Diario de Mallorca

Diario de Mallorca

Contenido exclusivo para suscriptores digitales

Parlam amb...Margarita Ballester Bauzà

"Les sis aules romanen obertes els mesos d'estiu i l'assistència d'infants és elevada"

La panera dels tresors amb els més petits del centre. EI Sa Pilota

Margarita Ballester Bauzá és la directora d'aquesta escoleta que va obrir les portes el mes de setembre de 2011. Les instal·lacions ocupen un edifici de nova construcció distribuït en planta baixa i primer pis. Disposa de sis aules, aula de usos múltiples, pati i un gran distribuïdor.

Com es duu a terme la gestió de l´escoleta?

L'escoleta depèn de l'Ajuntament d'Alcúdia, que supervisa el projecte educatiu estableix la normativa i el calendari del centre i s'encarrega de les inscripcions i del cobrament de les quotes. La gestió depèn d'Estudi 6 empresa que s'encarrega del seguiment del personal i de la direcció del projecte projecte educatiu.

Definiu a grans trets el vostre model pedagògic.

En el procés de desenvolupament, els infants requereixen respostes adequades a totes les seves necessitats a partir del respecte als ritmes individuals. El nostre projecte pedagògic està basat en una organització racional dels temps i dels espais que ens ajudi a desenvolupar les capacitats afectives, cognitives i de relacions socials. Les propostes pedagògiques giren al voltant de les situacions de la vida quotidiana i la cura personal dels infants. Durant aquestes situacions, els infants realitzen també activitats d'experimentació, de manipulació, de descoberta, de moviment, de comunicació i de relació i convivència.

Teniu l'escoleta oberta durant deu hores al dia. Podríeu explicar els serveis que oferiu fora del període lectiu?

El servei d'acollida -de 7:30 a 9h- és atès per dues educadores. És un temps destinat a facilitar una acollida tranquil·la als infants que s'incorporen més prest a l'escoleta; per això, disposen de diferents contes i jocs i poden triar el que més els agrada fer. En el servei de menjador (càtering) -de 12h a 13:30h- les educadores són les encarregades d'atendre els infants. Aprofitam aquest temps per inculcar hàbits d'alimentació i afavorir estils de vida saludable. El servei de recollida -de 17h a 17:30h- corre a càrrec de dues educadores. És un temps curt on els infants disposen de jocs mentre esperen que els familiars els vénguin a cercar.

Per altra part, a l´escoleta també disposau d'un servei d'estiu.

L'escoleta l'ofereix els mesos de juliol i agost. Es caracteritza per una programació lúdica ajustada a les necessitats d'oci i descans necessaris per als infants. Es mantenen les rutines del curs escolar, però introduïm jocs amb aigua i activitats diferents. L'assistència és bastant elevada i mantenim les sis aules obertes.

Alumnes del centre celebraren la festa de Sant Antoni. EI SA PILOTA

Quines són les celebracions i festes escolars que més ressò tenen a Alcúdia i en les quals participau?

El mes d'octubre, la fira d'Alcúdia, el gener les festes de Sant Antoni i després Carnestoltes i la Jaia Quaresma i acabam amb la festa de final de curs. Totes aquestes festes, les organitzam des de l'escoleta. En algunes demanam la col·laboració de les famílies per fer la decoració o per preparar el berenar o simplement els convidam a participar i gaudir d'un temps a l'escoleta amb companyia dels infants i de les altres famílies. En altres ocasions, l'organització es duu a terme amb la col·laboració d'alguna entitat del poble. És el cas de la festa de Sant Antoni. Enguany hem rebut la visita d'un grup de gent gran de la residència d'Alcúdia que han vengut a berenar amb nosaltres. L'Ajuntament prepara el fogueró al pati, ens vestim de dimoniets i dimonietes, berenam de pa amb sobrassada, cantam i ballam i feim sonar la ximbomba.

La música encanta els nins i, especialment, als d'aquestes edats. Quins tipus de cançons ensenyau?

Quant als nadons, jocs de falda, moixanes i bressoles. Els infants d'un i dos anys fan jocs de falda i canten cançons per començar el dia, com per exemple, cançons que imiten els animals. Les dels grups de dos i tres anys són per acompanyar els moments de la vida quotidiana.

Per què les directrius de la intel·ligència emocional s'han incorporat tant de ple a l'escola moderna?

En el nostre projecte pedagògic la cura de les emocions és un fet transversal. L'escoleta ofereix les primeres experiències de socialització fora del marc familiar i el respecte a les emocions ha de guiar les actuacions de les educadores. Educar els infants en el maneig dels sentiments els capacita per afrontar els conflictes interns i interpersonals que aniran trobant en la vida. Entenem que l'educació emocional no hauria de ser una moda, sinó un pilar fonamental a qualsevol projecte educatiu.

*Margarita Ballester Bauzà. Directora

Compartir el artículo

stats