Diario de Mallorca

Diario de Mallorca

Contenido exclusivo para suscriptores digitales

Les nostres escoletes

"La gestió indirecta eludeix les pressions basades en l'alternança política"

Magdalena García i Jerònima Muñoz parlen de la gestió de l'EI Pere Oliver i Domenge de Felanitx

Totes dues han estrenat càrrec aquest curs. Magdalena García Garcías és la coordinadora i Jerònima Muñoz Pomar, la presidenta de la cooperativa d'ensenyament es Lledoner, l'entitat que gestiona aquesta escoleta i, també, la de Sant Alfons.

-Quan va néixer?

-L'any 2006 l'Ajuntament inaugurà la primera escoleta municipal de la localitat, tants d'anys reclamada. I algú l'ha de gestionar. Inicialment, va treure a concurs les bases per a la gestió i quedà desert. En un segon concurs plantejà una millora d'aquestes condicions econòmiques i un contracte de sis anys prorrogable a dos més. La cooperativa Es Lledoner el guanyà.

-Com es duu a terme la gestió administrativa?

-Es basa, primer de tot en les condicions i les clàusules que s'inclouen en el contracte d'explotació signat amb la cooperativa per a la prestació del servei. Les tarifes de tots els serveis, els horaris, l'obligació d'oferta de places escolars... tot això ve determinat per l'Ajuntament.

-Quins són els deures de la cooperativa en aquest apartat?

-Garantir els cobraments de les quotes mensuals, l'assistència i educació dels infants, la neteja, l'equipament del material didàctic i un llarg etcètera de tasques inherents a la gestió diària.

-Feis una breu biografia de Pere Oliver i Domenge (1886-1968).

S'elegí el seu nom per retre homenatge a un dels personatges de la història de Felanitx relacionat de manera intensa amb el món educatiu. Fou llicenciat en farmàcia i fundador de l´Associació per la Cultura de Mallorca, dirigent d´Esquerra Republicana Balear durant la II República i batle de Felanitx des de l´abril de 1931 a l´octubre de 1936. Va construir el mercat i escoles públiques a Felanitx i a altres nuclis del municipi. Amb el triomf de la rebel·lió militar, s´exilià a França en el 1939 i a les Illes Filipines del 1939 al 1952, any en què tornà a Mallorca. Col·laborà en nombroses edicions i publicà treballs de divulgació històrica com La catalanitat de les Mallorques, editat el 1916 i reeditat el 1993.

-Indicau els avantatges de la gestió cooperativa d'una escoleta municipal.

-La gestió indirecta eludeix, en primer lloc, les pressions basades en l'alternança política perquè basa la gestió en un procediment oficial que no es pot modificar mentre es mantenen les condicions pactades. Funciona a través d'un model més o menys consensuat que evita l'oscil·lació. Ofereix uns plantejaments educatius consolidats, exempts d'experimentacions i favoritismes polítics. Amb tot això, retorna la seguretat a les famílies, la confiança en el tracte i la credibilitat quant als resultats comprovats en l'educació dels seus fills.

-Quins són els problemes més destacats?

-Precisament vénen derivats d'aquesta gestió indirecta. La contractació limita determinades accions i obliga a l'acompliment de determinats deures. Parlam des d'un punt de vista econòmic. En època de crisi i mancances econòmiques, les matrícules baixen considerablement i això afecta el rendiment global de la gestió econòmica. Els cànons anuals no són suficients (surten a una mitjana de mil euros mensuals) si es vol acomplir amb tots els compromisos, com són ara, la titulació adequada del personal tal i com marca la normativa pertinent, les despeses de funcionament, els sous i seguretat social segons conveni dels treballadors i un llarg etcètera. Això significa que la cooperativa ha d'assumir el dèficit si vol mantenir el compromís pactat, mai no modificar les condicions preestablertes.

-N'hi ha d'altres?

-Un altre -i ens arriscam a dir-ho- és la poca d'implicació i un cert desinterès que observa l'Ajuntament envers el servei. No hi ha demanda de noves idees, d'engegar projectes comuns per incentivar un servei... Deleguen absolutament aquests aspectes de caire més social també en la cooperativa. Essent el propietari del servei, no estaria gens malament un poc més d'empenta i d'iniciativa conjunta.

-Enumerau algunes característiques que hauria de tenir una persona educadora infantil

-Estimar la feina, capacitadt per a l'observació i el descobriment del tarannà de cada criatura, afavorir la sociabilitat i la complicitat, adaptació en el desenvolupament de la seva tasca i tancar la porta als problemes de casa quan obri la de les aules.

-I altres que no hauria de tenir.

-Impaciència, presses, tendència a la mecanització de la feina, incapacitat per al treball en equip... Una sola d'elles hauria de ser suficient per plantejar-se un canvi de treball.

Compartir el artículo

stats