Diario de Mallorca

Diario de Mallorca

Contenido exclusivo para suscriptores digitales

COL·LEGI L'ASSUMPCIÓ (BINISSALEM)

Experimentam amb l'aigua a secundària

"Hem de dissenyar i construir una estructura que sigui capaç d'emmagatzemar la màxima quantitat d'aigua possible sobre una base de fusta de 30cm per 60cm, tenint en compte que les parets han d'esser de plàstic reforçat amb una estructura de verguerines de fusta de 0,5mm de diàmetre. S'han de calcular les superfícies de les parets de l'estructura, s'ha de calcular la seva capacitat i les forces que hi actuaran, una vegada estigui plena d'aigua.

El disseny ha d'estar a escala real per poder, una vegada feta, indicar quina serà la quantitat d'aigua real que emmagatzemarem. És importat saber l'ús que té l'aigua, la necessitat, el valor que té i el motiu pel qual l'hem d'emmagatzemar".

Aquesta és la introducció d'Experimentam amb l'aigua (projecte multidisciplinar a secundària) que ens presenta el seu coordinador Vicenç Villalonga Llufriu i que han realitzat els alumnes de quart d'ESO del col·legi l'Assumpció de Binissalem durant el primer trimestre d'aquest curs 2017/18.

És el mateix professor qui ens fa, tot seguit, la descripció del projecte.

Descripció

"Feim feina a través del treball cooperatiu, PBL, design thinking, projecte investigació, projecte comprensió, critical thinking (rutines, destreses€), a l'aula i al taller de tecnologia i matemàtiques.

La tecnologia és l'ús combinat amb el coneixement de les matemàtiques, la física, la química, les eines i tècniques que ens permeten dissenyar i crear. Per aquesta raó formam un grup de quatre alumnes que duen a terme un projecte d'investigació i comprensió d'un repte que els proposam.

Prèviament han d'investigar i realitzar una recerca d'informació sobre una sèrie de paraules clau: litres, estructures, força, H2O, resistència, emmagatzematge, capacitat, volum, tecnologia, impermeabilitat, m3).

Qüestions

Seguidament els grups han contestar les següents qüestions partint de l'objectiu "volem emmagatzemar la màxima quantitat d'aigua possible sobre una base de 60cm per 30cm":

-Com podem emmagatzemar aigua sobre una superfície plana?

-Què és una estructura?

-Quins són els components bàsics d'una estructura?

-Quins tipus d'estructures podem construir?

-Com podem calcular la quantitat d'aigua que podem emmagatzemar amb el nostre projecte?

-Quins materials podem utilitzar?

-Quina utilitat tendria el projecte si el feim a mida real?

-Quina importància té l'aigua per a nosaltres que vivim em una illa?

Disseny i construcció

Una vegada resoltes les qüestions, ve el repte definitiu.

Hem de dissenyar i construir una estructura que sigui capaç d'emmagatzemar la màxima quantitat possible d'aigua, hem de saber la quantitat que podem abocar a l'interior, quin serà el seu volum, quina superfície tendran les diferents parts de l'estructura.

Hem de tenir present que l'aigua que abocarem a l'interior exercirà unes forces determinades a l'estructura que nosaltres haurem de tenir en compte ja que les parets seran de plàstic transparent per poder veure en tot moment el seu interior.

És important també que l'estructura estigui dissenyada i construïda a escala real per poder determinar quina importància té la nostra construcció i també quina serà la seva utilitat.

Materials

Utilitzarem aquests materials:

-Base de fusta de 60cm per 30cm

-Varetes de fusta de 0,5mm

-Fulls de plàstic (per fer les parets)

-Cola termofusible per aferrar i segellar

-Pintura per decorar

-Aigua

Memòria

Per dur a terme el control i valoració del disseny i construcció del producte final, feim una memòria amb una roda de cronistes on hi ha d'haver plànols amb les mides del dibuix elaborat així com dur un control del dia a dia a través d'una memòria que elaboren els alumnes (cronistes).

Continguts i competències

Càlcul d'àrees (superfícies) i perímetres, càlcul de volums (m3), escala (pròpia de grup), treball d'escales de magnituds (longitud, capacitat), estructures (tipus), càlcul de forces i resistències, utilitat de l'aigua i la seva importància així com l'emmagatzematge, competències lingüística, artística, matemàtica i d'aprendre a aprendre.

Compartir el artículo

stats