problema.

-Cultivar actituds científiques com la curiositat, l´anàlisi i la investigació, claus per millorar la cultura cientificotecnològica.

-Ser capaç de cercar informació rellevant.

-Millorar les habilitats socials com la seguretat en si mateix, el lideratge i l´autoestima.

-Aprendre a treballar en equip, negociant, escoltant activament i saber comunicar als altres

Temporalització

Una hora a la setmana.

Primer semestre

A batxillerat, el curs de robòtica es divideix en dos semestres no consecutius. El primer es desenvolupa al primer curs sota el nom de Robòtics I, taller on els alumnes tracten dos aspectes bàsics.

Per un costat, ho fan amb la construcció de robots ja que disposen de kits de muntatge amb més de 500 peces juntament amb un processador de codi obert. Aquest fet permet treballar amb qualsevol llenguatge de programació.

Encara que els alumnes tenen instruccions per muntar els robots, disposen de total llibertat a l´hora de construir els seus robots per poder desenvolupar la seva creativitat tenint en compte les seves idees.

El segon aspecte fa referència a la programació per blocs mitjançant el programari associat als robots de LEGO MINDSTORMS EV3®.

Aquests dos punts estan dirigits a familiaritzar-se amb els aspectes bàsics de la robòtica: muntatge, moviments bàsics, coneixement i ús dels diferents sensors, ultrasons, tacte, color, control de motors, etc.

Segon semestre

En el segon semestre es realitza Robòtics II, taller dirigit als alumnes de segon curs de batxillerat, els quals apliquen els coneixements bàsics adquirits al primer bloc del curs. En aquest cas, els estudiants han de resoldre reptes més complexes que impliquen l´ús de tot el material del que disposen més uns sets d´expansió que permeten desenvolupar robots més sofisticats per treballar temes més complexos relacionats amb el món que ens envolta.

Autonomia i treball en equip

Els dos cursos es basen en fomentar l´autonomia de l´individu i el treball en equip.

Cada classe comença amb el plantejament d´un repte que els alumnes han de resoldre mitjançant la informació proporcionada, la investigació i els propis coneixements.

El fet de treballar per reptes és molt positiu ja que quan els estudiants aporten solucions vàlides, provades i obtingudes per ells mateixos.

El seu lideratge i la seva autoestima s'enforteixen perquè van adquirint confiança en la seva capacitat per resoldre reptes cada vegada més complexos.

Science, Technology, Engineering and Mathematics

Un aspecte fonamental d´aquests cursos és el treball de l´educació STEM, acrònim dels termes anglesos Science, Technology, Engineering and Mathematics (ciències, tecnologia, enginyeria i matemàtiques).

Aquesta filosofia educativa es basa en l´aprenentatge de les quatre disciplines de forma integral mitjançant la resolució de problemes fomentant l´experimentació en primera persona, aspecte clau que permet millorar la retenció a llarg termini dels conceptes treballats.

Contacte

El col·legis interessats en conèixer més aquesta activitat, poden contactar amb el coordinador i professor de Matemàtiques Héctor Vidal, al correu electrònic hvidal@santjosepobrer.es.

Compartir el artículo

stats