Diario de Mallorca

Diario de Mallorca

Contenido exclusivo para suscriptores digitales

Projectes, experiències i activitats

Educació emocional: importància dels vincles

Membres de l´assemblea de delegats del curs 2014-15.

"El programa d'educació emocional va néixer de la voluntat d'ajudar els nostres infants a viatjar en el complex món de les emocions. Aviat ens vàrem adonar que aquest viatge no el podien fer els nostres alumnes tots sols, sinó que ens hi havíem d'embarcar tots junts: infants, famílies, professorat, professionals i molta gent que hem anat coneixent al llarg del nostre trajecte".

Usant el símil literari d'un viatge, l'equip docent del CEIP Son Basca ens porta a visitar els extraordinaris paratges de les competències educatives fonamentades en les teories que va difondre el psicòleg Daniel Goleman (Califòrnia, 1946) amb la publicació de l'obra Emotional Intelligence a 1995, base de l'educació actual. La lectura del llibre, així com el segon sobre la intel·ligència social, són totalment recomanables.

El professorat d'aquesta escola de sa Pobla apunta que "el viatge ens duu d'un lloc a un altre, d'una persona a una altra, d'una experiència a una altra. Trobam moments agradables i emocionants que volem compartir, però també obstacles que hem de superar, com la vida mateixa. El millor d'aquest viatge és que les nostres maletes s'omplen de records i experiències que ens ajuden a conèixer-nos millor a nosaltres mateixos, però també als nostres companys. És a dir, a crear vincles que ens fan sentir que formam part d'aquest petit món que és l'escola i el seu entorn".

Objectius

-Dotar els infants, les famílies i el professorat d'eines i estratègies per identificar i gestionar les emocions.

-Fomentar el sentit de pertinença i vinculació de tots els membres de la comunitat educativa al sistema familiar, escolar i social.

-Afavorir la construcció d'un bon autoconcepte, basant-se en les potencialitats de cada un.

-Millorar les habilitats de relació interpersonals: expressivitat, comunicació, cooperació i col·laboració social.

-Desenvolupar actituds de respecte i tolerància.

Activitats

Amb els serveis socioeducatius de sa Pobla fa tres anys que es realitza de manera conjunta un programa d'educació emocional sistèmica de prevenció de situacions de risc dins l'aula. Es basa en la participació, l'experimentació i en la vivència personal dels alumnes amb la finalitat de generar climes de convivència positius. Les activitats són diverses: qüestionaris, dramatitzacions, moviments sistèmics, visualitzacions, contes, cançons, dinàmiques de grup, jocs, xerrades amb les famílies... Actualment s'aplica als cursos de 2n de primària, però anys anteriors s'ha adreçat a l'alumnat de 6è.

Cada trimestre es convoca una assemblea on els delegats de cada classe han d'exposar els aspectes que el seu grup ha considerat que s'han de millorar com a centre i d'altres propostes de millora.

Una d'aquestes va ser crear la figura del mediador i de l'àrbitre per al temps del pati. Els mediadors, que només poden ser alumnes de 5è i 6è, ajuden la resta de companys de l'escola a resoldre els petits conflictes que sovint es produeixen el temps de l'esplai i també organitzen el material de pati.

Una altra activitat que agrada molt als infants i que els ajuda a conèixer-se millor són les diades esportives o tallers en què es fan grups amb nins de totes les edats, des de 1r d'infantil fins a 6è de primària i on els grans han d'ajudar els més petits.

A més de la participació de les famílies dins l'aula -ja sigui quan el seu fill és el protagonista o quan un pare o mare ajuda en un projecte de treball- a través de la comissió de convivència organitzen trimestralment una activitat conjunta de famílies i professorat amb la finalitat de parlar sobre educació, donar eines per a motivar els infants a llegir... Per això, organitzen cinefòrums -com els documentals Pensant en els altres, El preu de ser el millor...- , fan recitals de poesia, tallers de ioga...

Per dur a terme aquest programa el professorat ha rebut formació variada. Per una banda, el curs passat es va muntar un seminari a través del Centre del Professorat d'Inca sobre educació emocional. Per l'altra, diferents mestres varen participar en un curs de la UIB que varen organitzar els serveis socials sobre eines de gestió emocional i, d'altres, han rebut formació sobre pràctiques restauratives.

A través de la comissió de convivència es van proposant diferents activitats per aplicar a l'hora de tutoria: cercles, debats, converses sobre valors després d'haver llegit un conte o vist un curtmetratge...

Valoració

La valoració del programa en general és molt positiva.

Per una costat, ha permès dur a terme un treball multidisciplinari entre educadores socials, tutors i equip d'orientació, fet que ha possibilitat que els diferents professionals coneguin les seves respectives metodologies de treball i que s'hagin pogut dissenyar estratègies d'intervenció conjunta.

Per l'altra, ha propiciat que infants, famílies i professorat puguen compartir experiències i moments, col·laboració que ha permès conèixer-se millor.

Compartir el artículo

stats