Diario de Mallorca

Diario de Mallorca

Contenido exclusivo para suscriptores digitales

Col·legi Públic Es Molinar (Palma)

Grups interactius: metodologia inclusiva

La metodologia es basa en el desenvolupament d'activitats paral·leles en petits grups.

El col·legi públic es Molinar duu a terme una experiència sobre grups interactius.

Amb una metodologia inclusiva, el centre l'aplica a tot l'alumnat dels cursos d'educació infantil i educació primària. La temporització és de dues sessions setmanals.

Grups interactius: Què són? Com s'organitzen?

Des d'aquesta escola, ubicada a la carretera de Llucmajor, al barri palmesà del Molinar, expliquen que "la metodologia es basa en el desenvolupament d'activitats paral·leles en petits grups heterogenis, cadascun dinamitzat per una persona adulta o alumne gran.

Les activitats proposades en els grups interactius estimulen el diàleg entre els membres del grup que s'entén com a font d'aprenentatge".

Les tutores preparen la sessió destinada al grups interactius (dues hores a la setmana) i les activitats que es duran a terme. Posteriorment, es coordina amb la resta de persones adultes que dinamitzaran cada un dels grups interactius. Aquests adults poden ser mestres de suport, mestres d'anglès, familiars voluntaris, alumnes grans, estudiants en pràctiques...

Cinc subgrups heterogenis

La sessió s´inicia dividint el grup-classe en cinc subgrups heterogenis, formats per nins i nines amb diferents nivells i ritmes d´aprenentatge i amb diferents orígens culturals.

A continuació es distribueixen les cinc activitats d'aquell grup i es fa una breu presentació de totes elles.

El grup interactiu (més o menys, sis alumnes) té un temps limitat (quinze minuts) desprès del qual es produeix una rotació a una altra activitat amb una altra persona de referència, de manera que al llarg de la sessió tots els alumnes han passat per tots els grups.

Una vegada acabats els grups interactius, les tutores fan un petit feed-back per conèixer quines han estat les activitats més motivadores.

Quins són els objectius principals?

-Afavorir la participació de les famílies dins l'àmbit escolar.

-Treballar amb un nombre reduït d'alumnes.

-Incrementar la motivació i l'aprenentatge dels alumnes mitjançant activitats atractives i manipulatives.

-Facilitar la inclusió de tots els alumnes.

-Avaluació més individualitzada de l'aprenentatge de l'alumne.

Antecedents: Com va començar tot?

La cap d'estudis recorda que la primera vegada que es varen posar en funcionament aquests grups interactius al centre va ser fa sis anys, gràcies a la visita al col·legi públic d'educació infantil i primària Joan Miró de Palma i, juntament a un curs sobre el tema, quan un grup de mestres de primer cicle (ella inclosa) volien fer un canvi metodològic que implicàs una atenció més individualitzada dels alumnes, un aprenentatge més significatiu, activitats més manipulatives i la implicació de les famílies. Així, doncs, els grups interactius s'adaptaven perfectament a les seves inquietuds.

Col·laboració activa de les famílies

Al col·legi públic es Molinar reconeixen que "els inicis sempre són durs, ja que impliquen una sèrie de canvis. Era necessari la coordinació amb els alumnes grans perquè ajudassin els petits, també amb els mestres de suport a l'hora de fer les activitats, però sense cap dubte, el que va crear més incertesa en un principi, era la col·laboració activa de les famílies i cal remarcar que varen respondre molt per damunt de les nostres expectatives. Afortunadament, cada setmana hi havia un familiar que s'encarregava d'un dels grups i a més li permetia observar de forma directa l'evolució del seu fill/a dins l'àmbit escolar amb els conseqüents beneficis que això aporta".

Material atractiu

Per altra part, apunten que "a més, el material utilitzat en aquests grups havia de ser prou atractiu i que respongués als aprenentatges que es duien a terme dins l'aula. Per això, es varen elaborar materials propis del cicle i comprar-ne d'altres. El que va suposar un esforç extra per les mestres implicades".

Amb satisfacció el CEIP es Molinar afirma que "sense cap dubte, va valer la pena, ja que els beneficis que se'n derivaven eren molts. A més, la seva aplicació va ser molt més fàcil del que pareixia en un principi".

Actualment, com es du a terme?

Per tots els beneficis esmentats abans i juntament amb la motivació del professorat, una metodologia que va començar en el primer cicle es va estendre progressivament amb els anys a infantil, segon i tercer cicle de primària. Avui en dia és tot el centre que l'aplica de forma sistemàtica i "ve a ser un dels trets d'identitat de l'escola".

Des del curs passat, s'ha integrat dins aquesta metodologia el tractament de la llengua anglesa. Un dels grups de treball sempre es fa en immersió anglesa. Els mestres plantegen activitats quotidianes de manera activa i lúdica. Es prioritza la conversa i la comprensió.

LA FITXA DE L´ACTIVITAT

CEIP ES MOLINAR

Denominació: Grups Interactius

Alumnat: Tot el d'educació infantil i primària

Qui l´aplica: Tot el centre

Quan: Dues sessions setmanals

Per a més informació: CEIP Es Molinar

Tel. 971 27 60 06 - ceipesmolinar@gmail.com

Compartir el artículo

stats