Diario de Mallorca

Diario de Mallorca

Contenido exclusivo para suscriptores digitales

Accions inclusives

Desenvolupar accions inclusives fan possible que les persones amb discapacitat siguin enteses com el que són: persones i que la diversitat sigui entesa com un punt fort

Accions inclusives

Anna Esclusa al seu llibre Modulació pedagògica. Un punt de suport, ens apropa a les persones amb greu discapacitat partint, entre d'altres, del concepte de Basale Stimulation (Fröihlich). El llibre està dirigit a professionals i familiars de les persones amb discapacitat, per tal de facilitar-los estratègies per aprendre com millorar la comunicació i la relació entre ells. Ens proposa reflexions i eines per l'aprenentatge: què, com i quan ensenyar, donant-los un tracte digne com a qualsevol persona.

Articles escrits per Carles L. Pérez, formador de Basale Stimulation , ens aporten propostes per relacionar-mos amb persones amb greu discapacitat i acompanyar-los a participar, comunicar-se... Es tracta d'oferir situacions i entorns que siguin significatius per ells, ser capaços d'adaptar els codis de comunicació a les persones amb discapacitat (comunicació no verbal...) i no pretendre fer-ho a l'inrevés (només amb el llenguatge oral).

M'agradaria anar més enllà, i aprofitant el moment clau de renovació i innovació que es troba l'educació, recomanar-vos un darrer llibre La educación inclusiva. De la exclusión a la plena participación de todo el alumnado (C. Giné, D. Duran, J. Font i E. Miquel) per aprofundir a l'educació inclusiva i el paper dels centres d'educació especial en aquest procés. Comparteixo uns dels temes que es tracten sobre aquests: no es tracta de qüestionar si són necessaris o no els centres d'educació especial, aquesta no és la qüestió; el que ens hem de plantejar i analitzar es a on volem anar i com podem aconseguir un canvi en el model dels centres d'educació especial per arribar a convertir-se en centres col·laboradors amb la inclusió.

Desenvolupar accions inclusives: metodologia inclusiva, campanya de sensibilització "digues si a la capacitat", treball col·laboratiu amb centre ordinari, inclusió simbòlica ... com les que des de la nostra escola impulsem, fan possible que les persones amb discapacitat siguin enteses com el que són: persones i que la diversitat sigui entesa com un punt fort.

Compartir el artículo

stats