Diario de Mallorca

Diario de Mallorca

Contenido exclusivo para suscriptores digitales

PROJECTES, EXPERIÈNCIES, ACTIVITATS

Educar la interioritat, una acció transversal

El projecte conjuga l´autoconeixement i la relació dins del context social més proper.

Educar la Interioritat és una acció transversal que es duu a terme a tots els centres Sant Francesc d´Assís de Mallorca (Son Servera, Palma, Sa Pobla, Manacor i Muro).

Aquests col·legis concertats coincideixen en el fet que "el projecte educatiu està basat en una educació integral que engloba totes les vessants de la persona: acadèmica i humana. L´educació en valors és clau i present al dia a dia i se centra en oferir una formació que desenvolupi entre els alumnes una actitud compromesa, responsable i solidària amb el món".

Als diferents CSFA, en funció de les etapes educatives, "hi ha una presència contínua d´activitats per fomentar la cultura del treball personal i cultivar l´atenció a un mateix, és a dir, l´atenció a la interioritat".

"D´aquesta manera completam el procés educatiu amb la integració d´un nou àmbit, basat en el desenvolupament de la identitat personal, sempre des d´una doble perspectiva: l´autoconeixement i identificació del "jo" personal, i de les seves conseqüències en l´entorn al qual ens desenvolupam", exposen. Remarquen que "es tracta d´un projecte continu que es treballa dins l´aula mitjançant dinàmiques específiques per prendre consciència del propi cos, de la respiració, dels sentiments... i de com gestionar les emocions, intentant posar nom a tot allò que ens succeeix".

Projecte integrador

L´objectiu d´Educar la Interioritat és motivar i acompanyar alumnes, mestres, famílies i a tota la comunitat educativa en el descobriment i creixement d'una part essencial de la persona: el seu món interior.

El col·legis Sant Francesc d'Assís enfoquen aquesta acció pedagògica per prendre consciència del propi món interior i de la necessitat del seu conreu per situar-se en la vida amb solidesa, fonament i horitzó. Es complementa amb accions concretes com la participació i implicació de les famílies en mercadets, tallers i activitats, que contribueixen a fomentar la transmissió de valors fonamentals com ara la solidaritat i el respecte des de ben petits.

"Volem contribuir que els nins de la nostra escola puguin, en el seu futur com a membres actius de la societat, aportar elements diferenciadors en positiu, entre d´altres: senzillesa, justícia, misericòrdia, solidaritat i alegria".

Eines i tècniques

Les dinàmiques que utilitzen s´estableixen segons el grup, el tipus d´activitat i l´edat dels alumnes. Aquestes són les més freqüents:

Estiraments. Senzills estiraments corporals inspirats en la tècnica del ioga. Ajuden a mantenir un postura correcta i millora la sensació d´autocontrol.

Respiració. Mitjançant aquest procés natural, s´afavoreix l´atenció, la concentració i el "silenciament" dels pensaments per concentrar-se en "aquí i ara". Posar atenció en la respiració ajuda a harmonitzar cos i ment.

Relaxació. Per descansar i alliberar tensions de cos i ment, així com adquirir major benestar i més consciencia d´un mateix.

Visualització creativa. Per originar imatges amb la ment i afavorir un canal d´expressió per treure el millor potencial interior de cada persona.

Meditació. Tècnica natural mil·lenària per connectar amb la realitat interior, incrementar l´autoestima i disminuir l´ansietat.

Mandales. Diagrames o representacions simbòliques per expressar i descobrir diferents aspectes d´un mateix.

Expressió artística. Dinàmica que permet canalitzar i expressar emocions i sentiments que, amb paraules, no poden fluir d´igual manera.

Música. Com a eina d´ambientació, so de fons per millorar la concentració en les dinàmiques.

Jocs i dinàmiques corporals. Utilització del joc per crear bon ambient, afavorir que el grup es conegui millor, relacionar-se de manera inconscient i canalitzar l´energia acumulada.

Narracions, contes i relats. Tècniques molt útils per trametre valors, ajudant a assimilar diversos aspectes de la realitat.

Assemblea: Formació d´espais per compartir i parlar sobre experiències pròpies, a través de la posada en comú. Ajuda el creixement col·lectiu i estrènyer lligams d´amistat.

Continguts essencials

Finalment, el projecte Educar la interioritat defineix com a fonamentals els següents elements per a dur-se a terme de forma completa:

"El treball corporal, des de la consciència de l´immediat: el cos, els sentits i les sensacions. A través de distintes tècniques s´estableix la connexió amb un mateix i amb "l´aquí i l´ara" i es possibilita la vivència d'un mateix i la relació amb els altres.

La integració dels pensaments i les emocions: des de les diferents eines i dinàmiques que ajuden a observar sense jutjar. Així, mitjançant la reflexió personal, el coneixement de la realitat i el diàleg es desenvolupa l´autoconeixement i també el descobriment de la individualitat de l´altre.

Apertura a la transcendència: a partir del treball abans mencionat, i mitjançant dinàmiques de tipus meditatiu".

La fitxa de l'activitat

CENTRES SANT FRANCESC D´ASSIS

Denominació: Educar la interioritat

Alumnat: Tot l'alumnat de cada centre

Qui l´aplica: Tutors i mestres especialistes Quan: Tot el curs

Per a més informació: www.sfassis.org

Compartir el artículo

stats