Diario de Mallorca

Diario de Mallorca

Contenido exclusivo para suscriptores digitales

PROJECTES, EXPERIÈNCIES, ACTIVITATS

Com treballam a educació infantil

COL·LEGI SAN ALFONSO MARIA DE LIGORIO (PALMA)

Una classe de psicomotricitat amb els blocs de construcció.

El col·legi San Alfonso Maria de Ligorio de Palma ens convida a passar un dia a l'etapa d'educació infantil i ens mostra com l'alumnat aprèn a partir d'activitats globalitzades i, també, com "aprenem tots plegats".

"Treballam amb els bits d´intel·ligència i estimulació primerenca, la psicomotricitat, l´aprenentatge de l´anglès, les matemàtiques amb el mètode ABN, la lectoescriptura i amb projectes", assenyala la professora coordinadora Marga Moll Palou, de forma introductòria, a la descripció que ens fan.

Objectius

-Promoure el desenvolupament integral de l'alumne.

-Introduir el treball cooperatiu.

-Adquirir autonomia personal i conèixer les capacitats del seu propi cos.

-Despertar l´interès per l´aprenentatge de l´anglès.

-Desenvolupar continguts matemàtics de forma manipuladora.

-Millorar la grafomotricitat i la lectoescriptura.

-Ampliar el vocabulari amb estímuls visuals i auditius.

Bits d'intel·ligència i estimulació primerenca

És un mètode didàctic que ajuda a millorar l´atenció, facilitant la concentració i desenvolupant i estimulant el cervell, la memòria i l'aprenentatge.

Es basa en mostrar informació visual i auditiva de forma breu i ràpida, mitjançant targetes d'informació. Els estímuls curts són molt més eficaços que els llargs; per tant, els bits es mostren d'una forma ràpida, repetida en vàries sessions curtes i amb alegria per atreure l'atenció i motivació.

Els alumnes aprenen -sense adonar-se´n- nous conceptes i significats, classificats i estructurats que serviran per a desenvolupar i ampliar el seu llenguatge, el vocabulari i la memòria.

Els bits d'intel·ligència estan agrupats en categories que fan referència a un tema (música, enciclopèdics, animals, matemàtics...) que es composen d'un grup de 5 imatges que es van projectant successivament.

La psicomotricitat

A psicomotricitat, l´objectiu principal és que -tant de forma individual com grupal- l'alumne prengui consciència de les capacitats que el seu propi cos ofereix.

Conseqüentment, l´equip d´educació infantil ha optat per una metodologia dinàmica, fent servir un gran ventall de materials a cada sessió: blocs de construcció de grans dimensions per treballar la motricitat tant fina com gruixada; matalassos de plàstic per fer diferents circuits, música o instruments musicals per al ritme i el moviment€ Es disposa de dos espais específics, l´aula de psicomotricitat i el pati de gespa.

L'anglès

La seva presència a educació infantil és diària. Durant aquesta etapa és essencial portar a terme una mateixa rutina. La que se segueix és l´assemblea, ja que és un moment molt important on els alumnes consoliden el vocabulari mitjançant imatges, fruites de plàstic, objectes de la classe€ i es fa de forma dinàmica. Són els protagonistes en un role-playing. Passen a ser els professors, presentant als seus companys aquestes imatges, fruites i objectes.

Després de l´assemblea es realitzen activitats que, al llarg de la setmana, van variant. Destaca el mural col·lectiu.

El mètode ABN

Amb aquest mètode els alumnes desenvolupen continguts matemàtics (contar, donar el sentit de nombre, realitzar transformacions en els conjunts o col·leccions...). Tot això a través d'activitats de caràcter manipulador.

Aquest mètode deixa de costat el tradicional fonamentat en la memorització sense comprensió de les matemàtiques. Les activitats es basen en un aprenentatge basat en les experiències dels alumnes. Els desperta curiositat i els motiva a resoldre les experiències.

La lectoescriptura

Al 4t curs d´educació infantil es comença amb exercicis de grafomotricitat amb la finalitat d'estimular les funcions motores i el desenvolupament ocular-manual. Es duen a terme infinitat d'activitats que permeten utilitzar diferents materials escolars com llapis, pinzells, esponges, segells, ceres, retoladors, plastilina...

A 5è curs es presenten les vocals i algunes consonants. I a 6è curs ja estan preparats per a poder aprendre a llegir i a escriure. Aprenen les lletres com si fossin una part de la seva vida. Les lletres viuen amb ells dins l´aula. Quan el professorat presenta una lletra nova, ho fa sempre amb un conte. Cada setmana coneixen una lletra nova. Quan arriba el final del curs, té lloc la festa de les lletres, tan esperada pels alumnes ja que estan preparats per llegir un conte o escriure una petita carta als seus pares.

Els projectes

Els alumnes aprenen a partir dels seus propis interessos i inquietuds. Aquesta metodologia permet realitzar activitats manipuladores i d'experimentació a través de les quals ells són una part activa del seu propi aprenentatge que van adquirint a partir de les seves investigacions i conclusions. Treballen i investiguen d'una forma cooperativa. Les intel·ligències múltiples de cada alumne es tenen en compte sempre a l´hora de formar els grups.

El professor deixa de ser el protagonista per passar a ser un guia. És l'encarregat de provocar interrogants, de dirigir la recerca de la informació i de motivar.

CC SAN ALFONSO MARIA DE LIGORIO

Denominació: Un dia a educació infantil

Alumnat: Tot el d'educació infantil

Qui l´aplica: Les tutores i les especialistes

Quan: Durant tot el curs escolar

Per a més informació:

pmoll@colegiosanalfonso.com - 971 724 413

Compartir el artículo

stats