Diario de Mallorca

Diario de Mallorca

Contenido exclusivo para suscriptores digitales

PROJECTES, EXPERIÈNCIES, ACTIVITATS

Si els ocells volen lliures...

Els alumnes durant una visita a Palma en el marc d'aquest projecte.

La fitxa de l'activitat: Ies Sineu

Denominació: Jeux Sans Frontières Alumnat: 2n ESO Qui l'aplica: Departament de Llengües Estrangeres Quan: 2018 - 2020 Per a més informació: www.iesineu,net - Tel. 971 520 268

Forma part d'un programa d'activitats 2018 -2020. Alumnes de segon d'ESO de l'Institut d'Educació Secundària Sineu, a la comarca des Pla, en el mateix cor de Mallorca, hi participen de la mà del departament de Llengües Estrangeres. El passat mes gener mostraren -entre d'altres activitats pedagògiques, d'amistat i de diferents caires socials i culturals- una Mallorca de natura i de vivències als seus companys estrangers.

Les professores Andrea Castañeda i Ana Alfonso presenten Jocs sense fronteres que anomenen Si els ocells volen lliures...: "Agafant com a inspiració el títol d'una cançó de Bob Dylan, la primera mobilitat del projecte Erasmus+ Jeux Sans Frontières l'hem titulada If Birds Fly Free... Ens ha visitat alumnat i professorat de l'American Elementary School de Gdynia (Polònia), Istituto Di Istruzione Tommaso D'Oria de Ciriè (Itàlia) i Academy At Shotton Hall de Peterlee, County Durham (Regne Unit) amb els quals hem compartit molts i molt bons moments".

Migracions, fronteres i llibertat

La idea central sobre la qual està forjat aquest projecte, que té dos cursos lectius de duració, són les migracions, les fronteres i la llibertat. Durant la trobada a l'IES Sineu s'ha treballat en especial aquest concepte de migració des del punt de vista de diferents animals que migren, analitzant característiques i motius pels quals es desplacen d'un lloc a un altre.

Setmana intensa

Els vint alumnes estrangers han compartit amb els de Sineu una intensa setmana. Han participat en totes les activitats previstes i han pogut conèixer de primera mà racons emblemàtics de l'illa (Albufera de Mallorca), tradicions i celebracions típiques nostres (Sant Antoni a Sa Pobla), així com institucions importants (Palau Reial de Palma i Ajuntament de Palma), per destacar-ne només algunes. S'han projectat vídeos i presentacions preparats per tots ells, han pogut conèixer de primera mà com es fa classe a 2n ESO a l'IES Sineu, han fet tallers sobre música, ball de bot i instruments mallorquins, han investigat sobre llengua i geografia dels països implicats i han deixat volar la imaginació creant animals nous sense límits.

Amb famílies

"Un dels aspectes més enriquidors d'aquesta experiència -confessen les docents Ana i Andrea- ha estat el poder allotjar una part dels alumnes en diferents famílies, amb estudiants nostres que en el seu moment viatjaran i s'allotjaran a casa d'aquells que han acollit. Les diferències culturals, per exemple els tipus de menjars o els horaris, han estat punts de color que a tothom cridaven l'atenció.

Idioma anglès

Un tema no menys important va ser el poder valorar la importància de l'anglès com a llengua de comunicació. "Que els nostres alumnes hagin pogut utilitzar l'anglès fora de les aules de llengua estrangera amb èxit comunicatiu, és una gran passa endavant en la nostra tasca educativa. Molts d'ells s'han adonat que ho poden fer, que ho fan molt bé i que si qualque vegada s'equivoquen, el missatge sol arribar a destí. Aprenem també dels nostres errors, però l'esforç i la perseverança ens han d'acompanyar sempre".

Objectius

Els objectius previstos eren:

-Conèixer i establir vincles amb els participants estrangers.

-Fer una primera passa en el plantejament general sobre les migracions a partir del món natural: els animals migren d'una banda a una altra per motius de supervivència i per a ells no existeixen fronteres.

-Fer a conèixer una part important de les nostres tradicions i celebracions.

-Preparar les bases per a la segona mobilitat del març a Polònia.

-Motivar en la comunicació en una llengua estrangera sense pors ni "empegueïments".

Avaluació

A les sessions de valoracions posteriors que han tingut amb famílies i alumnes, tothom ha mostrat la seva satisfacció per aquesta mobilitat. "Tots han aportat el seu granet d'il·lusió i de participació i esperem que aquesta sensació ens acompanyi al llarg del projecte. De fet, per no perdre el fil, ja hem començat a treballar de valent en la propera trobada a Polònia, on analitzarem les migracions des del punt de vista humà, a partir d'històries reals que els alumnes hauran de cercar. Tot un repte!".

Compartir el artículo

stats