Diario de Mallorca

Diario de Mallorca

Contenido exclusivo para suscriptores digitales

PROJECTES, EXPERIÈNCIES, ACTIVITATS

Quan començar? El més aviat possible

Infants cuidant el jardí que els obre un "munt de sensacions".

"L'educació ha de prendre consciència de la importància de portar un estil de vida saludable i cal formar els infants en aquest sentit des del seu naixement". Aquestes són les premisses dels dos projectes que ens presenta l'escola infantil Cala d'Or del municipi de Santanyí, com a centre educatiu promotor de la salut y centre ecoambiental. Així ho expliquen:

Objectius

-Inculcar l'hàbit de reciclar els residus.

-Promoure la participació i la implicació activa de la comunitat educativa en unes bones pràctiques ambientals.

-Crear i mantenir un petit jardí.

-Establir polítiques escolars saludables.

-Desenvolupar les competències de vida.

-Establir vincles afectius entre l'escoleta i la comunitat.

Centre ecoambiental i promotor de la salut

"Des de fa quatre anys participam en el programa de centres ecoambientals que convoca la Conselleria de Medi Ambient, Agricultura i Pesca i la Conselleria d´Educació i Universitat. Aquest projecte està inclòs dins la programació general anual de l'escoleta i des que vàrem començar ja s'han aconseguit dos guardons com a centre ecoambiental.

Vàrem començar engegant un programa de conscienciació al reciclatge, adequant un espai per iniciar-hi els infants. Actualment, treballam els eixos de l´aigua, els residus i el jardí.

Per altra banda, també participam, des de fa tres anys, en el programa de centres educatius promotors de la salut, del qual també tenim reconeixement com a centre promotor de la salut. Som una escola d'una línia. Tot el personal docent està implicat en el projecte i forma part de la comissió de salut .

Per treballar els dos projectes ens coordinam amb altres agents socials de l'entorn, com són el centre de salut de Cala d´Or, l'Ajuntament de Santanyí, els serveis socials i el policia tutor.

Sempre hem treballat els cinc eixos prioritaris d'actuació: l'alimentació saludable i la vida activa, el benestar i la salut emocional, la prevenció de conductes additives, l´educació afectiva i sexual, la seguretat i la prevenció de riscos. Aplicam les intervencions, recomanades per diverses institucions com l´OMS, la UNESCO, UNICEF, el Consell d'Europa o la Comissió Europea, entre d'altres.

Hàbits saludables

Cada cop l´educació per la salut té més rellevància dins la nostra etapa educativa (0-3 anys) on hem d'actuar de manera transversal, inculcant hàbits de vida saludables, col·laborant amb les famílies i els serveis sanitaris. Per treballar l´eix d'alimentació saludable i vida activa a l´escoleta, el berenar consisteix sempre en fruita. Hem elaborat el menú de l'escoleta per estacions conjuntament amb les famílies. Fomentam el consum de fruites i verdures de temporada i a l'escoleta practicam de manera molt habitual l'activitat física.

Aire, aigua, terra i foc

La nostra etapa educativa és una de les mes intenses respecte a l´ensenyament i l'aprenentatge d'actituds i hàbits.

Cada dia al matí tenim un ritual per passar llista. Ens situam en rotllana i posam enmig tres pedres, una groga (que identifica l´aire), una blava (que identifica l´aigua), una verda (que identifica la terra) i una espelma (que identifica el foc). Son els quatre elements de la naturalesa.

Els infants, de forma instintiva, senten una atracció natural cap a l'aigua, l'aire, el foc i la terra. El ritual d'encendre l'espelma serveix per centrar-nos en aquell instant de trobada, de comunicació, de nutrició afectiva i social. És un moment que ens uneix com a grup, ens donam les mans, tancam els ulls uns instants i cada infant va dient el seu nom per fer-se present dins el grup. D´aquesta manera facilitam el reconeixement, l'expressió i l'acceptació dels propis sentiments i els dels altres.

Prevenció

Quant a conductes additives, treballam donant suport a les famílies amb la criança, la cura i l´educació dels infants. Oferim tallers i xerrades familiars i ambientam l'escoleta amb temes d'interès general.

Afectivitat i seguretat

Pel que fa a l'educació afectiva i sexual, hem incorporat l'abraçada a la rutina diària del "bon dia". Els infants aprenen a expressar les necessitats d'una manera no agressiva, a demanar perdó i a perdonar. Els contes contribueixen al desenvolupament cognitiu, afectiu i social.

A l´eix de seguretat i prevenció de riscos tenim un pla d'adaptació a l´escoleta. Disposam de protocols d'actuació davant accidents o emergències. Realitzam simulacres d'evacuació i xerrades sobre primers auxilis obertes a tota la comunitat.

El jardí i l'hort

Agraden molt als infants. Ens proposam que puguin viure i conviure amb la natura i els seus elements. Volem fomentar la descoberta i l'experimentació a partir de la curiositat que desperta el medi natural.

Finalment, volem remarcar que l'educació per a la sostenibilitat és un plantejament molt ampli, que impregna tots els àmbits de l´escoleta. Forma part del dia a dia, de la manera de fer, i es comparteix amb la col·laboració de les famílies".

Compartir el artículo

stats