Diario de Mallorca

Diario de Mallorca

Contenido exclusivo para suscriptores digitales

Projectes, experiències, activitats

Les festes populars com a centre d'interès

Les Verges, Nadal, Sant Antoni, Carnestoltes... les nostres festes populars es viuen a les nostres escoles. El col·legi públic Porta des Moll d'Alcúdia va proposar-se treballar com a centre d'interès la festa de les Verges, una antiga celebració que es manté a dia d'avui. Així l'expliquen.

Antecedents

Encara que la història fa referència a la llegenda de Santa Úrsula i les onze mil verges ubicada temporalment en els inicis de la cristiandat, no és aquest fet el que es tracta, sinó més bé la tradició que d'ella se'n derivà i la que ens ha arribat. Aquesta festa es convertí en una manifestació de l'amor dels pretendents a les seves estimades.

Objectius

-Traspassar els valors culturals de la tradició.

-Aprendre les particularitats pròpies de la celebració: gastronomia, cançons, música.

-Fomentar la participació i l'interès per les festes i tradicions del municipi.

El costum

Era una tradició molt arrelada a Alcúdia que els pretendents de les al·lotes el vespre anterior a Santa Úrsula, és a dir, el 20 d'octubre, anaven a la casa de l'enamorada amb una colla per tal de cantar-li una o vàries cançons des del carrer o portal. A la casa d'ella es corresponia a la galanteria convidant els cantants amb un assortiment de bunyols i un tassonet de vi dolç. Amb el pas del temps el jove -o fins i tot el propi pare- podria encarregar a uns músics que interpressin les serenates. Aquest vespre de cançons s'allargava fins ben entrada la nit i els nervis de l'espera es tornaven emoció al compàs de les primeres notes que travessaven la porta.

A les darreres dècades, aquesta costum tant nostrada i bella anà difuminant-se, perdent força. Així amb la coordinació de l'Ajuntament, la participació de músics locals i l'interès de les escoles, el matí del vint d'octubre un grup de serenaters s'apropen a les centres per interpretar un parell de peces típiques del vespre de les Verges. Tot l'alumnat els rep per escoltar-los. En acabar, després del merescut aplaudiment se'ls ofereix el tradicional plat de bu-nyols.

Temporalització

Els dies previs al moment de la celebració se seqüencien una sèrie d'activitats per a treballar els objectius plantejats. Llavors esdevé amb l'arribada dels músics, el moment més festiu, sense oblidar la degustació final del producte típic, la bunyolada.

Activitats

A l'etapa d'educació infantil es treballen diferents aspectes. L'experimentació és vital i per tant comencen amb el coneixement pràctic dels diferents productes que intervendran en la confecció de la pasta per a fer bunyols. Es tracta de conèixer els productes, el seu nom, propietats, usos; que hi facin feina tots els sentits, es toca, tasta, olora, ? n'hi ha per tot; però finalment veuen i participen del procés per a elaborar la pasta, sense oblidar el pastar. És una festa.

Les receptes s'utilitzen per a la pràctica de l'escriptura, sobretot a final de l'etapa d'educació infantil i al primer cicle de primària. També possibiliten la participació dels pares i mares que fan aportacions de diferents receptes per a un mateix producte.

Les músiques i cançons es treballen transversalment a tota l'escola. L'alumnat reconeix, coneix i pot cantar les melodies més conegudes.

A les aules també es fa conèixer la tradició i com funciona aquesta festa. El caire cultural, romàntic i festiu impera. Els alumnes solen passar un "guster" i riuen molt amb el tema del festeig. Saben que el dia de les Verges realment és el 21 d'octubre però que el celebram el dia abans per disposar de la comparsa.El dia esperat l'alumnat rep la comitiva festosa a l'entrada de l'escola que ens delitarà amb la música pròpia de la festa. A continuació se'ls farà l'ofrena dels bunyols.

L'aportació dels pares i mares, padrines és fonamental per al desenvolupament de l'esdeveniment. S'encarregaran de fer la pasta i de fregir-la en forma de bunyol, sense oblidar de fer el forat. A l'hora del berenar es repartiran aquests dolços per esser menjats per tot l'alumnat i com no, el professorat també s'hi aferra.

S'aprofita la festa perquè els de sisè ajudin al repartir els bunyols i, així, amb el cobrament d'un euro que serveix d'ajuda a les despeses del seu viatge d'estudis. D'aquesta manera també es treballa la part competencial de les matemàtiques i l'organització. També és molt important el suport de l'Associació de Pares i Mares tant en l'aspecte humà participant de l'impuls de la festa, com ajudant econòmicament la realització del taller.

Aquest centre d'interès permet tractar molts de punts dels quals es poden extreure nombrosos aspectes curriculars. Aquí se n'han tractat alguns però cada mestre o mestra fa la corresponent adaptació al nivell del seu curs.

Com sempre, totes les festes on es mescla el menjar, la música, l'amor, són benvingudes. Es tracta de posar el nostre gra d'arena per perpetuar-la en el temps i que una tradició tan entranyable no es perdi dins la globalització o l'oblid.

La fitxa de l'activitat

CEIP Porta des Moll (ALCÚDIA)

Denominació: Les Verges

Alumnat: Tot el del col·legi (Educació infantil i educació primària) Qui l´aplica: Mestres, pares, mares, padrines i l'Assocació de Pares i Mares Quan: Dia 20 d'octubre

Per a més informació: portadesmoll@yahoo.es i, properament, http://portadesmoll.wix.com/portadesmoll

Compartir el artículo

stats