Diario de Mallorca

Diario de Mallorca

Contenido exclusivo para suscriptores digitales

PROJECTES, EXPERIÈNCIES, ACTIVITATS

Sense llibres a la majoria d´àrees

Els grups són poc nombrosos i n´hi ha de mixtos quan la ràtio és baixa.

El CEIP Galatzó és un dels centres que fa l'ensenyament sense llibres a la majoria de les àrees. Ens mostren com ho duen a terme.

Defineixen aquest col·legi públic -que imparteix educació infantil i primària- "com una escola petita i familiar que es troba en un entorn privilegiat en el poble des Capdellà, a Calvià. Té fàcil accés des de totes les localitats del voltant. L'alumnat prové del poble i d'altres zones del terme de Calvià i Andratx. Hi conviu alumnat de diverses procedències: espa-nyols, anglesos, alemanys, irlandesos...".

Oferta educativa

Tot i tenir alumnes de tots els nivells, les agrupacions varien segon el nombre d'infants. "Per això, tenim grups mixtos amb dos cursos junts quan la ràtio és baixa. Els grups són poc nombrosos, amb una mitjana de quinze per aula, el que fa que l'atenció sigui molt individualitzada. El total d'alumnes oscil·la entre 85-90".

Disposen d'escola matinera i servei de menjador i organitzen activitats extraescolars de dilluns a divendres promogudes per l'Associació de Mares i Pares, l'Ajuntament i la Conselleria d'Educació.

Metodologia

La característica d'escola petita fa que el professorat segueixi una línia metodològica comuna, sense llibres en la majoria de les àrees. Parteix de les necessitats i interessos dels infants potenciant, d'aquesta manera, un aprenentatge significatiu i utilitzant el treball cooperatiu com a mètode d'ensenyament- aprenentatge. Tenen molt en compte la diversitat i el desenvolupament de l'esperit crític i la capacitat de discussió i decisió.

Arran de les tècniques i activitats del treball cooperatiu, tots participen, aporten, col·laboren i aprenen. És la metodologia més emprada, encara que no l'única, ja que la majoria de les activitats estan relacionades amb les vivències dels infants, qui són els protagonistes del seu aprenentatge sempre amb el mestre com a guia.

Es tracta d'una metodologia enriquidora perquè infants aprenen amb les aportacions dels altres. Aquesta manera de treballar ajuda a cohesionar el grup, a prevenir els conflictes entre iguals i a impartir molts valors.

Educació primària

Pel que fa a aquesta etapa, "des del moment en què hem llevat la majoria de llibres, cercam recursos tecnològics (pissarra digital, snappet, blogs...) per a les taques dins l'aula; utilitzam una metodologia més oberta on les activitats incloguin tots els infants i els diferents nivells", manifesten des del centre.

Quant a l'ensenyament-aprenentatge de les llengües, es treballen les quatre habilitats per millorar la competència lingüística. Aprenen els continguts amb la finalitat de millorar l'expressió i comprensió oral i escrita i es procura que les seves produccions tenguin una funcionalitat i que vegin la utilitat de la seva feina.

A ciències es plantegen activitats per assolir els continguts de tal manera que s'apliquin a situacions properes perquè l'alumnat -amb la guia del professor- relacioni el que està aprenent amb la vida quotidiana.

A l'àrea de matemàtiques el llibre no és l'únic ni principal recurs. A partir de resolució de problemes relacionats en situacions quotidianes i d'activitats manipulatives, s'apliquen els continguts de l'àrea.

Educació infantil

Les situacions de joc on puguin expressar-se i experimentar amb llibertat i confiança són l'eix vertebrador de didàctica a educació infantil. "És aquesta llibertat de pensament crític que ajuda a conformar la seva identitat, tot respectant el que cada un necessita, sent i pensa", remarquen.

L'equip docent estudia les propostes educatives així també com els espais i materials. Per aquest motiu, "s'han anat introduint -any rere any- canvis en les aules perquè aquestes siguin agradables a la vista, naturals o de materials nobles i amb un valor pedagògic que afavoreixen situacions d'aprenentatge autònomes, flexibles i diverses".

Les famílies

El CEIP Galatzó és també una escola oberta i amb molta participació de les famílies, fet que afavoreix la relació mútua. Cal destacar la implicació i col·laboració de l'AMIPA en les diverses activitats educatives que ajuden a consolidar el projecte educatiu del centre.

Indiquen que "una característica d'escola petita, malgrat el que es pugui pensar, és la diversificació de les tasques dels docents que implica que el professorat hagi d'exercir diferents funcions. Aquest tret facilita mantenir un ambient comunicatiu d'implicació de tot l'equip en els diferents cicles i nivells".

Celebracions

Les celebracions que duen a terme cada any -i en les quals està implicada tota l'escola- són Nadal, Sant Antoni i el festival de final de curs. Realitzen sortides fora i tallers dins l'aula. La finalitat d'aquestes activitats conjuntes és la cohesió i prevenció de conflictes entre tots els membres de la comunitat educativa.

A Es Capdellà conviden els companys i companyes docents "a conèixer la nostra escola a través del nostre blog ceipgalatzo.blogspot.com o posant-vos en contacte amb nosaltres".

CEIP GALATZÓ (ES CAPDELLÀ)

Denominació: Conèixer el CEIP Galatzó Alumnat: Educació infantil i Educació Primària

Qui l´aplica: Tot el claustre

Quan: Durant tot el curs Per a més informació: ceipgalatzo@educaib.eu - ceipgalatzo.blogspot.com -Tel 971 233 167

Compartir el artículo

stats