Diario de Mallorca

Diario de Mallorca

Contenido exclusivo para suscriptores digitales

Projectes, experiències, activitats

L'IES Porreres participà a Tastart

La batlessa de Porreres explicà el TASTART als alumnes.

"La necessitat d´innovar i realitzar un canvi metodològic ens impulsa a dur a terme un canvi al nostre centre. El curs passat un grupet de professors decidirem apostar per aquest repte". Amb aquestes paraules l'equip docent ens introdueix en la primera de les tres experiències educatives 2017-18 que es fonamenten en l'aprenentatge basat en projectes (metodologia ABP) i que han titulat Qui som?

El projecte inicial va culminar en la participació en Tastart, La Nit de l'Art de Porreres que tengué lloc el passat dissabte 14 d'Octubre.

Equip docent

Apunten que "aquest curs escolar hem començat a aplicar el treball per projectes amb el total suport i implicació del director del centre, Joan Ramon Xamena, i la coordinadora del PIP (projecte d'innovació pedagògica), Joana M. Tomàs". Un equip de professors integrat per Rafel Juan, Joana Ferrer, Margalida Sampol i Joana Mª Tomàs dissenyen els projectes que aplicaran juntament amb el grup docent format per Margalida Adrover, Min Alzamora, Cristina Bauçà, Catalina Bauzà, Maria Cladera, Joan Juan, Yolanda Fernàndez, Guillem Sastre i Llorenç Vallespir.

Què volem?

1. Fomentar l´autonomia dels alumnes.

2. Implicar l´alumnat i les famílies en el el seu aprenentatge.

3. Propiciar el treball interdisciplinar.

4. Atendre la diversitat

5. Fer ús de noves tecnologies per a millorar la competència digital.

6. Fomentar valors: el respecte, la tolerància, la solidaritat i el treball en equip.

7. Treballar professors i alumnes conjuntament

8. Afavorir l´aprenentatge participatiu i potenciar el treball cooperatiu.

9. Estimular i motivar l´alumnat i el professorat en l´aprenentatge diari.

10. Connectar amb la realitat, més enllà dels llibres de text o de les classes magistrals.

Amb l´ABP

La coordinadora del projecte, Joana Maria Tomàs, explica que "aquestes activitats fan que l´alumne aprengui a pensar, cercar informació i investigar. Amb aquesta metodologia no es tracta d´aprendre a memoritzar i a adquirir de forma mecànica continguts. Es pretén potenciar habilitats socials, afavorir la confiança i l´autoestima".

Afirma que "decidírem embarcar-nos en aquesta aventura després de realitzar algun curs de formació i per donar resposta a les ganes d´experimentar en noves metodologies".

A final del curs passat, l'IES Porreres va aprovar el PIP (projecte d´innovació pedagògica) i, a més, entrà a formar part de la Xarxa d´Instituts Innovadors pel Canvi, amb el consens del 90 % del claustre.

Pel que fa a l´alumnat, intenten canviar alguns rols i metodologies arrelades des de sempre. Fomenten el treball cooperatiu, ensenyament inclusiu, el diàleg, la presa de decisions comunes i, especialment, la tasca interdisciplinar.

D´altra banda, l'equip de professors assenyala que "tenim en compte qüestions d´actualitat sense deixar fora les senyes d´identitat que ens cohesionen. El treball i la interacció compartida amb altres institucions també hi són presents".

Qui som?

Des del centre apunten que "el nostre primer treball que hem realitzat amb metodologia ABP l´hem dennominat Qui som?. Hem aprofitat per explicar quina serà la metodologia que aplicarem fent activitats diverses que ens han ajudat a confeccionar els grups de treball i organitzar-nos (treball en equip, rols que desenvoluparà cada membre d´un equip, ús del portafolis, ús del Drive€)". Al mateix temps han duit a terme activitats pròpies de matèries com biologia (cos humà i concretament l´esquelet), història de l´art (moviments artístics, artistes i obres més representatives), català i castellà (redacció, descripció, entrevista, reportatge), tecnologia (croquis , esbós) i plàstica.

TASTART

El producte final d´aquest primer projecte ha estat la participació al TASTART de Porreres: "Va ser la batllessa de Porreres, Xisca Móra, qui va venir al centre a convidar-nos a col.laborar, tant a nosaltres com a les famílies. Podem dir que s´hi han implicat alumnes, professorat, famílies i Ajuntament.

La intervenció al TASTART per part de l´alumnat de l´IES Porreres s´ha materialitzat amb dues creacions artístiques, Som esquelets! i Som obres d'Art!

Som esquelets!

En aquesta producció l'alumnat s'ha agrupat en equips cooperatius de quatre o cinc membres. A partir dels continguts apresos a l´aula (tipus i noms dels ossos), cada grup ha elaborat un esquelet artístic. "La feina de planificació, disseny previ, la selecció dels materials adients, l´acord per triar el millor projecte del grup han estat un aprenentatge molt enriquidor. Les diverses creacions ens han duit a la reflexió: Tots som iguals però diferents!", expressen.

Som obres d'Art!

A partir d´un breu viatge a través de la història de l´art, cada estudiant ha seleccionat una obra que podria representar la seva família o alguns dels seus trets més representatius. Les famílies han pogut participar de forma activa per versionar l´obra d´art triada.

La fitxa tècnica

Denominació: Treballam amb metodologia ABP (Aprenentatge basat en projectes). Qui som? Alumnat: 1r i 2n ESO Qui l´aplica: Equip de professors i professores Quan: Curs escolar (3 hores setmanals) Per a més informació: www.iesporreres.cat - Facebook: iesporreres@educaib.eu

Compartir el artículo

stats