Diario de Mallorca

Diario de Mallorca

Contenido exclusivo para suscriptores digitales

PROJECTES, EXPERIÈNCIES, ACTIVITATS

´Fem, aprenem!´ a partir dels tallers integrals

Alumnes durant una de les activitats del projecte ´Fem, aprenem!´.

L´experiència que presenta el col·legi públic Rodamilans de Sineu és una proposta basada en la feina a partir de diferents tallers que estan relacionats amb les competències del currículum. "Seguint les aportacions de Zabal i Arnau (2007), s´aprèn fent i això comporta una organització de l´aula complexa, amb una gran participació de l´alumnat i en la qual els distints ritmes d´aprenentatge es facin extraordinàriament visibles", comenten des d'aquest centre del Pla de Mallorca.

Seguint el model d´organització de tallers integrals de Trueba, "l´organització de l´espai de l´escola hauria d´incloure els següents tallers: de naturalesa, d´observació i experimentació; de llenguatge; de matemàtiques; de psicomotricitat, de música i dramatització; i taller de plàstica.

Per tant, partim de la base que oferim tallers que abracen diferents espais del centre i que es relacionen amb les vuit competències clau. Oferim una vessant pràctica on reduïm la ràtio d´alumnes que participen en l´activitat, ja que en l´organització aprofitam tots els tutors i especialistes a cada cicle. Són tallers fixos per treballar habilitats procedimentals i relacionats amb les diferents àrees del currículum".

Coordinació

Cada cicle organitza els tallers de manera conjunta. Dins cada cicle hi ha un responsable per a cada un.

Objectius

-Potenciar la creativitat.

-Treballar de forma autònoma, individual o en parelles, en diferents espais dins de l´aula, amb material divers i amb continguts que ja siguin coneguts.

-Potenciar el treball entre iguals, afavorint la socialització.

-Donar responsabilitat i iniciativa a l´alumne/a.

-Fer tasques creatives, lúdiques, treball lliure, etc.

-Autoavaluar el seu procés d´aprenentatge.

Descripció

L'escola organitza els tallers barrejant alumnes de diferents edats dins cada cicle. En cada un dels cicles s´han organitzat nou grups heterogenis per aconseguir, per una banda, reduir la ràtio i, per una altra, potenciar la relació d´alumnes de diferents edats, entenent l´aprenentatge entre iguals com un eix de la proposta educativa.

Aquest fet comporta que l´infant ha de treballar i compartir un temps i un material amb altres nins i nines d´edats diferents i mestres d´altres classes. D´aquesta manera es treballen aspectes bàsics de la sociabilitat i l´autonomia, així com s´amplia la mirada cap a l´infant. Des de la perspectiva dels tallers, els alumnes participen d´activitats de tot el centre i l´avaluació és compartida per tot l´equip docent.

Referint-se a l'organització, assenyalen que els tallers es desenvolupen en franges horàries de dues hores que permeten respectar els ritmes de tots els infants, així com gaudir plenament de l´activitat. Per dur-los a terme, han format grups heterogenis dins cada cicle i cada setmana roten per un taller i un espai diferent.

L´activitat variarà en funció del taller que duguin a terme, alguns dels quals estan més centrats en la part manipuladora, d´altres en la descoberta i d´altres que potencien la part lingüística i comunicativa. Una de les característiques principals és la ràtio reduïda (grups de 12-14 nins) que permet una atenció més individualitzada.

Tallers

Educació infantil: Arts and craft (creativitat amb volum), Sentits (identificar i diferenciar), Contes (comprendre el valor treballat), Cantar i ballar (apreciar i gaudir a partir de la música i moviments del cos), Cuina (manipulació i procés), Llum (jocs de llum i foscor), Construccions (gaudir de la construcció i destrucció).

Primer cicle EP: TIC - TAC (programació), Mini-xefs (hàbits saludables), Experiment art (obres plàstiques, Joan Miró), Botiga sa Milana (matemàtiques en contextos quotidians), Building (el procés adequat i diàleg per a la tasca col·lectiva), Això era... (gaudir d´escoltar, inventar històries, creativitat del llenguatge), Som escriptors (textos en forma lúdica), Xerraires (elaboració de textos i expressió oral), Cos i expressió (moviment, gest, emocions, cohesió de grup).

Segon cicle EP: Creativitat (produccions pròpies de la nostra cultura), Experiments (vivència i iniciativa), TIC (programació), Ràdiomilans (llenguatge i debat orals), Escoltam (rondalla, diàleg, opinions), Escacs (memòria, concentració, creativitat, normativa) Costura (psicomotricitat fina), English (espais comunicatius), Milloram l'escola (resoldre situacions, elaboració de material).

La fitxa de l'activitat: Ceip Rodamilans (Sineu)

Denominació: Fem, aprenem!

Alumnat: Tot el centre

Qui l´aplica: Tots els tutors, mestres de l´equip de suport i especialista d´anglès Quan: Tot el curs (2 hores setmanals)

Per a més informació: Equip de suport - miriam@ceiprodamilans.com

Compartir el artículo

stats