Diario de Mallorca

Diario de Mallorca

Contenido exclusivo para suscriptores digitales

Jardí Botànic (Sóller)

Cap al coneixement del patrimoni vegetal

Cap al coneixement del patrimoni vegetal

"Totes les activitats destinades a escolars i públic en general pretenen potenciar el coneixement i el respecte envers el nostre patrimoni vegetal, per contribuir a la seva conservació i valorar la tasca que es du a terme des del Botànic". Així explica la seva finalitat el Departament de d'Educació i Comunicació del Jardí Botànic de Sóller que es va iniciar l'any 1985 i va ser obert al públic a 1992 com a centre de conservació, recerca i aprenentatge de la flora mediter-rània i especialment de la flora baleàrica.

Objectius generals

-La conservació de les espècies endèmiques, rares o en perill d'extinció de les Balears, de la resta de les illes mediterrànies i de les seves àrees continentals d'influència.

-La divulgació i l'educació destinada tant a públic escolar com adult, fent ús de les col·leccions de plantes vives, exposicions, concursos de fotografia, conferències, publicacions monogràfiques i l'edició de material didàctic, com cartells, quadernets, etc.

-Recerca i investigació en biologia de la conservació, biologia reproductiva d'espècies silvestres, horticultura, jardineria, etc.

Des del Departament indiquen que les activitats "estan pensades per respondre els requeriments dels diferents nivells educatius, tot i que tenen un marge d'adaptació segons les preferències del professorat i del grup d'alumnes. S'intenta que el temes a tractar -tots relacionades amb el coneixement dels vegetals i els seus usos- formin part també del currículum escolar, de tal manera que el Jardí sigui una eina didàctica més per als docents, i no només una sortida d'esbarjo".

Planta't al botànic

Per facilitar als mestres i professors, experiències que els permetin descobrir les capacitats dels infants fent ús del Jardí Botànic com a instrument pedagògic, el programa Planta't al Botànic ofereix a l'educador exposar el seu projecte i dissenyar les activitats de forma conjunta amb els tècnics tot fent ús de les col·leccions botàniques, plantes, llavors i herbari.

Temporalització

Les visites comencen entre les 9 i les 10 del matí i tenen una durada d'una hora i mitja per grup. En primer lloc, els infants reben una explicació curta però concisa per situar-los al lloc on són. Cada activitat proposada té una dinàmica que va en funció de l'edat i el tema escollit. Totes les activitats es desenvolupen a l'exterior. Es pretén que cada infant pugui "investigar" la flora amb tots els sentits, tacte, olor, vista i fins i tot el so, i que cada activitat que imparteixi el monitor o la monitora sigui diferent en funció de la interacció que tengui amb l'alumnat i professat del grup.

Activitats

Descobreix el món de les plantes (EI). Els infants interaccionen amb la flora del Jardí i és la realitat on aprenen les propietats dels materials vegetals. Exploren les plantes, les identifiquen i reconeixen algunes sensacions.

Com són les plantes (EP). Es potencien les competències bàsiques mitjançant jocs i exercicis interactuant amb les col·leccions de planta viva del Botànic. S'aprèn nou vocabulari científic i es treballa en equip a l'hora que augmenta la riquesa dels intercanvis socials.

La utilitat de les plantes (EP). Es mostren els diferents usos que s'han donat a les plantes al llarg de la història. Es realitzen jocs i activitats per la zona d'etnobotànica del Jardí i es fa ús de les col·leccions de plantes ornamentals, medicinals, culinàries i de la col·lecció de varietats antigues de fruiters i hortalissa de temporada que l'home ha anat seleccionant.

Els pol·linitzadors i altres éssers vius que habiten el Botànic (EP, ESO, BATX). Els participants aprenen a identificar els éssers vius que habiten al Jardí Botànic i la seva relació amb les plantes. S'introdueix el concepte d'animals perjudicials i beneficiosos per als vegetals i la seva repercussió humana quant a les plagues.

Les plantes i els ecosistemes de Balears (EP, ESO, BATX). S'aprofita la col·lecció de flora balear perquè els infants investiguin les diferents formes i adaptacions de les plantes davant les diferents condicions ambientals.

El regne vegetal: evolució i classificació (ESO, BATX). Es parla sobre l'evolució de les plantes terrestres. S'observen exemples dels 4 grans grups (briòfits, pteridòfits, gimnospermes i angiospermes) i es fa referència a les seves característiques generals

Etnobotànica (ESO i BATX). Visita guiada per la zona de les plantes útils a la humanitat. S'observen les col·leccions medicinals, les d'interès culinari i les més emprades per a la fabricació d'estris i utensilis, a més de les varietats hortícoles i de fruita dolça, seleccionades per l'habitant de les Balears.

Visita general i visita tècnica (ESO, BATX i universitat). És una visita especialitzada on es guia els participants per les zones on treballen els equips tècnics i científics.

Compartir el artículo

stats