Diario de Mallorca

Diario de Mallorca

Contenido exclusivo para suscriptores digitales

Ensenyar a ensenyar mates

Mallorquins al VIII Congrés Iberoamericà d'Educació Matemàtica - CIBEM 2017

En general la participació dels assistents al Congrès ha estat molt elevada, i les ganes d'aprendre i compartir han superat totes les expectatives

Participants illencs.

El 8è Congrés Iberoamericà d'Educació Matemàtica (CIBEM) va tenir lloc entre els passats dies 10 i 14 de juliol a Madrid. Aquest congrés és un dels esdeveniments més importants a nivell mundial per a la comunitat de docents en matemàtiques. Va comptar amb més de 1500 inscrits vinguts des de molts països d'Amèrica, Portugal i Espanya, d'entre els quals, prop d'una vintena de persones de les Illes Balears, que participaren de forma activa a aquest congrés internacional.

Al programa científic es va recollir una quantitat impressionant d'activitats: 7 conferències plenàries, 40 conferències regulars, 32 minicursos, 102 tallers i 791 comunicacions breus. Aquestes activitats tenen l'objectiu de compartir experiències i recursos, debatre sobre el futur de l'educació matemàtica i reflexionar sobre la tasca docent en l'aula de matemàtiques. Les etapes educatives que abracen les contribucions són totes: educació infantil, educació primària, educació secundària, universitat i ensenyament no reglat. A les darreres edicions el nombre de participants de les etapes d'educació infantil i primària es va incrementant, qüestió molt important per poder implicar tots els professionals de l'ensenyament de les matemàtiques.

A la jornada inaugural, dia 10 de juliol, el professor Claudi Alsina va impartir la conferència inaugural amb el títol "Adiós a la cabra, a la col y a la barca. Manifiesto por una educación matemática realista y actual", en la que va defensar que l'ensenyament de les matemàtiques ha d'estar basat en la realitat diària dels alumnes, tot defugint de falsos contextos que es solen atribuir de realisme mal entès.

Els dies següents es va continuar amb activitats paral·leles: diferents tallers pràctics en el que es treballaven les matemàtiques amb materials i recursos, comunicacions breus oferides per professors i mestres de matemàtiques en les que es compartien les experiències d'aula, conferències regulars amb temàtiques molt diverses (divulgació matemàtica, formació docent, reflexions sobre l'ensenyament de les matemàtiques...) i taules rodones en les que es discutiren temes d'actualitat en el món de l'educació matemàtica. Dia 13 de juliol va tenir lloc la conferència plenària de Markus Hohenwarter, creador del programa "Geogebra", que ha revolucionat l'ensenyament de les matemàtiques a les aules d'ensenyament secundari. En aquesta conferència es va fer l'anunci d'una nova versió d'aquest programa, que contindrà millores visuals i de funcionament respecte a les darreres versions, així com una millor adaptació als dispositius mòbils. Podeu consultar més informació a http://beta.geogebra.org.

Dia 12 de juliol es varen organitzar diferents visites turístiques amb ulls matemàtics a llocs emblemàtics de Madrid i els seus voltants. El "Museo del Prado", el "Monasterio del Escorial", el "Museo Arqueológico Nacional" o el "Museo de Arte Reina Sofia" foren, entre d'altres, els espais que s'ompliren de professors i mestres de matemàtiques amb ganes d'aprendre. En aquest sentit, es va repartir a tots els participants una meravellosa guia turística i matemàtica de Madrid, escrita per Ángel Requena Fraile, amb prop 100 referències a espais i monuments de la Vila de Madrid comentats des del punt de vista matemàtic.

Una de les altres activitats del congrés fou l'acollida de vuit exposicions sobre matemàtiques, d'entre les que varen destacar especialment la del Museu de Matemàtiques de Catalunya (mmaca), amb el títol "Manos, mentes, corazones", i l'exposició de "2000 piezas" de la Societat Madrilenya de Professors de Matemàtiques. També s'ha de fer menció especial a l'exposició sobre l'artista M.C. Escher que està instal·lada al "Palacio Gaviria" al centre de Madrid i que, tot i que no és part explícita del congrés, va comptar amb la visita d'un nombre molt elevat de congressistes. Aquesta exposició es mantindrà oberta fins el proper 24 de setembre.

Dia 14 de juliol es va celebrar la cerimònia de clausura amb una conferència impartida per Fernando Blasco i Nelo Maestre, amb el títol "La matemagia en Madrid, una historia con más de 200 años". En aquesta conferència, els ponents posaren en evidència com la matemàtica i la màgia tenen nexes d'unió, que es poden emprar a l'aula per aconseguir atreure els alumnes. També tengueren un record per un dels pares de la didàctica de la matemàtica, Pere Puig Adam, construint dos icosaedres gegants.

En general la participació dels assistents ha estat molt elevada, i les ganes d'aprendre i compartir han superat totes les expectatives. A la xarxa social "twitter" es va habilitar l'etiqueta #cibem2017 en la que els congressistes compartiren impressions, imatges i vídeos del que anava passant al congrés. Aquesta informació es pot consultar a través de l'esmentada etiqueta. Per altra banda, un dels objectius d'aquest tipus de trobades és aconseguir que els professionals en l'educació matemàtica es trobin i creïn vincles per poder col·laborar. Per això també se celebren activitats socials, com el sopar que va tenir lloc al "Círculo de Bellas Artes".

El CIBEM ha estat convocat per la "Federación Iberoamericana de Sociedades de Educación Matemática" (FISEM) i organitzat per la "Federación de Sociedades de Profesores de Matemáticas" (FESPM) - de la qual és membre la Societat Balear de Matemàtiques SBM-XEIX- i la "Sociedad Madrileña de Profesores de Matemáticas - Emma Castelnuovo". En aquesta edició, el CIBEM va coincidir amb les 18 Jornades per a l'Ensenyament i Aprenentatge de les Matemàtiques (JAEM), que es celebren cada dos anys a alguna comunitat autònoma de l'estat espanyol. La propera edició de les JAEM es durà a terme a La Corunya, entre els dies 3 i 6 de juliol de 2019.

Per acabar, s'ha de destacar que aquesta és una de les activitats de formació més importants que pot tenir un docent en matemàtiques, i que és digne d'admiració que en temps vacacional més de 1500 professionals de l'educació es dediquin amb tanta il·lusió a aprendre per millorar la seva professió.

Podeu trobar més informació sobre el Congrés a la web: http://cibem.org.

Compartir el artículo

stats