BWV són les lletres que s´utilitzen a l´hora de catalogar les obres de Johann Sebastian Bach i es corresponen amb l´expressió alemanya Bach-Werke-Verseichnis (Catàleg de les obres de Bach).

Aquest llistat de composicions el va fer el musicòleg alemany Wolfgang Scmieder a la meitat del segle passat i no el va realitzar sobre la base d´una cronologia de les obres, com en molts altres catàlegs de compositors, sinó a partir de blocs temàtics. Així, per exemple, no podem dir que, entre dues obres, la que porta el nombre més petit sigui anterior (en el temps) a la que porta el més gran.

Les cantates (més de dues-centes, entre sacres i profanes) formen el primer bloc, després venen altres obres vocals com motets, misses i passions, i no és fins passat el BWV 525 quan trobam composicions instrumentals, primer les pensades per l´orgue, després les escrites per clave per seguir amb les que Bach compongué per altres instruments i conjunts.

Anit (Auditòrium, 20h), el tercer concert de temporada de l´Orquestra Simfònica presenta, amb el títol genèric de Concert de Nadal, un programa en el qual trobarem, a més de temes propis d´aquesta època, tres obres del catàleg BWV: dues cantates (BWV 50 i BWV 118) i una versió orquestral feta per Edward Elgar de la Fantasia i fuga en do menor BWV 537. Josep Vicent dirigirà la formació així com les corals Universitat de les Illes Balears, Orfeó Universitat de les Illes Balears i Juvenil de Joventuts Musicals de Palma, que col·laboren en el concert.

Tant la BWV 50 com la BWV 118 són dues cantates escrites únicament per cor, sense solistes vocals. La primera, més curta però no menys interessant, sembla que havia de ser l´obertura d´una cantata més llarga, encara que, amb el temps va agafar entitat pròpia com a peça única. La segona, en canvi, està pensada com a motet més que com a cantata, la seva estructura així ho fa pensar i prové d´un coral del segle XVI que Bach emprà en diverses ocasions com a base d´altres obres.

Pel que fa a les composicions que acompanyaran aquestes tres obres mestres, esmentam el clàssic Allel·luia de Haendel, La valse de Ravel, així com algunes adaptacions de nadales clàssiques. Preniu esment també de l´interessant Serenity del noruec Ola Gjeilo, per a cor i violoncel sol, basat en el cant responsorial corresponent a la nit de Nadal O Magnum Misterium, que ja encisà Palestrina, Victoria o Gabrieli.