Per tercer curs consecutiu, el col·legi públic Llevant d'Inca duu a terme el projecte LlevantRTP que, segons expliquen els docents Cati Gual i Jordi Mulet, “té com a punt de partida dues necessitats importants. Per una part, la poca habilitat dels nostres alumnes pel que fa expressió oral i escrita en català. I d’altra part, la necessitat de mostrar a la societat la tasca que es realitza dins les aules, les millores d’infraestructures, els canvis metodològics que estam realitzant (ambients, tallers, projectes...), les mancances i problemes que es poden trobar...”.
Objectius
Treballar l’expressió oral i escrita de manera motivadora i significativa per als alumnes que es converteixen-se en periodistes, preparant notícies reals del centre en tres formats diferents; ràdio, premsa i televisió, per després fer-les arribar a tothom, publicant-les periòdicament al blog de l’escola i a les xarxes socials.
Notícies i enregistrament
El projecte consta de dues parts clarament diferenciades. Una d’elaboració de notícies reals i significatives de l'escola i una altra d’enregistrament en format ràdio, premsa i televisió per a la seva posterior difusió. La primera part es treballa dins i fora l’aula per recopilar informació i fotografies per després redactar la notícia. La segona es fa en un espai del col·legi, habilitat per enregistrar vídeo i àudio i editar textos en format digital i preparar-los per a la seva difusió.
El primer taller/projecte que es realitza a l’àrea de llengua catalana és el de “Som periodistes”, on els alumnes treballen l’estructura de la notícia, canals de comunicació, organització d’una redacció... En haver acabat el taller, i durant la resta de curs escolar, es comencen a preparar les notícies per grups cooperatius en un format determinat (ràdio, premsa o tele). Després es passa al seu enregistrament en format àudio, vídeo o text digital i es publica al blog de l’escola i xarxes socials.
Cada publicació consta de quatre o cinc notícies i surten a la llum cada dues setmanes, depenent del ritme i capacitats del grup d’alumnes responsables.
Valoració
El professorat valora molt positivament el projecte: “És molt engrescador per als alumnes. Estan molt motivats en la recopilació d’informació, elaboració de les notícies i sobretot en l’enregistrament de vídeo i àudio. Es pot apreciar una millora significativa en l’expressió oral i escrita, ja que els continguts per a l’elaboració de les notícies són propers i reals per a ells i utilitzen aquest canal no només per mostrar i informar, sinó també per reivindicar necessitats i inquietuds que poden tenir com a alumnes”.