Diario de Mallorca

Diario de Mallorca

Contenido exclusivo para suscriptores digitales

Projectes, experiències, activitats

Jugant, jugant: els ambients d'aprenentatge

Els alumnes del CEIP Llevant d´Inca experimenten el traç amb música i moviment.

"Si m'ho expliques, me n'oblido, si m'ho ensenyes i ho veig, tinc por de no recordar-ho; si ho faig ho aprenc". Amb aquesta frase tan didàctica presenta l'equip educatiu d'infantil i de 1r i 2n de primària del CEIP Llevant d'Inca el projecte "Jugant, jugant: els ambients d'aprenentatge d'infantil a primària".

Aquest projecte del col·legi públic inquer es va implantar durant del curs 2013-14 per a tota l'etapa d'educació infantil. El curs 2014-2015 es va incorporar el 1r curs de primària. A l'actual any 2015-16 s'ha ampliat a 2n de primària. S'aplica des del mes d'octubre al de juny, durant dos dies a la setmana, de 12:30 a 14:00.

Els mestres, els iguals i l'entorn

Explica l'equip docent que des del curs 2012-2013 l'escola està immersa en el procés de repensar l'ensenyament-aprenentatge, i "feim nostres" els plantejaments de Malaguzzi que planteja que hi ha tres mestres a l'escola (el mestre, els iguals i l'entorn) i la reflexió envers els conceptes:

-el joc, l'eina més eficaç per aprendre

-el mestre, una figura que acompanya

-la intencionalitat de l'estètica de l'espai, per facilitar l'aprenentatge

"El nostre repte -diuen- era organitzar el procés educatiu en funció del que consideram els quatre pilars de l'educació del s. XXI, ja recollits per Jacques Delors al seu informe per a la UNESCO, Aprendre a conèixer, aprendre a fer, aprendre a viure junts i aprendre a ser. La resposta va ser clara; ens havíem d'organitzar per ambients d'aprenentatge".

Objectius

-Aprendre jugant.

-Potenciar situacions de joc per facilitar l'autonomia, la responsabilitat i el criteri personal.

-Potenciar la curiositat, l'observació i la reflexió de les accions dels infants sobre els materials per afavorir el desenvolupament del pensament.

Organització i metodologia

L'equip educatiu ha dissenyat els ambients d'aprenentatge basats en nou propostes pedagògiques acompanyades per nou mestres al llarg de dos dies a la setmana de 12'30 a 14'00. Aquests espais d'aprenentatge es desenvolupen a les tres aules d'infantil (Ioga, La botiga, Art i moviment) als passadissos (Arquitectura i Experimentació) a la cuina, a l'aula de teatre i a l'exterior (Moviment gran i Moviment petit) i possibiliten desenvolupar les diferents intel·ligències múltiples. Els espais estan condicionats per permetre un entorn favorable perquè cada infant pugui desenvolupar un joc autònom i segur físicament i afectivament, on es respecta el seu ritme vital (la relació amb els materials és autèntica i està vinculada a les seves experiències cognitives).

Tots els mestres de l'equip educatiu (tutors, especialistes -AL i PT-, suports) estan implicats en aquest projecte, la qual cosa fa possible disminuir la ràtio amb 13-14 infants a cada espai.

Ioga. Amb l'ajuda del moviment del cos i la ment es realitzen diferents asanas (postures) mitjançant jocs i contes per potenciar l'autoconeixement del cos, l'autoregulació personal i l'autoestima personal.

La Botiga. En aquest espai els infants representen escenes de la seva vida quotidiana jugant a comprar-vendre, assolint diferents rols.

Experimentació. Utilitzant material natural desestructurat, poden jugar a les safates d'experimentació i a la sala de llum. Amb les safates juguen i desenvolupen el pensament matemàtic amb materials continus (farina, pa rallat, arena, aigua...) i amb materials discontinus (ciurons, grans de cafè, pasta...). A la sala de llum exploren les característiques físiques dels objectes des de l'òptica de la llum amb les caixes de llum i la pantalla d'ombres.

Arquitectura. A partir de l'experimentació de les característiques físiques de materials desestructurats, expressen, construeixen, i representen mitjançant el joc simbòlic (objectes, situacions, edificis, animals...).

Teatre. Es treballa la dramatització de contes tradicionals, on també hi ha lloc per a la creativitat d'històries inventades pels infants amb els recursos que els infants tenen al seu abast: el cos, desfresses, música,... L'AL (audició i llenguatge) és el mestre que acompanya.

Art i moviment. És un ambient que ofereix la possibilitat d'experimentar, crear i expressar amb diferents materials i tècniques. Mitjançant aquest llenguatge, els infants ens mostren aspectes de sí mateixos: què pensen, quins sentiments tenen i com veuen la realitat que els envolta. "Hem experimentat amb la tècnica Action painting, hem creat escultures amb paper i fang i hem començat a investigar el traç amb moviment (Segni Mossi)", recalca el professorat.

Cuina. En aquest espai, els alumnes s'acosten mitjançant l'activitat culinària als continguts relacionats amb la cura del cos i la salut. Confeccionen receptes senzilles i, de forma multisensorial, experimenten amb els aliments.

Moviment gran. En aquest espai tenen la disponibilitat de moure-se de forma lliure en un espai obert i exterior però delimitat, perquè -segons la zona- hi ha materials diferents que permeten construir a gran escala.

Moviment petit. A l'exterior els infants s'expressen utilitzant elements naturals multisensorials (pinyes, branques, pedres de la mar, retalls de cartons...).

Compartir el artículo

stats