Diario de Mallorca

Diario de Mallorca

Contenido exclusivo para suscriptores digitales

Projectes, experiències, activitats

Pares i mares que expliquen la seva professió

"Treballam amb les famílies" és un projecte multidisciplinari de la Cooperativa d'Ensenyament es Lledoner de Felanitx que està fonamentat en la metodologia de treball per projectes.

Coordinat per les tutores Maria Pilar Manresa Nadal i Maria Victòria Gomila Rosselló, implica els dos grups de 6è d'infantil, l'alumnat i els seus pares i mares. En alguna ocasió es compta amb la col·laboració d'alumnes o mestres de l'escola de qualsevol altra etapa ja que el centre compta amb tota l'etapa d'infantil, primària, secundària i formació professional bàsica, de grau mitjà i de grau superior.

Objectius

-Que els infants se sentin els protagonistes.

-Partir de les seves experiències i vivències.

-Apropar els pares a l'escola.

-Implicar els pares amb el procés d'aprenentatge dels seus fills.

-Acostar la figura del mestre amb la del pare.

-Viure els continguts curriculars de forma molt més pràctica i dinàmica.

Temporització

Es treballa el projecte durant tot el curs. Es va iniciar durant el 2015-2016.

Descripció

Des de l'equip directiu, Jerònima Muñoz explica que es tracta, en primer terme, d'establir un contacte molt directe amb les famílies i convidar-les a compartir amb els infants en primera persona la professió que tenen o la tasca a la qual es dediquen el pare o la mare i, d'alguna manera, crear ambients que permetin a l'infant experimentar, veure, tocar, escoltar (qualsevol dels sentits esdevé un mitjà educatiu vàlid) i entendre in situ en què consisteix la feina. El principal objectiu d'aquest projecte és aconseguir treballar totes les àrees del currículum a partir de les professions del pares de l'alumnat de les aules de sisè d'infantil.

Per a tot això, es demana la col·laboració dels pares que, de manera voluntària, conformaran "l'oferta" de diferents professions. També pot ser a l'inrevés, el pare s'ofereix per venir a fer el treball conjunt. Interessa, sigui com sigui, establir contacte per poder fer una bona planificació global durant el curs.

A través de reunions prèvies, mestres i pares dissenyen un pla d'acció que donarà forma i establirà un ordre al procés d'aprenentatge.

Fets els preàmbuls, s'inicia la fase de feina directa amb els infants. En primer lloc es duu a terme -amb ells, a l'aula- un treball previ de conversa i aportació de material per situar-los en el context de la professió. Poden formular les preguntes que se'ls ocorrin; la finalitat és despertar la seva curiositat i mantenir-la viva. Llavors s'informa a les famílies a través d'una circular de cada projecte que s'està duent a terme amb la idea d'engrescar quants més pares millor per a futures propostes.

La durada de cada projecte o exposició de treball dependrà de les característiques de cada professió i la versatilitat que poden oferir. En tot cas, s'elabora una unitat didàctica, adaptant els conceptes i objectius que es treballaran en aquell moment determinat. Al final del trimestre es lliura a les famílies juntament amb el butlletí de qualificacions.

Part pràctica

Quant a la part pràctica, tot esdevé molt natural, segueixen indicant des de la Cooperativa es Lledoner. El pare o la mare entren dins l'aula (o bé l'alumnat es desplaça al lloc de feina) i expliquen el que fan, com és el seu treball. Obrin torn de preguntes, tantes com calguin, i això satisfà la curiositat dels seus entregats espectadors.

A part, i segon el tipus de professió, aporta vestimentes, indumentàries, estris... qualsevol objecte o accessori relacionat amb ella. Després es passa a la fase d'experimentació: si el pare és músic podran tocar l'instrument, acaronar-lo, pesar-lo... Si és perruquera, faran una sessió de pentinats; si es dediquen a fer vi, visitaran un celler i coneixeran de primera mà tot el procés de la seva elaboració.

Arribats a aquest punt, el projecte necessàriament surt de l'aula i enriqueix els contextos d'aprenentatge.

I ara, què tenim?

L'equip docent remarca que la metodologia que s'aplica és molt interessant perquè es defineix com a activa i dinàmica. El que és més important és que parteix i té molt en compte la pròpia realitat de l'alumnat i fa que els continguts siguin molt propers, quotidians i accelera la comprensió, la reflexió i els aprenentatges en les seves diferents modalitats i respectant els ritmes personals. Tothom aprèn i descobreix nous conceptes, es minimitzen les diferències i les dificultats d'accés.

Els aspectes positius d'aquesta metodologia són bons de delimitar. En primer lloc, no hi ha cap rutina tancada i s'adapta el procés d'aprenentatge a les característiques de cada infant. El segon aspecte és que cada projecte és molt diferent i romp amb esquemes preestablerts: no existeix la monotonia.

Finalment, Jerònima Muñoz apunta que "l'aproximació amb les famílies que implica aquesta feina fa que el grau de satisfacció sigui major: facilita el procés d'ensenyament entre els diferents agents implicats: alumne-pares-escola. En reforcen indefectiblement els vincles".

La fitxa de l'activitat

ES LLEDONER (FELANITX)

Denominació: "Treballam amb les famílies" Alumnat: Sisè d'educació infantil

Qui l´aplica: Tutores dels dos grups de 6è d'infantil, l'alumnat i els seus pares i mares Quan: Tot el curs Per a més informació: Equip directiu - lledoner@lledoner.com -

Tel. 971 582 223

Compartir el artículo

stats