Diario de Mallorca

Diario de Mallorca

Contenido exclusivo para suscriptores digitales

Projectes

Pla desenvolupament europeu al CEPA d'Artà

El centre promou l'adquisició de noves competències lingüístiques entre els docents i mobilitats a Finlàndia

Els docents han conegut el sistema educatiu de Finlàndia.

El Cepa Artà participa des del passat mes de setembre en el seu segon Projecte Europeu, en aquest cas un Erasmus +. Es tracta d'una eina primordial per tal d'avançar en el nostre Pla de Desenvolupament Europeu que preveu col·laboracions i intercanvis a diferents nivells amb altres centres d'educació per a adults arreu de la Unió Europea.

En aquest nou Projecte ens plantegem principalment dos objectius, que donen lloc a dos tipus de mobilitats diferents. D'una banda promourem l'adquisició de noves competències lingüístiques per part del nostre personal docent, per a això hem cercat tot un seguit de cursos avançats de perfeccionament, tant pel que fa a la llengua anglesa com a l'alemanya, impartits en països de parla anglesa i alemanya. Podran assistir a aquests cursos professors no especialistes en la matèria però amb un certs coneixements que en facin profitosa la seva participació. D'una altra banda i amb la finalitat de millorar les tècniques pedagògiques i organitzatives del personal del centre plantejam períodes d'observació dins l'aula en altres centres europeus amb grans resultats pel que fa a l'ensenyament d'idiomes i baixos índexs d'abandonament escolar (una de les qüetions que ara per ara més condicionen els nostres resultats).

A hores d'ara s'han duit a terme ja dues de les mobilitats previstes. Una professora d'anglès ha participat en un curs d'alemany en un centre d'idiomes austríac on a més de millorar les seves competències lingüístiques en alemany ha pogut comprovar en primera persona la posada en pràctica de noves estratègies metodològiques que de ben segur faran que millorin, no només la seva tasca docent al centre d'Artà, sinó també la de la resta del professorat que fa classes d'idiomes gràcies a les sessions de difusió de resultats que es duen a terme a nivell intern dins el centre.

L'altra mobilitat que ja s'ha produït ha estat a un centre d'educació per a adults de Finlàndia. En aquest cas no s'ha assistit a cap curs de formació estructurat; l'experiència ha consistit en un període d'observació no només dins l'aula sinó també a altres nivells institucionals que han permès comprovar en primera persona com està organitzat el sistema educatiu finès (de reconegut prestigi i capdavanter a Europa). Pel que fa referència a les observacions dins l'aula ens hem centrat bàsicament en els ensenyaments d'idiomes a tots el nivells; des de les classes de finès organitzades per a refugiats de Síria sense cap coneixement previ de l'idioma, fins a classes d'anglès de nivell avançat passant per tota una sèrie de cursos d'italià, castellà i portuguès de diferents nivells intermedis.

La nostra participació ha estat especialment activa en les classes de castellà. S'han organitzat sessions de conversa temàtiques que ens han permès explicar la realitat lingüística del nostre centre i els alumnes han pogut satisfer els seus dubtes, que no han estat pocs, en comprovar la coexistència de dues llengües oficials en un mateix context educatiu. Tot això combinat amb un interès massiu d'alumnes adults que volen estudiar anglès i/o alemany per tal d'augmentar les seves possibilitats de trobar feines estables durant les temporades turístiques.

Institucionalment ens hem interessat sobretot pel funcionament del centre a nivell interdepartamental i per les característiques del sistema educatiu finès que el fan peculiar i especialment eficient en l'ensenyament de llengües, ja que amb una càrrega docent mínima i clarament inferior a la nostra pel que fa a l'anglès aconsegueixen uns resultats molt superiors i que, d'entrada, semblen sorprenents. Això és possible perquè el contacte que tenen els alumnes amb la llengua estrangera no es limita a l'àmbit purament acadèmic sinó que es complementa amb la presència de l'anglès en els contextos familiars i extraescolars en general a través de la televisió pel fet de no haver-hi doblatges. Tot això fa que l'anglès esdevingui una llengua necessària per als alumnes a partir d'edats molt primerenques i que en produir-se el seu primer contacte formal amb la llengua a l'escola, el coneixement passiu que en tenen els permet evolucionar molt més ràpidament en el domini.

Compartir el artículo

stats