Diario de Mallorca

Diario de Mallorca

Contenido exclusivo para suscriptores digitales

Projectes, experiències, activitats

El teatre, eix de l'ensenyament i l'aprenentatge

"El teatre és infinitament fascinant perquè és accidental, tant com la vida, deia Arthur Miller. A partir d'aquesta premissa l'IES Guillem Sagrera de Palma ha encetat enguany un projecte de millora educativa basat en el teatre com a recurs pedagògic que permet el desenvolupament cognitiu, emocional i social de l'alumnat", assenyala Margalida Truyols, cap d'estudis adjunta. Ens explica "S'obre el teló" que coordina a 1r d'ESO.

Aquest curs, l'alumnat directament involucrat pertany als tres grups de primer d'ESO i a l'assignatura específica de quart, Arts Escèniques i Dansa. Els curs vinent es mantendrà a 1r d'ESO i s'ampliarà a 2n.

Aquest "teatre com a eix vertebrador de l'ensenyament i aprenentatge" és aplicat pel professorat tutor -Miquel Company, Bàrbara Pallicer i Francesca Cabot- i, en algun moment, per tots els membres de l'equip educatiu. Es desenvolupa cada divendres a darrera hora i a totes les matèries mitjançant petites adaptacions del currículum.

"Com és sabut -apunta Truyols- el Sagrera és un centre de tradició teatral reconeguda. Joan Lacomba i tots els seus seguidors, com Joan Lluís Llinàs, en donen fe. Actors com Marta Barceló, Aina Jagla, Juanma Palacios, Nabil Canyelles, Josep Ramon Cerdà, Lorena Faus i molts més varen rebre els primers anys de formació aquí. Companyies com Xicarandana o Un Somriure si us plau han donat vida al barri de Son Cotoner any rere any, sense interrupció, des del naixement de l'institut. A partir d'aquest fet, el curs passat sorgí la idea d'aquest projecte que ja té un trimestre de vida. Implica molta feina d'equip, una bona coordinació i una vocació sense mesura".

Els canvis que ha sofert el model educatiu del centre passen per modificar l'oferta educativa a 4t d'ESO, per acceptar que la tutoria és un pilar fonamental als primers cursos de l'ESO per promoure la tutorització entre iguals, per incentivar una comunitat educativa més participativa i normalitzar l'estructura horitzontal del treball de l'equip docent involucrat.

Objectius

Els principals fan referència a la millora dels resultats acadèmics, la millora de la convivència escolar i la participació de tots els agents educatius.

Malgrat les dificultats organitzatives, el projecte ha involucrat, com a mínim, un representant de cada departament didàctic que ha adaptat la seva programació i ha integrat el teatre en les activitats diàries. Això suposa que els alumnes entenguin que l'escola és un espai integral on tots i totes són importants com en una representació qualsevol.

Tasca tutorial

A l'IES Guillem Sagrera entenen que la importància de la tasca tutorial als tres grups de 1r d'ESO és indiscutible. Per això, es demanaren tres tutors voluntaris i es facilità una hora més per a tutoria perquè l'arribada de nins i nines d'onze o dotze anys a un centre de secundària no hauria de ser una transició traumàtica, sinó tot el contrari, més integradora i, sobretot, agradable.

En aquesta segona hora, els alumnes de 4t d'ESO de l'assignatura d'Arts Escèniques entren a les aules de 1r i realitzen una tutorització entre iguals. A partir d'exercicis basats en la disciplina teatral es desenvolupen les habilitats necessàries entre els més joves i els veterans del nostre centre.

Malgrat que sigui un projecte que comença, des del primer instant va rebre el suport i el reconeixement de l'ESADIB per sol·licitar el projecte d'innovació educativa el curs 2015-2016 a la Conselleria i va guiar l'equip del Sagrera involucrat en el projecte en l'elaboració de les bases i els objectius.

Així mateix les col·laboracions externes per part de professionals de les arts escèniques (ballarins i actors) ha estat un degoteig continu que ha enriquit enormement la formació de l'alumnat de 4t que ha traslladat aquests coneixements als de 1r en les seves sessions conjuntes.

Teatre solidari

A més del projecte de millora, al Sagrera cada dijous es duu a terme una sessió d'allò que en denominen teatre solidari. Es tracta d'una tradició que va sorgir dels mateixos alumnes que, afectats pel cuquet del teatre, demanaven continuar fora del seu horari escolar amb la il·lusió que aquesta activitat proporciona.

Tot sorgí arran d'una actuació de clown. Els alumnes volien formar part de la Sonrisa Médica, però per anar a un hospital cal tenir molta formació. A partir d'aquí sorgí la idea de fer teatre per provocar un somriure a algú que ho necessitàs. D'aleshores ençà han recaptat fons per a La Sonrisa Médica, Càritas, el Banc d'Aliments, Aspaprode, Gaspar Hauser, Unicef, el GOB, Aspanob, Comerç Just, Abdem...

Aquesta activitat és contínua i suposa una gran connexió entre alumnes de tots els nivells, professors de totes les especialitats, pares i mares, exalumnes i exprofessors.

"Enguany de la pedrera de 1r d'ESO han sorgit una trentena d'alumnes que, de ben segur, mantendran viva aquesta tradició i ens oferiran jornades inoblidables. En definitiva, l'essència d'aquest projecte és fer realitat el somni d'un esforç de tants d'anys", celebra amb goig la coordinadora Margalida Truyols arran dels efectes aconseguits.

La fitxa de l'activitat

Denominació: Projecte "S'obre el teló a l'IES Guillem Sagrera" Alumnat: Els tres grups de 1r ESO i d'Arts Escèniques i Dansa (4t ESO)

Qui l´aplica: El professorat tutor i l'equip directiu Quan: Cada divendres del curs

Per a més informació: www.iesguillemsagrera.net

Compartir el artículo

stats