Diario de Mallorca

Diario de Mallorca

Contenido exclusivo para suscriptores digitales

Narrativa

Misteriosos assassinats a París

Amb aquest thriller d´ambientació històrica, Anna Moner ens submergeix en la part fosca del París de finals del segle XIX

Anna Moner.

Quatre anys després de Les mans de la deixebla, la seua primera novel·la, Anna Moner ha tornat a l´actualitat literària de la ma de El retorn de l´hongarès, obra que aprofundeix en el seu particular univers literari i manté amb l´anterior múltiples connexions. De nou l´autora s´interessa per explorar personatges pertorbadors, amb una tirada morbosa vers les experiències extremes. Sara, la forense que coprotagonitza l´obra que comentem, evoca de manera immediata Brunel·la, la delirant i prometeica cirurgiana amb que ens seduí a la novel·la anterior. Com aquesta, Sara esta també fascinada per experimentar amb les lleis de la naturalesa fins als límits del monstruós. Però si Les mans de la deixebla era essencialment una novel·la d´un sol personatge i una única línia argumental, en aquesta nova proposta la galeria de personatges s´amplia i la trama s´enriqueix amb diversos desenvolupaments temporals.

L´acció transcorre entre el Paris de finals del segle XIX i l´actual, tot seguint un motlle genèric de gran éxit popular, com es el thriller d´ambientació històrica. Al llarg de 1897 apareixen una sèrie de cadàvers esquarterats, que seran investigats per Olivier Béziers, inspector en cap de la Policia de Seguretat de Paris, i per Edmond Locard, metge forense inspirat en el personatge homònim que fou pioner en l´aplicació de tècniques científiques en les investigacions criminals, conegut com el Sherlock Holmes francès. La relació entre tots dos es una de les troballes de l´obra. Pero el personatge que magnetitza tot el relat es l´hongarès del títol, un mag carismàtic de ressonàncies vampíriques, que compta amb l´excitant replica d´una Lilith anomenada Dona de Jade. L´altra línia argumental transcorre en el present, i gira al voltant de la ja esmentada Sara, que es la que conclou les investigacions iniciades un segle abans per Béziers i Locard. L´ambientació en el Paris de finals del segle XIX permet a Anna Moner involucrar en la trama elements extrets de la literatura i l´art decadentista, com ara l´atracció per la mort, la sensualitat morbosa, els paradisos artificials de les drogues, la màgia, l´ocultisme, el monstruós, etc.

Un dels principals reclams de la novel·la rau en aquesta ambientació parisenca, que confereix a l´obra un cosmopolitisme molt beneficiós per a les lletres valencianes, que potser tendeixen en excés a mirar-se el melic. L´eficaç documentació permet l´autora recrear de manera versemblant tant el Paris modernista dels bulevards, la Torre Eiffel i la vida bohèmia, com l´actual, molt més prosaic. L´estil sumptuós i elegant, marca de la casa, brilla especialment en la creació d'atmosferes i en la captació de detalls.

Al fil de la trama els personatges reflexionen i ens fan reflexionar sobre qüestions substancioses, com ara l´amoralitat de l´art i de l´artista, entès a la manera romàntica com un demiurg, sobre les relacions entre artifici i realitat o sobre els límits sinistres de la mimesi artística, que ara i adés son vulnerats per aquest llibre en mostrar-nos la vessant mes terrible de l´existència, allà on el mal i la mort ensenyen obscenament el seu rostre. En definitiva, amb El retorn de l´hongarès, que ha rebut una molt bona acollida per part de la critica, Anna Moner fa un pas endavant en la seua trajectòria creadora. Creiem, a mes, que aquesta novel·la podria funcionar magníficament com a best seller de qualitat i que be mereixeria ser traduïda i gaudida pels lectors d´altres llengües. Llibres molt pitjors ho han aconseguit.

ANNA MONER

El retorn de l´hongarès

Premi Alfons el Magnànim

BROMERA, 253 PÀGINES, 19,95 €

Compartir el artículo

stats