Diario de Mallorca

Diario de Mallorca

Contenido exclusivo para suscriptores digitales

Projectes, experiències, activitats

Aprenentatge cooperatiu al CIDE

L´aprenentatge cooperatiu implica estudiar una solució d´equip a l´hora de resoldre problemes.

"L'aprenentatge cooperatiu és un dels aspectes educatius al qual donam més importància al CIDE. Durant tot l'any, intentam que els nostres alumnes incorporin en el dia a dia una sèrie de valors que potencien l'acceptació i la integració. Mitjançant aquests exercicis, també desenvolupam valors com l'ajuda mútua i la participació equitativa", afirmen Lluïsa Jiménez i Marga Cabalín, les coordinadores d'aquesta aplicació de les estructures d'aprenentatge cooperatiu dins les aules d'educació infantil i primària. Vegem-ne algunes de les duites a terme.

1-2-4

Una estructura que utilitzen molt sovint és l'anomenat 1-2-4. Els alumnes resolen un problema individualment, després ho comparen per parelles i finalment amb tot el grup de quatre. Per exemple, dins una classe de 6è es varen formar grups cooperatius a l'àrea de llengua castellana per treballar els anuncis publicitaris. Els alumnes duien de ca seva diferents anuncis de revistes i diaris per veure com estaven fets i llavors, entre tots els membres del grup, triaven un objecte en base al qual idear un nou anunci, escriure l'eslògan i, finalment, elaboraven un anunci ells mateixos.

Foli giratori

El professorat comenta que "una altra estructura que agrada molt és el foli giratori". Consisteix que cada membre de l'equip ha d'escriure la seva part de la tasca a un foli i, seguint la direcció de les manetes d'un rellotge, ha de passar el foli al seu company perquè aquest escrigui la seva part de la feina.

A classes de 3r i 4t han fet un bon grapat de pràctiques seguint aquesta tècnica. Per exemple, a llengua castellana els alumnes varen haver d'inventar-se una seqüència d'una sèrie amb unes vinyetes o fer una descripció d'un peluix que duien de ca seva per repassar els adjectius estudiats. Aquesta pràctica és, a més a més, tota una experiència artística! A una classe de 6è els alumnes varen fer de poetes improvisats. Havien d'escriure poemes amb el tema d'un animal o un objecte. Al principi els va costar un poc per trobar les paraules adequades perquè rimassin. "Però al final, el resultat va ser molt interessant!", reconeixen.

Contacontes

Una de les experiències més enriquidores va ser una feina desenvolupada per uns alumnes de 6è, que varen treballar de valent per elaborar... un contacontes! Cada grup va crear el seu propi conte partint dels contes populars clàssics que tots coneixien. Després, els va tocar dissenyar els seus protagonistes i els decorats: feren titelles, escenaris, caretes... i posaren en marxa la seva imaginació! Una vegada repassada l'expressió escrita i millorant la precisió del lèxic, imprimiren tots els contes i assajaren per grups cooperatius.

A cada exposició, els propis alumnes puntuaven diferents aspectes de l'activitat: originalitat, vocabulari emprat, coherència de la història, decoració teatral, timbre de veu, gesticulacions... I el que millor puntuació rebia, era ser el primer equip per dur a terme la seva interpretació davant d'altres alumnes de 2n de primària.

Llapis enmig

Una altra estructura molt didàctica és la del llapis enmig. El mestre dóna a cada equip un foli amb tantes preguntes o exercicis com membres tengui el grup. Cada alumne s'ha de fer càrrec d'un exercici. Llegeix la pregunta en veu alta i, tots els companys comenten la resposta adient i s'asseguren que tothom ha entès la solució. Mentre es decideix la resposta, els llapis han d'estar col·locat enmig de la taula per indicar que en aqueix moment només es pot parlar i escoltar i no escriure.

Lectura compartida

"També és fonamental la lectura compartida, especialment per treballar la comprensió d'un text", diuen al CIDE. En aquesta activitat, un alumne del grup cooperatiu llegeix un paràgraf en veu alta a la resta del grup. Després, el següent alumne ha d'explicar el que ha entès i els altres matisen i complementen el que ha dit. Així van rotant fins que acaben de fer la lectura. Si hi ha alguna paraula que no entenen, després de consultar el diccionari, ho diuen a la mestra.

La maleta

És una de les preferides. A causa del fet que que aquest curs s'han barrejat les aules dels alumnes que fan 5è, la millor manera de fer que es coneguin entre ells és desenvolupant aquesta activitat que, a més a més, els agrada moltíssim. Cada alumne (inclòs el mestre) ha de dur els tres objectes que per a ells siguin els més importants i que representin part de la seva vida. Llavors comparteixen les seves vivències i emocions amb la resta de la classe. "Com és de divertit!", s'exclamen.

"En resum -acaben assenyalant les coordinadores Lluïsa Jiménez i Marga Cabalín- amb totes aquestes pràctiques intentam preparar els nostres alumnes perquè siguin persones tolerants, respectuoses, que sàpiguen escoltar les idees i opinions dels altres i donar les seves, que acceptin l'ajuda dels altres i que vulguin ajudar".

La fitxa de l'activitat

CIDE (PALMA)

Denominació: Aprenentatge cooperatiu

Alumnat: Educació infantil i primària Qui l´aplica: Mestres d´educació infantil i primària Quan: Tot el curs

Per a més informació: Marga Cabalín i Lluïsa Jiménez (coordinadores) - 971 606 499 - cide@cide.es

Compartir el artículo

stats