"L'educació ha de prendre consciència de la importància de portar un estil de vida saludable i cal formar els infants en aquest sentit des del seu naixement". Aquestes són les premisses dels dos projectes que ens presenta l'escola infantil Cala d'Or del municipi de Santanyí, com a centre educatiu promotor de la salut y centre ecoambiental. Així ho expliquen:
Objectius
-Inculcar l'hàbit de reciclar els residus.
-Promoure la participació i la implicació activa de la comunitat educativa en unes bones pràctiques ambientals.
-Crear i mantenir un petit jardí.
-Establir polítiques escolars saludables.
-Desenvolupar les competències de vida.
-Establir vincles afectius entre l'escoleta i la comunitat.
Centre ecoambiental i promotor de la salut
"Des de fa quatre anys participam en el programa de centres ecoambientals que convoca la Conselleria de Medi Ambient, Agricultura i Pesca i la Conselleria d´Educació i Universitat. Aquest projecte està inclòs dins la programació general anual de l'escoleta i des que vàrem començar ja s'han aconseguit dos guardons com a centre ecoambiental.
Vàrem començar engegant un programa de conscienciació al reciclatge, adequant un espai per iniciar-hi els infants. Actualment, treballam els eixos de l´aigua, els residus i el jardí.
Per altra banda, també participam, des de fa tres anys, en el programa de centres educatius promotors de la salut, del qual també tenim reconeixement com a centre promotor de la salut. Som una escola d'una línia. Tot el personal docent està implicat en el projecte i forma part de la comissió de salut .
Per treballar els dos projectes ens coordinam amb altres agents socials de l'entorn, com són el centre de salut de Cala d´Or, l'Ajuntament de Santanyí, els serveis socials i el policia tutor.
Sempre hem treballat els cinc eixos prioritaris d'actuació: l'alimentació saludable i la vida activa, el benestar i la salut emocional, la prevenció de conductes additives, l´educació afectiva i sexual, la seguretat i la prevenció de riscos. Aplicam les intervencions, recomanades per diverses institucions com l´OMS, la UNESCO, UNICEF, el Consell d'Europa o la Comissió Europea, entre d'altres.
Hàbits saludables
Cada cop l´educació per la salut té més rellevància dins la nostra etapa educativa (0-3 anys) on hem d'actuar de manera transversal, inculcant hàbits de vida saludables, col·laborant amb les famílies i els serveis sanitaris. Per treballar l´eix d'alimentació saludable i vida activa a l´escoleta, el berenar consisteix sempre en fruita. Hem elaborat el menú de l'escoleta per estacions conjuntament amb les famílies. Fomentam el consum de fruites i verdures de temporada i a l'escoleta practicam de manera molt habitual l'activitat física.
Aire, aigua, terra i foc
La nostra etapa educativa és una de les mes intenses respecte a l´ensenyament i l'aprenentatge d'actituds i hàbits.
Cada dia al matí tenim un ritual per passar llista. Ens situam en rotllana i posam enmig tres pedres, una groga (que identifica l´aire), una blava (que identifica l´aigua), una verda (que identifica la terra) i una espelma (que identifica el foc). Son els quatre elements de la naturalesa.
Els infants, de forma instintiva, senten una atracció natural cap a l'aigua, l'aire, el foc i la terra. El ritual d'encendre l'espelma serveix per centrar-nos en aquell instant de trobada, de comunicació, de nutrició afectiva i social. És un moment que ens uneix com a grup, ens donam les mans, tancam els ulls uns instants i cada infant va dient el seu nom per fer-se present dins el grup. D´aquesta manera facilitam el reconeixement, l'expressió i l'acceptació dels propis sentiments i els dels altres.
Prevenció
Quant a conductes additives, treballam donant suport a les famílies amb la criança, la cura i l´educació dels infants. Oferim tallers i xerrades familiars i ambientam l'escoleta amb temes d'interès general.
Afectivitat i seguretat
Pel que fa a l'educació afectiva i sexual, hem incorporat l'abraçada a la rutina diària del "bon dia". Els infants aprenen a expressar les necessitats d'una manera no agressiva, a demanar perdó i a perdonar. Els contes contribueixen al desenvolupament cognitiu, afectiu i social.
A l´eix de seguretat i prevenció de riscos tenim un pla d'adaptació a l´escoleta. Disposam de protocols d'actuació davant accidents o emergències. Realitzam simulacres d'evacuació i xerrades sobre primers auxilis obertes a tota la comunitat.
El jardí i l'hort
Agraden molt als infants. Ens proposam que puguin viure i conviure amb la natura i els seus elements. Volem fomentar la descoberta i l'experimentació a partir de la curiositat que desperta el medi natural.
Finalment, volem remarcar que l'educació per a la sostenibilitat és un plantejament molt ampli, que impregna tots els àmbits de l´escoleta. Forma part del dia a dia, de la manera de fer, i es comparteix amb la col·laboració de les famílies".