TRIBUNA
Proves PISA i Geografia
Cada cop que apareixen els resultats tothom s’esvera i polítics i professionals de l’àmbit educatiu es confabulen per trobar fórmules de redreçament d’un sistema educatiu que no funciona
Aquests dies la premsa se fa ressò que el govern Sánchez ha anunciat mesures per reforçar l’ensenyament de matemàtiques i comprensió lectora entre l’alumnat de Primària, d’ESO, Formació Professional Bàsica i Batxillerat per fer front al fracàs d’Espanya a les proves PISA. Cada cop que apareixen els resultats tothom s’esvera i polítics i professionals de l’àmbit educatiu es confabulen per trobar fórmules de redreçament d’un sistema educatiu que no funciona. El nivell assolit del 2022 ha estat baix per a Espanya i, especialment, per a Catalunya. Les proves PISA (OCDE) (que mostren fonamentalment l’assoliment de competències en l’àmbit de les matemàtiques, les ciències i la comprensió lectora als estudiants de 15 anys) i les proves PIRLS (IEA) ( que mesuren la comprensió lectora dels escolars de 9-10 anys) varen néixer amb la idea de dotar d’un indicador homogeneïtzador de mesura de la salut dels sistemes educatius dels diferents països.
No obstant això, la resta de coneixements, habilitats o competències no els podem ignorar. Als Estats Units fa estona que se preocupen de l’alfabetització geogràfica dels seus ciutadans. La darrera enquesta realitzada el 2006 per National Geographic-Roper Public Affairs donà lloc a un informe conegut com a Roadmap to XXI century on l’Associació de Geògrafs Americans aconsella sobre què s’ha de fer per millorar la ignorància geogràfica dels seus ciutadans. Al Regne Unit el psicòleg ambiental Martyn Barrett s’ha capficat durant anys amb el sentit de pertinença dels britànics, adquirit, entre d’altres, a través del coneixement geogràfic sobre el propi país. Hi hagué veus crítiques que discutiren aquestes necessitats, car són mancances que només alimenten al seu parer la voluntat de supremacia militar i política nord-americana i els interessos de corporacions de les noves tecnologies de la informació geogràfica com ESRI. Nogensmenys, al si de la Geografia, els coneixements de la ciutadania generaren una línia de recerca que s’ha perllongat fins els nostres dies. Hi ha estudis fets amb mostres d’estudiants i escolars d’aquesta comunitat i d’altres de comunitats autònomes que manifesten l’existència de signes inequívocs de desconeixement. En treballs recents, futurs mestres coneixien una mitjana de 15 llocs de les Balears, mentre els escolars de Sisè d’Educació Primària en sabien un valor mitjà de només 10. Mentre tant, els estudiants d’ESO no encerten al mapa la ubicació d’Alaska i la localitzen en una distància mitjana de 4707 Km de la seva posició real. Aquests són exemples prou eloqüents del bagatge en coneixement geogràfic de les noves generacions. No només les proves PISA ens apunten amb el dit.
- Un grupo de turistas del Imserso denuncia que una aerolínea les ha dejado tirados en el aeropuerto de Palma
- Temor en el transporte a que haya tensiones en el aeropuerto de Palma por los aparcamientos
- Hallan el cadáver de un hombre a unos 50 metros de la playa de s'Arenal de Llucmajor, que podría haber llegado en patera
- Estos son los nuevos destinos a los que podrás volar desde Mallorca en 2025
- El histórico narcotraficante Bartolomé Albons, nuevo presidente de la Asociación de Navegantes de Mallorca
- Endesa vende a un fondo de inversión la parcela más codiciada de Nou Llevant para construir 540 pisos de lujo
- Críticas al cartel oficial de las fiestas de Sant Sebastià: “Parece hecho por un niño pequeño”
- La Aemet alerta de un brusco cambio de tiempo que podría dejar la primera nevada del año en Mallorca