Diario de Mallorca

Diario de Mallorca

Contenido exclusivo para suscriptores digitales

Projectes, experiències, activitats

L'aprenentatge per projectes a 1r i 2n d'ESO

Denominació: Aprenentatge per projectes / Alumnat: 1r i 2n ESO / Qui l´aplica: Professorat de diverses àrees / Quan: TUn projecte per trimestrePer a més informació: direccioge@iesmarratxi.org mguerrisge@iesmarratxi.org

L'aprenentatge per projectes a 1r i 2n d'ESO

"El curs 2016-2017, l'IES Marratxí començà l'aventura de l´aprenentatge basat en projectes. Tant és així que enguany el centre ha decidit implementar-ho a 2n d´ESO". Així ens introdueix l'Equip de Projectes de l'institut en la presentació de la nova metodologia d'ensenyament-aprenentatge que duen a terme.

Vegem, tot seguit, la descripció que ens ofereixen en aquesta secció de Diari de l'Escola.

Un projecte per trimestre

Tots els alumnes de 1r d´ESO treballen un projecte cada trimestre al llarg de sis hores lectives setmanals, en tres sessions de dues hores.

Entre les competències, destaquen la capacitat d´exposar davant els companys, amb tot tipus de suport gràfic o digital, el resultat de la seva investigació o la seva producció; la capacitat de treballar en petit grup adoptant diversos rols, consensuant i organitzant la feina o la capacitat de consultar diferents fonts en format i llengües diferents per arribar a organitzar les idees més importants que se´n desprenen.

És màgia o és ciència?

"Qui no ha tengut interès a saber què hi ha darrera els trucs de màgia d´un espectacle que ens deixa sorpresos?".

Els alumnes de 1r d´ESO, a través d´aquest projecte, han investigat i esbrinat quins principis matemàtics i científics es troben darrera d´alguns trucs de màgia. Aquest projecte va començar amb un repte inicial motivador: un vídeo on els seus mestres de 6è d'educació primària els demanaven que es convertissin en investigadors per tal de fer màgia i explicar les bases científiques que s´hi amaguen en una fireta de ciència.

Aquesta activitat final, que es fa al centre, es converteix en una oportunitat per mostrar tot allò que han après i, a més, per fer-ho davant dels mestres que els han acompanyat fins al seu pas a l´institut, i davant alumnes de les seves escoles de primària. "Una experiència fantàstica!".

"Puc endevinar el número que estàs pensant!", "Puc endevinar la data del teu aniversari" I, sorprenentment, l´alumnat de 1r d´ESO ho pot fer mitjançant "màgia algebraica". Els coneixements d´àlgebra són la base d´aquests trucs.

A més, estudiant els diferents cossos geomètrics, arribam a construir un gran cub de Yoshimoto, les seves possibilitats semblen ben bé màgiques. I així, les il·lusions òptiques, les possibilitats dels imans, l´estudi de la tensió superficial dels líquids... La ciència ens explica allò que sembla màgia.

A la fireta de final de projecte, els convidats, a més de tenir un primer contacte amb l´institut on continuaran els seus estudis, trobaran mags que els mostraran allò de màgic que té la ciència i científics que els explicaran allò que de ciència té la màgia.

Cuinam per fer feliços

"Cuinam per fer feliços: un projecte solidari". Amb aquest títol tan encertat, fruit d'una combinació d'activitats relacionades amb l'alimentació i la solidaritat, posàrem en marxa un projecte que pretenia enfocar l'atenció en les coses que menjam, però també amb l'objectiu de pensar en les persones que no tenen recursos per alimentar-se de manera correcta.

Abans de començar a investigar, els alumnes de 2n d'ESO reberen una proposta dels responsables de Mallorca Sense Fam. L'esmentada ONG, a través del seu president, ens va fer una visita a començament del curs. Ens proposà un repte: la petició d´organitzar una activitat solidària per ajudar nins i nines d'entre 0 i 24 mesos que, segons els explicà, és el sector més vulnerable de la nostra societat.

A mesura que s'anava desenvolupant el projecte, els alumnes es convertiren en investigadors, gestors, decoradors, cuiners, cambrers...

Un objectiu claríssim

Els alumnes havien d'organitzar un sopar solidari al centre per a les famílies, cercar un espai adequat a l'Institut, decorar-lo i elaborar un menú atractiu, a més de servir-lo i no aturar ni un moment perquè funcionàs a la perfecció. Amb els doblers que es recolliren amb els tiquets del sopar, es va fer una donació a Mallorca Sense Fam.

Les tasques

Els alumnes, amb esforç i il·lusió, treballaren amb xifres sobre els problemes de persones sense recursos a la nostra societat (solidaritat amb els nombres), els drets humans més elementals, els drets dels infants, els excedents alimentaris, els menús equilibrats, l'excés de sucre o sal, l'anàlisi de dietes, l'evolució de l'alimentació o els protocols als restaurants.

I arribà el sopar solidari!

Es va fer un divendres de desembre, dia 15. Cambrers, cuiners, decoradors, logística i animació hi tenien el seu paper treballat a classe. El sopar s'organitzà a les aules.

Comptàrem amb el suport econòmic de l'Ajuntament de Marratxí i amb la col·laboració de cuiners que havien estat alumnes del centre. En acabar, es passaren fotos i vídeos als pares per recordar alguns moments de la feina al centre.

"El curs 2018-19 es repetirà una experiència similar que segurament millorarà, encara més, el resultat d'aquest primer projecte a 2n d'ESO a l'IES Marratxí", conclou l'Equip de Projectes de l'IES Marratxí.

Compartir el artículo

stats