Diario de Mallorca

Diario de Mallorca

Contenido exclusivo para suscriptores digitales

Projectes, experiències, activitats

Arqueòlegs per un dia a Son Fornés

Alumnes identificant els ossos en el taller d'arqueozoologia.

El Museu Arqueològic de Son Fornés de Montuïri assumeix "el repte d'acostar l'arqueologia a l'escola per tal de fomentar la presa en valor del patrimoni i la conscienciació vers la importància del coneixement científic i la cultura, com a binomis complementaris i inseparables".

El departament didàctic explica que "a banda de visites guiades al museu i al jaciment, s'ofereix la possibilitat d'aproximar-se a les metodologies i tècniques emprades pels professionals de l'arqueologia en l'estudi de laboratori.

D'aquesta manera es fomenten la curiositat dels qui viuen aquestes experiències i la valoració de la disciplina i de la seva capacitat per desvetllar els secrets del passat".

L'aplicació didàctica "Recreació didàctica d'un laboratori arqueològic" es desenvolupa a través de dos tallers interactius:

-Laboratori de fauna (taller d'arqueozoologia)

-El viatge de les àmfores (taller d'estudi de material amfòric)

Aquestes activitats es duen a terme en combinació amb la visita guiada del museu i del jaciment. Complementen i amplien els continguts mostrats a la visita. S'enfoquen sobretot a públic escolar, però també estan pensades per a públic en general que vulgui concertar l'activitat amb el museu (per exemple, amb famílies en cap de setmana per la celebració d'un aniversari, o per associacions de lleure diverses, grups excursionistes, d'afinitat, etc.) El taller d'arqueozoologia està pensat per a nins a partir de tercer de primària, mentre que "El viatge de les àmfores" resulta més adient a partir de primer i segon d'ESO. Ambdós es poden adaptar fins a públic adult.

Objectius

-Convertir-se en arqueòlegs per un dia.

-Conèixer de primera mà els mètodes i tècniques emprats en la recerca arqueològica.

-Sensibilitzar l'alumnat vers la importància de l'arqueologia.

-Fomentar la presa en valor del patrimoni i la conscienciació vers la importància del coneixement científic i la cultura.

-Passar una bona estona d'aprenentatge.

Temporalització

Es fa en combinació amb la visita guiada al museu i al jaciment. Així, la visita més un dels tallers comencen a les 10h i acaben a les 14h, aproximadament. No obstant, el personal del museu s'adapta al interessos de cada centre i ajusten l'horari en funció de les seves necessitats.

Descripció

L'experiència comprèn dos tallers pensats per aprofundir en la metodologia científica emprada en la recerca arqueològica.

-Laboratori de fauna (taller d'arqueozoologia)

Comenten els tècnics del museu que "no hi ha font més valuosa per saber quina era la dieta de les dones i els homes que visqueren en el passat com la d'analitzar precisament les restes dels seus àpats. Entre les evidències que habitualment es documenten, les restes de fauna són les més abundants a causa, sobretot, de la millor conservació dels ossos en relació a d'altres elements".

La realització d'aquest taller implica assolir coneixements en matèria zoològica referents a la identificació d'espècies animals diferents, així com a la caracterització de les restes òssies tant pel que fa a qüestions com l'edat o el sexe dels individus, com als tractaments i processos de manufactura que els animals haguessin pogut sofrir (descarnat, bullit, cremat, etc.). Així, els alumnes exerceixen d'arqueozoòlegs a partir de l'anàlisi d'un conjunt d'ossos concret, les activitats de producció i consum del qual hauran de determinar mitjançant l'aplicació de les tècniques i metodologies científiques que l'estudi de les restes de fauna utilitza.

-El viatge de les àmfores (Taller d'estudi de material amfòric)

Els arqueòlegs afirmen que "encara que costi de creure, a vegades un fragment d'àmfora permet saber quin producte transportava al seu interior, des de quin lloc la van carregar al vaixell, com n'és d'antiga... Fins i tot, amb un poc de sort, podem arribar a saber qui era el propietari tant de l'àmfora, del producte que contenia (vi, gra. oli, salaons, etc) o de la nau que la transportava. I és que les àmfores permeten reconstruir una part imprescindible de l'economia i el comerç de l'antiguitat a partir de l'anàlisi de la seva forma, de l'argila, a banda de segells i marques epigràfiques".

Aquest taller permet posar-se en la pell dels arqueòlegs a partir de la identificació i categorització de restes ceràmiques, treballant amb material arqueològic real i amb tècniques d'investigació professionals que permetran als alumnes reconstruir, dotar de significat i ubicar en el temps i en l'espai el viatge de les àmfores.

Departament didàctic

Les activitats estan coordinades pel departament didàctic del Museu Arqueològic de Son Fornés de Montuïri (telèfon 971 644 169) que està localitzat a la sortida del poble en direcció a Sant Joan. Per altra part, es pot trobar més informació al web www.sonfornes.mallorca.museum, Facebook (Museu Arqueològic de Son Fornés) i Twitter.

La fitxa de l'activitat: Museu de Son Fornés (Montuïri)

Denominació: Recreació didàctica d'un laboratori arqueològic Alumnat: Primària i secundària Qui l´aplica: Personal Museu Arqueològic de Son Fornés Quan: Segons demanda Per a més informació: didactica@sonfornes.mallorca.museum

Tel. 971 644 169

Compartir el artículo

stats