Diario de Mallorca

Diario de Mallorca

Contenido exclusivo para suscriptores digitales

Aniversari

Baltasar Samper, el jazz d´un exiliat cinquanta anys després

L´obra dels grans artistes no deixa de donar-nos sorpreses

El compositor mallorquí Baltasar Samper, segon per la dreta. diario de mallorca

Sempre queda alguna cosa per descobrir, una perspectiva fresca per examinar, alguna cosa del seu legat que no coneixíem i d´improvís ens revela un regruix nou, una subtil ombra desconeguda i inesperada del seu perfil. La figura de Baltasar Samper (1888-1966), de qui el mes de novembre es celebra el cinquantenari de la seva mort, és un cas òptim d´això mateix. El seu exili a França i finalment a Mèxic (també té il·lustres descendents a Islàndia) ha impedit que coneguem bé la seva aportació com a compositor i erudit. A poc a poc, però van sortint coses: els concerts i enregistraments des de fa dècades de Joan Moll, els estudis de Josep Massot i l´interès que la seva feina etnogràfica (el famós Cançoner) ha despertat en les darreres generacions de joves etnomusicòlegs. Samper, cinquanta anys desprès de la seva mort i a pesar de les perícies del seu exili, continua essent rellevant.

Fa cinc o sis anys el pianista Joan Moll em va fer arribar un fardell de papers manuscrits que li havia cedit Roser Samper i Cortada, viuda del compositor, el 1984. Moll volia que jo miràs aquells papers i intentàs trobar un editor. Atabalat per altres compromisos no vaig obrir el paquet fins desprès de molts de mesos. Quan finalment m´hi vaig posar, vaig quedar astorat. Es tractava de diversos texts manuscrits de Samper: una conferència sobre Ravel, una conferència de Lluís Millet (probablement copiada a mà per Samper), una excelsa traducció de nou sonets de Shakespeare i unes notes en francès sobre folklore (Samper era poliglota i a Mèxic es va guanyar la vida, entre altres coses, fent traduccions de l´anglès i el francès al castellà). La part més interessant, però, era el text de tres conferències sobre el jazz que Samper va donar el 1935 a Barcelona.

En aquests escrits Samper, de forma molt senzilla i amb gran amenitat, exposa la història del jazz sense pretensions erudites. Samper es queixa que el jazz es coneix poc (estam a l´any 1935), que hi ha encara pocs concerts, que la importació de discs és dificultosa i les discogràfiques locals gairebé inexistents. És erroni, diu, pensar que el jazz es primitiu i amb un estil literari personalíssim se´n riu dels qui creuen que el jazz és una música amb "espasmes i convulsions epilèptiques ".

Les conferències les van organitzar l´Ateneu Polytechnicum i l´Associació Discòfils, dues associacions cíviques i culturals de Barcelona. De fet es tractava d´audicions comentades i en els texts l´autor es refereix als discs que il·lustren la seva xerrada. Seguint la crítica del seu temps inspirada per Jacques Panassié, Samper fa un a gran diferència entre el jazz autèntic, o hot, i el jazz de ball i més lleuger. Per a l´audició de Twelve Street Rag, per exemple, Samper anota taquigràficament que Duke Ellington presenta una: "Confluència dels dos estils [hot i lleuger] -importància de l´arranjament- virtuosismes en l´execució."

El jazz es va introduir a Barcelona a principis del s. XX (el 1906 la Banda Municipal, fins i tot, va enregistrar una obra, ara perduda). I clar, el xarleston s´havia ballat des dels anys 20 (m´imagin que els bisbes se´n feien creus). Però, durant la dècada dels anys 30, quan Samper va oferir aquestes conferències, ja hi havia prou aficionats, s´havia fundat el Hot Club Barcelona (seguint les pautes del de París) i hi havia diverses publicacions dedicades exclusivament a aquesta música en què Samper, de fet, hi col·laborava esporàdicament. A part de moltes sales que oferien jazz en viu amb músics locals i nord-americans, les pel·lícules de Hollywood havien donat una gran popularitat al jazz i els aficionats augmentaven dia a dia.

Contràriament al que se sol pensar, el règim de Franco, anys desprès, no va ser explícitament contrari al jazz i el tolerava, segurament perquè tenia preocupacions més greus. Samper, sigui com sigui, es va haver d´exiliar per haver estat un músic i un intel·lectual obertament catalanista i contrari al règim. Dins la bossa de viatge que se´n degué dur cap als Pirineus i posteriorment a les Amèriques s´hi trobaven aquests manuscrits que ara tenim a Mallorca gràcies a Joan Moll. Esperem que es publiquin aviat.

Compartir el artículo

stats