Síguenos en redes sociales:

Contenido exclusivo para suscriptores digitales

Cruceristas paseando por Palma, imagen de archivo.B. Ramon

Les imatges de les destinacions turístiques

Les modificacions i recreacions de les imatges tractades en el conjunts de les destinacions tenen tendència a reproduir-hi una homogeneïtzació, no tant per destinacions sinó per productes per a determinats tipus de turistes

L’oferta turística es basa sempre en estampes i promeses excitants de ruptura amb el ritme de vida quotidià, càlides platges i ambient tropical per a l’individu de ciutat o enormes ciutats comercials-culturals. A la memòria dels turistes queden les escenes captades en imatges i els sentiments prèviament formats que li han venut. El ritual representat, la naturalesa aparentment immaculada, l’emoció de l’aventura queden immediatament immortalitzades amb el desenvolupament tecnològic, en una pel·lícula fotogràfica o en un vídeo. L’efímer, el simulacre de la realitat passa a ser cosa autèntica i el compartir queda sotmès en una forma paral·lela a l’estil de vida, el consumisme.

Els turistes pràcticament han de consumir visualment l’entorn visitat, captant les imatges que estèticament són construïdes a l’ús i les expectatives estretes del turista potencial. D’aquesta manera el fet quotidià és adornat amb pautes de comportament, emocions o colors fins transfigurar-lo o convertir-lo en una forma de ser, un paisatge, ..., manufacturats en ares del benefici econòmic. Així les imatges per a les destinacions turístiques es poden dividir en «imatges per a la venda», «imatge promocionada», «imatge recreada», «imatge venuda» i «imatge pròpia» (Agustín Santana a Sociologia del turisme, coord. Ángeles Rubio 2003: pàg. 113 i 114). En una situació ideal gran part de la imatge pròpia haurà de ser reflectida almanco a la imatge construïda per a la venda i, finalment, en la imatge venuda, però això rares vegades passa. Es poden trobar imatges construïdes i promocionades sobre recursos virtuals o massa adornats o amb la inclusió d’elements tan variables com el clima o esdeveniments socials. La imatge pròpia i el fet quotidià es reinventa en una còpia que es mesura la seva qualitat en termes pareguts a una altra cosa.

Les modificacions i recreacions de les imatges tractades en el conjunts de les destinacions tenen tendència a reproduir-hi una homogeneïtzació, no tant per destinacions sinó per productes per a determinats tipus de turistes (els productes oferits a destinacions de sol i platja se semblen molt entre ells, com també els eco-culturals- patrimonials, d’aventura, etc.) segons modes i tendències. És a dir, encara que els recursos siguin diferents els productes tendeixen a mostrar-se com equivalents.

Segons Mercè Picornell (dins Miscel·lània Albert Hauft, AAVV, 2012: pàg. 215 i 216) si es passa revista a les postals que s’exposen a qualsevol local de souvenirs de la costa de Mallorca, hi trobarem per elegir sobretot dos tipus d’imatges. D’una banda les que representen allò que es percep com a patrimoni col·lectiu en sentit ampla del terme, sigui aquest natural, arquitectònic o cultural, i que poden respondre a diferents consideracions respecte a allò que és «autòcton» (sigui la catedral, les ensaïmades, ... , o els «toreros»). D’una altra part trobarem aquelles postals que incorporen el rètol «Mallorca» a escenaris, figures o objectes que podrien situar-se a qualsevol altra part del món (siguin postes de sol o cossos nus). Independentment de la qualitat estètica o de la representativitat que hi detectam, ambdós tipus de representacions configuren un imaginari estètic, on la imatge essencialitzada de Mallorca es pot mostrar en dos registres: el pintoresc (més o manco artístic) i el que encaixa en una imatge global de l’oci. Les dues tipologies de postal responen a models diferents de comercialització de l’Illa, però s’adeqüen igualment a prototipus d’allò que els turistes volen mostrar que han vist als que han quedat a casa.

Mercè Picornell fa una reflexió sobre com aquesta construcció d’una imatge turística de l’Illa obliga al resident a negociar constantment la seva identitat en un entorn on les fronteres entre el que és «autòcton» i el que és fruit de la comercialització turística de la destinació no són sempre clares.

Esta es una noticia premium. Si eres suscriptor pincha aquí.

Si quieres continuar leyendo hazte suscriptor desde aquí y descubre nuestras tarifas.