Diario de Mallorca

Diario de Mallorca

Contenido exclusivo para suscriptores digitales

Projectes, experiències, activitats

El discurs és poder, convèncer, convertir

"El discurs és poder, el discurs és convèncer, convertir, forçar". Amb aquesta frase de Ralph Waldo Emerson la professora Aina Gómez resumeix els grans objectius que s'assoleix l´experiència Equip de debat que el Queen´s College de Palma aplica a l'alumnat de sisè de primària fins a quart d'ESO a l´horari de tutoria i durant el temps d'esplai i que continua durant aquest tercer trimestre.

Afirma que el valor del debat en l'àmbit educatiu és inqüestionable. L'efecte sobre l'alumnat és, entre altres coses, la capacitat de veure el pensament crític en acció, juntament amb l'ús de la raó i arguments pensats i elaborats, així com veure el pes de l'evidència a l'hora de demostrar alguna cosa. Aquestes habilitats són transportables a gairebé qualsevol assignatura.

El debat al Queen´s College

En la explicació de l'activitat, Aina Gómez assenyala que des de fa un temps -durant les tutories setmanals que s'organitzen de manera vertical, és a dir, que s'agrupen per "houses" o "cases", barrejant alumnes de diversos cursos- tenen lloc uns debats entorn de temes d'actualitat o rellevància. Aquests poden ser formals o informals. En els formals hi ha unes regles que han de seguir, mentre que en els informals, que solen ser els favorits dels alumnes, l´única regla és respectar el torn de paraula.

Els formals, que són els que han portat al Queen´s College a tenir un equip en competició, consisteixen en la preparació d'un tema previ al dia del debat. L'elecció d'estar a favor o en contra és a l'atzar.

Els temes varien, i van des del més mundà, com si és millor o pitjor tenir uniforme en el col·legi- a temes més complexos, com si cal deixar obertes les fronteres als refugiats o no. Per torns, els equips formats per tres alumnes a cada bàndol han de defensar si estan a favor o en contra, independentment de les seves opinions reals; això és un autèntic exercici d'argumentació.

Durant les presentacions de cada ponent, l'equip contrari pot parar-los per fer algun comentari o rebatre l'argument, i el ponent respondre-li. Aquest és, potser, un dels moments més difícils el que significa que els ponents han d'estar molt pendents del que diuen els altres, ser molt ràpids en l'elaboració de la resposta i, a més, tenir un coneixement ampli del tema de debat.

Finalment, després de les exposicions de tots els ponents, un representant de cada equip fa una valoració a manera de conclusió. Després, el jurat, compost per tres persones, es retira a deliberar i finalment anuncia qui ha estat el millor ponent i quin equip ha guanyat.

Habilitats

Si hom veu algun dels debats que han tingut lloc últimament en algunes de les competicions de l'equip de debat, resulta del tot xocant l'elaboració dels arguments per diversos aspectes.

D´una banda, han hagut de fer una àrdua labor de recerca, tant per preparar i organitzar els seus discursos, com per poder predir quins seran els arguments de l'oponent.

D'altra banda, han hagut de redactar una ponència de prop de cinc minuts tenint en compte que no és per ser llegida, sinó per ser interpretada, de la mateixa manera que ho faria un actor. Per tant, al moment de la ponència, han de posar al servei dels seus arguments totes les eines de la posada en escena; el llenguatge no verbal, captivar el públic i el jurat, mirar-los, dirigir-se a ells i, si pot ser, tenir la capacitat d'introduir un element d´humor de tant en tant.

Competicions

A l'inici de l'any, l'equip format per Elodie Magg, Annika Montis, Nicole Borrás, Nalua Matti i Blanca Bauzá van participar en unes jornades organitzades pel European Youth Parliament, juntament amb la fundació Schwarzkopf, en les quals els alumnes de diversos col·legis havien de reproduir una sessió del Parlament Europeu amb temes d'actualitat política.

Els alumnes van aconseguir passar a la final nacional, a la qual finalment no van poder assistir a causa de la coincidència en el temps amb exàmens externs inamovibles.

Més recentment, s'ha celebrat una competició entre col·legis internacionals, organitzada pel Rotary Club de Calvià. La final va tenir lloc a l'hotel OD, a Costa d´en Blanes, entre l'equip de debat del Queen´s College i el del The Academy International School. En aquest cas, el tema a debatre era si seguien sent moralment acceptables els zoològics. Elodie Magg, Max Lawrence i Vassilis Hudson, del Queen´s, havien de defensar els zoos mentre que els oponents estaven en contra.

Amb la sala plena, els dos equips van defensar els seus arguments amb feresa. Finalment, el jurat es va retirar a deliberar mentre el debat, ja d'una manera una mica més informal, seguia encès a la sala.

El premi al millor ponent va anar a parar a Elodie Magg i l'equip vencedor, el Queen´s College.

"Així mateix -apunta la professora Gómez- el més important no va ser vèncer o ser vençuts, sinó que els alumnes es van haver de posar, en algun moment de la competició, en el costat contrari al que creien realment i, així i tot, tenir el valor d'argumentar, enfront d'un públic atent i d'un jurat".

La fitxa tècnica:

QUEEN'S COLLEGE (PALMA)

Denominació: Equip de debat

Alumnat: 6è a 4rt d´ESO

Qui l´aplica: Professorat tutor, amb Janet Shorten al càrrec

Quan: Horari de tutoria i durant l´esplai

Per a més informació: Secretaria Queen´s College - info@queenscollege.es - Tel. 971 401 011

Compartir el artículo

stats