Diario de Mallorca

Diario de Mallorca

Contenido exclusivo para suscriptores digitales

Projectes, experiències, activitats / Institut Marratxí

Aprenentatge per projectes a 1r d´ESO

El treball cooperatiu és fonamental.

A l'institut de Marratxí tots els alumnes de 1r d´ESO treballen un projecte cada trimestre al llarg de sis hores lectives setmanals, en tres sessions de dues hores.

La professora del Departament de Castellà, Loreto Herrero, explica que els tutors dels grups són els encarregats de dirigir els projectes, i, per tant, d´acompanyar els alumnes en el seus procés d´investigació i d´assoliment de diferents competències, com ara, la capacitat d´exposar davant els companys, amb tot tipus de suport gràfic o digital, el resultat de la seva investigació o la seva producció; la capacitat de treballar en petit grup adoptant diversos rols, consensuant i organitzant la feina, o la capacitat de consultar diferents fonts en format i llengües diferents per arribar a organitzar les idees més importants que se´n desprenen.

Primer trimestre

Què passa quan ens passen coses? Aquesta és una pregunta que parla de les nostres reaccions físiques i emocionals davant elements de tensió, de por, d´incertesa, d´alegria, de tristor... I si per a tots és complicat analitzar bé les diferents situacions i enfrontar-les de forma positiva, això encara ho és més per a un adolescent. Què passa quan ens passen coses? és el projecte que han treballat al llarg del primer trimestre.

Al començament de curs els alumnes de 1r d´ESO de l´IES Marratxí varen rebre l´encàrrec de la Facultat de Psicologia de la UIB d´estudiar i treballar les emocions dels adolescents. Així, es varen enfrontar a allò que els produeix alegria, i com l´expressen; o allò que els produeix por i ansietat.

Varen treballar, per exemple, des de diversos punts de vista un conte de por d´Edgar Allan Poe i el van il·lustrar, donant lloc a una creació pròpia. Varen examinar què els produïa ansietat, com els exàmens als quals s´han d´enfrontar a l´institut. Varen treballar diferents mecanismes per controlar la tensió que pateixen i varen crear una campanya de conscienciació per a tot l´alumnat del centre.

Una tast de la feina feta al llarg del primer trimestre dins el projecte Què passa quan ens passen coses? es va mostrar a tota la comunitat educativa en una actuació que va tenir lloc dia 2 de desembre al centre, i que es pot veure a Youtube. Va participar tot l´alumnat de 1r d´ESO, devers 150 alumnes, actuant, acomodant, presentant, ocupant-se dels llums, del so...

"Una mostra de tot el que poden fer els nostres joves quan els donam responsabilitat, i viuen l´aprenentatge amb il·lusió!", remarca l'equip de tutors.

Segon trimestre

"I quina sorpresa quan en començar el segon trimestre el batle de Marratxí ens va visitar per lliurar-nos unes fotos antigues del terme que varen trobar a unes dependències municipals amb l´encàrrec que fossin els alumnes de 1r d´ESO qui investigassin a què feien referència aquelles imatges, i què ens deien del nostre municipi".

Com encaixam la peça? ha suposat un projecte que els ha empès a conèixer a fons el municipi. Han descobert com ha crescut Marratxí, comparant imatges de diferents èpoques per tal de veure quina ha estat la seva evolució; han après què és l´escala d´un mapa, calculant distàncies sobre imatges aèries; han incorporat coneixements de fotografia i organització d´informació a la seva motxilla de recursos i han conegut les principals característiques geogràfiques, culturals i socials de Marratxí.

Amb l'objectiu de conèixer els trets més característics del poble han visitat diferents indrets especialment significatius del municipi, han descobert aquelles activitats econòmiques que són fonamentals, han entrevistat persones que els han pogut contestar de primera mà els dubtes i curiositats que havien sorgit a la seva investigació.

Així l´alumnat ha tengut accés directe a mestres ceramistes, mestres xeremiers, ha vist com es fa la llet d´ametla, ha visitat la sala de control de trànsit del Consell de Mallorca, ha entrevistat un maquinista de tren...

"Com transmetre tot aquest coneixement? Com poden retornar als nostres veïns tot allò que ara saben?", demanen a l'IES Marratxí: Elaborant un documental i una exposició que recullen els diversos aspectes de la seva investigació.

L´estrena del documental i la inauguració de l´exposició va tenir lloc dia 24 de març al centre. Després tot el material es va traslladar a l´espai de Ca Ses Monges de l´Ajuntament de Marratxí. Així l´escola va entrar a la vida del municipi, igual que la vida, la història i la realitat del municipi havia entrat a l´escola.

Tercer trimestre

Què hi ha darrere la màgia? ocuparà el tercer trimestre d'un aprenentatge per projectes que, segons apunta Loreto Herrero, "suposa per a l´alumnat la possibilitat de sentir-se protagonista d´un procés que porta a un objectiu final, conegut i compartit per tots. L´aprenentatge cooperatiu, el pensament alternatiu i la capacitat d´enfrontar-se a reptes diversos són elements fonamentals per aprendre per projectes. I també per a la vida".

Compartir el artículo

stats