Diario de Mallorca

Diario de Mallorca

Contenido exclusivo para suscriptores digitales

Projectes, experiències, activitats

Projectes transversals & TIC a ESO

Projectes transversals & TIC a ESO

La fitxa de l'activitat

CC LA SALLE (PALMA)

Denominació: Projecte Myotragus Alumnat: 1r d´ESO

Qui l´aplica: Departament de Ciències Naturals i Departament de Ciències Socials Quan: Tot el curs Per a més informació: Guillem Grech (coordinació), guillemgrech@lasallevp.es -

Joan Ensenyat (cap d'estudis) jensenyat@lasallevp.es

Tel. col·legi: 971 606 397

"L'èxit assolit -expliquen- durant el curs passat d'un altre projecte engegat des del departament de Ciències Naturals ens ha animat enguany a implementar la seva aplicació integrant la participació del departament de Ciències Socials." Així, el Projecte Myotragus suposa una continuació, diversificada i alhora enriquida, d'una activitat a partir de la qual els alumnes de 1r d'ESO han de participar en petits projectes que relacionen diversos continguts d'ambdues assignatures. Els alumnes «visitaran» un planeta del sistema solar, «llegiran» a les roques fragments de la prehistòria, reproduiran i presentaran els diferents animals sagrats a l'època dels faraons, entre altres?.

Objectius

A més de compartir els mateixos objectius generals que l'altre projecte, aquí també "podríem assenyalar la necessitat de promoure i concebre el coneixement científic com un saber integrat per diferents disciplines. La finalitat que perseguim amb els nostres alumnes és que coneguin i sàpiguen aplicar diferents metodologies i estratègies per identificar i associar els diferents coneixements al seu camp corresponent; que sàpiguen dissenyar, planificar i construir objectes o sistemes que ressolguin els problemes plantejats, que siguin capaços d'expressar idees i solucions tècniques utilitzant les TIC, recursos gràfics, etc".

Temporalització

Per desenvolupar aquest projecte es dedica una hora setmanal durant tot el curs.

L'activitat

Es realitzen sis projectes en total en els quals els equips cooperatius de quatre alumnes han de desenvolupar diferents tasques per aconseguir els objectius proposats. El producte de cada projecte és diferent: una maqueta, una presentació, un còmic? combinant l'ús d'aplicacions informàtiques, pintures, material per modelar, etc.

Futur del projecte

Tenint en compte la trajectòria en l'aplicació d'aquest projecte, la bona rebuda per part dels estudiants i la satisfacció dels docents implicats, La Salle pensa ampliar en el futur el nombre de projectes i incloure més de dues àrees al mateix projecte, les quals no només tendran un caràcter transversal quant a les matèries, sinó que també es realitzaran entre diferents nivells o cursos (verticalitat). "La nostra intenció és anar potenciant aquest tipus de metodologia educativa", remarca l'equip educatiu.

La fitxa de l'activitat

CC LA SALLE (PALMA)

Denominació: Construeix la teva casa Alumnat: 1r d´ESO

Qui l´aplica: Departament d'Educació Plàstica i Visual i Departament de Matemàtiques Quan: Tot el curs Per a més informació: Guillem Grech (coordinació), guillemgrech@lasallevp.es

Joan Ensenyat (cap d'estudis) jensenyat@lasallevp.es

Tel. col·legi: 971 606 397.

El projecte transversal 'Construeix la teva casa' és una mostra més d'allò que representa a La Salle Palma la innovació pedagògica, una innovació que promou una metodologia d'aprenentatge activa, de caràcter interdisciplinar (matèries de Plàstica i Matemàtiques) i amb una clara incidència de les TIC (tecnologies de la informació i la comunicació). Conjuga, com en el cas que ens ocupa, la imaginació, la creativitat i la diversió amb la rigorositat del càlcul. Gràcies a aquest projecte, els alumnes aprenen a dissenyar una casa a un plànol, construir-la de manera virtual, gestionar un pressupost i a promocionar-la per a una venda fictícia.

Objectius

Entre els objectius del projecte, cal destacar:

-Potenciar l'aprenentatge significatiu i cooperatiu

-Combinar l'ús d'eines i procediments tradicionals amb les noves tecnologies

-Motivar i implicar l'alumnat, de manera que sigui capaç de desenvolupar un esperit crític i innovador en la recerca de solucions per a problemes existents reals

-Aconseguir alumnes competents i feliços.

Temporalització

Aquest projecte es desenvolupa durant 6 hores setmanals, les quals es realitzen durant les dues darreres setmanes de cada avaluació. 36 hores en total al llarg del curs.

Metodologia

Pel que fa a la metodologia, destaca l'aplicació de les estructures pròpies de l'aprenentatge cooperatiu (ECA), on els alumnes s'agrupen en equips de quatre estudiants amb rols diferenciats, el tractament d'elements transversals propis de les disciplines representades, l'ús de recursos didàctics de les TIC, i la utilització d'uns criteris que aposten per l'avaluació competencial, amb rúbriques i amb l'autoavaluació dels objectius per a cada sessió per part dels alumnes.

Compartir el artículo

stats