Síguenos en redes sociales:

Contenido exclusivo para suscriptores digitales

Els alumnes del CEIP Llevant d´Inca experimenten el traç amb música i moviment.

Projectes, experiències, activitats

Jugant, jugant: els ambients d'aprenentatge

"Si m'ho expliques, me n'oblido, si m'ho ensenyes i ho veig, tinc por de no recordar-ho; si ho faig ho aprenc". Amb aquesta frase tan didàctica presenta l'equip educatiu d'infantil i de 1r i 2n de primària del CEIP Llevant d'Inca el projecte "Jugant, jugant: els ambients d'aprenentatge d'infantil a primària".

Aquest projecte del col·legi públic inquer es va implantar durant del curs 2013-14 per a tota l'etapa d'educació infantil. El curs 2014-2015 es va incorporar el 1r curs de primària. A l'actual any 2015-16 s'ha ampliat a 2n de primària. S'aplica des del mes d'octubre al de juny, durant dos dies a la setmana, de 12:30 a 14:00.

Els mestres, els iguals i l'entorn

Explica l'equip docent que des del curs 2012-2013 l'escola està immersa en el procés de repensar l'ensenyament-aprenentatge, i "feim nostres" els plantejaments de Malaguzzi que planteja que hi ha tres mestres a l'escola (el mestre, els iguals i l'entorn) i la reflexió envers els conceptes:

-el joc, l'eina més eficaç per aprendre

-el mestre, una figura que acompanya

-la intencionalitat de l'estètica de l'espai, per facilitar l'aprenentatge

"El nostre repte -diuen- era organitzar el procés educatiu en funció del que consideram els quatre pilars de l'educació del s. XXI, ja recollits per Jacques Delors al seu informe per a la UNESCO, Aprendre a conèixer, aprendre a fer, aprendre a viure junts i aprendre a ser. La resposta va ser clara; ens havíem d'organitzar per ambients d'aprenentatge".

Objectius

-Aprendre jugant.

-Potenciar situacions de joc per facilitar l'autonomia, la responsabilitat i el criteri personal.

-Potenciar la curiositat, l'observació i la reflexió de les accions dels infants sobre els materials per afavorir el desenvolupament del pensament.

Organització i metodologia

L'equip educatiu ha dissenyat els ambients d'aprenentatge basats en nou propostes pedagògiques acompanyades per nou mestres al llarg de dos dies a la setmana de 12'30 a 14'00. Aquests espais d'aprenentatge es desenvolupen a les tres aules d'infantil (Ioga, La botiga, Art i moviment) als passadissos (Arquitectura i Experimentació) a la cuina, a l'aula de teatre i a l'exterior (Moviment gran i Moviment petit) i possibiliten desenvolupar les diferents intel·ligències múltiples. Els espais estan condicionats per permetre un entorn favorable perquè cada infant pugui desenvolupar un joc autònom i segur físicament i afectivament, on es respecta el seu ritme vital (la relació amb els materials és autèntica i està vinculada a les seves experiències cognitives).

Tots els mestres de l'equip educatiu (tutors, especialistes -AL i PT-, suports) estan implicats en aquest projecte, la qual cosa fa possible disminuir la ràtio amb 13-14 infants a cada espai.

Ioga. Amb l'ajuda del moviment del cos i la ment es realitzen diferents asanas (postures) mitjançant jocs i contes per potenciar l'autoconeixement del cos, l'autoregulació personal i l'autoestima personal.

La Botiga. En aquest espai els infants representen escenes de la seva vida quotidiana jugant a comprar-vendre, assolint diferents rols.

Experimentació. Utilitzant material natural desestructurat, poden jugar a les safates d'experimentació i a la sala de llum. Amb les safates juguen i desenvolupen el pensament matemàtic amb materials continus (farina, pa rallat, arena, aigua...) i amb materials discontinus (ciurons, grans de cafè, pasta...). A la sala de llum exploren les característiques físiques dels objectes des de l'òptica de la llum amb les caixes de llum i la pantalla d'ombres.

Arquitectura. A partir de l'experimentació de les característiques físiques de materials desestructurats, expressen, construeixen, i representen mitjançant el joc simbòlic (objectes, situacions, edificis, animals...).

Teatre. Es treballa la dramatització de contes tradicionals, on també hi ha lloc per a la creativitat d'històries inventades pels infants amb els recursos que els infants tenen al seu abast: el cos, desfresses, música,... L'AL (audició i llenguatge) és el mestre que acompanya.

Art i moviment. És un ambient que ofereix la possibilitat d'experimentar, crear i expressar amb diferents materials i tècniques. Mitjançant aquest llenguatge, els infants ens mostren aspectes de sí mateixos: què pensen, quins sentiments tenen i com veuen la realitat que els envolta. "Hem experimentat amb la tècnica Action painting, hem creat escultures amb paper i fang i hem començat a investigar el traç amb moviment (Segni Mossi)", recalca el professorat.

Cuina. En aquest espai, els alumnes s'acosten mitjançant l'activitat culinària als continguts relacionats amb la cura del cos i la salut. Confeccionen receptes senzilles i, de forma multisensorial, experimenten amb els aliments.

Moviment gran. En aquest espai tenen la disponibilitat de moure-se de forma lliure en un espai obert i exterior però delimitat, perquè -segons la zona- hi ha materials diferents que permeten construir a gran escala.

Moviment petit. A l'exterior els infants s'expressen utilitzant elements naturals multisensorials (pinyes, branques, pedres de la mar, retalls de cartons...).

Esta es una noticia premium. Si eres suscriptor pincha aquí.

Si quieres continuar leyendo hazte suscriptor desde aquí y descubre nuestras tarifas.