Diario de Mallorca

Diario de Mallorca

Contenido exclusivo para suscriptores digitales

Les nostres escoletes: Sant Alfons - Cooperativa d'Ensenyament es Lledoner (Felanitx)

Jerònima Muñoz Pomar: "La reconsideració de la importància de l'educació infantil ajudaria a revaloritzar-la"

Una de les sortides, a veure un forner que fa bunyols.Els criats dels Reis visitaren l'escoleta.La xocolata calenta i la coca endolciren el darrer dia de classe abans de les vacances de Nadal. f ESCOLETA SANT ALFONS

Aquest curs estrenen equip directiu i consell rector. Jerònima Muñoz Pomar -qui també és la presidenta de la cooperativa- assumeix per primer any el càrrec de directora. Magdalena García Garcías coordina el primer cicle i Catalina Grimalt Maura, del segon.

-Quan neix l'escoleta?

-Fa tres dècades que el projecte d'educació infantil que desenvolupa la Cooperativa d'Ensenyament es Lledoner de Felanitx es posà en marxa. L'edifici està llogat a les monges teatines. El règim de l'escoleta és de dos tipus. A primer cicle és privat mentre que el segon entra dins el concert educatiu.

-Indicau les principals necessitats.

-En termes generals, com a molts de centres escolars, la primordial és econòmica com a conseqüència de la conjuntura econòmica i el problema social que vivim. El funcionament de les escoletes es troba molt condicionat a l'auge econòmic de les famílies. Si falla aquest aspecte, som un dels primers sectors on repercuteix i no tenim cap altra alternativa per a la subsistència. Una disposició de les administracions a reconsiderar la importància de l'educació infantil com a pilar fonamental en la formació dels infants ajudaria a la seva revalorització. La seva inclusió en la seva oferta garantiria el servei i la seva continuïtat. Recordem que, al cap i a la fi, es tracta d'un servei que es presta a la societat.

-En quins pilars es fonamenta el vostre projecte educatiu?

-El primer que tenim en compte és que oferim un servei educatiu d'escoleta, diferenciat ja des dels documents socials de la cooperativa d'allò que és un simple servei de custòdia dels infants.

-I els trets d'identitat?

-Aconfessionalitat (escoles plurals per fomentar el respecte envers totes les ideologies i creences), llengua catalana com a vehicular d'ensenyament i aprenentatge, impartició d´altres llengües, creació artística, arrelament a la nostra cultura, família (compartir l'educació i la participació en el projecte educatiu de centre), medi ambient, inclusió de tots i totes, compromís amb l´èxit escolar, l´escola i el prestigi professional (revitalització del protagonisme educatiu dels centres com a eix vertebrador de la comunitat i suport a la professionalització de la funció i formació docent), gestió educativa eficaç i transparent, avaluació del centre, coordinació i comunicació i integració de les TIC a les aules i al centre.

-Comentau el punt "inclusió de tots i totes".

-Les cooperatives assoleixen el plantejament de l´educació inclusiva; és a dir, treballen per respondre a la diversitat d´alumnat sense exclusions de gènere, ètnia, cultura, procedència, capacitats socials, econòmiques, a fi de respectar la identitat de cadascú i d´ampliar el coneixement de la societat.

-Enumerau les experiències que duis a terme.

-A primer cicle, disseny d'una agenda escolar personalitzada, creació d´un àlbum individual per enregistrar els esdeveniments de cada nin, la pepa viatgera que al llarg del curs tots els nins tenen a casa durant una setmana, la maleta de traspàs, la setmana del protagonista...

-I a segon cicle?

-Celebració de totes les festes tradicionals, projecte de les emocions, els jocs tradicionals, el joc simbòlic, el projecte dels pintors (Miró, Picasso i Miquel Barceló), hort ecològic i participació en una cooperativa escolar que posa els productes de la collita a l'abast de les famílies.

-Què soleu organitzar per Nadal?

-Les activitats són diverses: decoració de l'escoleta, festival de nadales que data des dels inicis de l'escola, visita dels patges, menjam xocolata convidats per l'associació de pares...

-I per celebrar una altra festa popular, la de Sant Antoni?

-A l'escoleta s'aprenen i es treballen cançonetes típiques, es decora el centre per contextualitzar la festa i aproximar la seva "estètica" als menuts. Amb la resta del col·legi es participa de la dimoniada i la batucada. L'associació de pares organitza un fogueró i, al poble, els menuts participen vestits de pagesos i dimonis a les beneïdes.

-Què aconsellaríeu als pares sobre l'alimentació en aquestes edats?

-Potser el consell ha d'esser un, els nins i nines -exceptuant els casos de salut- estan preparats per menjar de tot. Això significa que d'alguna manera és molt important educar en la varietat, entrar en contacte amb els diferents gustos, aproximar al dia a dia noves incorporacions per fer que aquest hàbit els cridi l'atenció i no es converteixi en un procés mecànic que, fins i tot, pot resultar traumàtic.

La fitxa del centre

CEI SANT ALFONS (FELANITX)

Nivells d´ensenyament: 1r i 2n cicle d'educació infantil (0-3 i 4-6 anys) Adreça: C/ Morey, 6 (07200 Felanitx) Telèfon: 971 580 517 C/e: lledoner@lledoner.com Web: Lledoner.com (en construcció) Alumnes: 150 Grups: 10 Horari: 7 a 19 (lectiu 9-12 i 15-17) Personal docent: 15 (2 tècniques EI, 2 tècniques superiors EI, 8 mestres EI, 1 mestre psicomotricitat, 1 logopeda i 1 psicopedagoga) Serveis: Menjador propi, escola matinera, custòdia, activitats extraescolars, departament atenció diversitat.

Compartir el artículo

stats