Diario de Mallorca

Diario de Mallorca

Contenido exclusivo para suscriptores digitales

PROJECTES, EXPERIÈNCIES, ACTIVITATS

Rumb a Europa: Qualitat i innovació

Participants en el curs.

La Comunitat Europea facilita la formació internacional del personal docent mitjançant una sèrie de programes emmarcats en l'Erasmus Plus. Aquest curs, l'IES Berenguer d'Anoia d'Inca ha rebut una beca per facilitar la mobilitat de sis professors a diversos països europeus per millorar la internacionalització del centre i compartir les bones pràctiques.

Viena ha estat el marc d'una d'aquestes mobilitats i ha tengut com a objectiu apropar les tècniques i convencions dramàtiques a l'escola, en el nostre dia a dia, per encoratjar els alumnes i millorar-ne la seva motivació.

Així que, de dia 9 de desembre fins a dia 21, una professora del centre ha participat en aquest taller al Dendrun SeminarZentrum a Viena. L'activitat estava organitzada per l'agència croata Pricalica i és una de les que es fan durant aquest curs integrades en el projecte Rumb a Europa: qualitat i innovació educativa, que forma part de les accions claus 101 de Mobilitat de personal docent Erasmus + i que ha estat finançat per la Comunitat Europea.

El taller

Estava format per un total de deu docents: dues professores de Canàries, Nieves i Mercedes; un professor d'Història d'Alexandropolis, Grècia, Gyorgas; dues professores de Primària de Thesaloniki, Grècia, Ptroula i Evangelia; una psicòloga d'Eslovènia, Anja; una coach d'un centre educatiu d'Alemanya, Cristine; un tècnic en turisme de Croàcia, en Toni; dues professores de Polònia d'una unitat educativa de salut mental d'adolescents, na Katya i Renata i na Xesca Sastre, que fa l'optativa d'Arts Escèniques a 4t i Llengua i Literatura Catalana a l'IES Berenguer d'Anoia d'Inca. Ella és qui ens conta aquesta interessant i engrescadora experiència de formació.

Referint-se al grup recalca que "ha estat una eina molt important per dur endavant el curs, ja que la participació era bàsica per portar a terme els exercicis de teatre".

Storytelling

El drama com a mitjà d'aprenentatge és molt habitual en els contextos educatius, en tots els nivells. En el cas de la llengua permet treballar totes les habilitats lingüístiques en un procés d'aprenentatge significatiu.

En el curs s'han treballat diferents sistemes com el del storytelling, utilitzant una sèrie de convencions teatrals. A partir d'una història real de l'exploració a Mart en el futur, es realitzaren jocs i dinàmiques teatrals descrivint una "colonia habitable ideal", dibuixant-la, inventant oficis i anuncis. D'aquesta manera s'impulsava la imaginació i augmentava el vocabulari dels oficis i els llocs d'aquests indrets.

S'han tractat els reflexos amb jocs en cercle per anar recordant els oficis. En el joc hi havia recursos per copsar i millorar l'atenció dels alumnes i la seva capacitat de concentració. Una altra de les tècniques va ser la del teatre fòrum d'Augusto Boal, sobre el tema dels refugiats.

També es seqüencià una unitat didàctica creant una narració i utilitzant diverses tècniques teatrals com la "cadira calenta" entrevistant el personatge principal; sons per a la narració de la història a partir d'objectes i elements de l'entorn; el role playing, la construcció d'un personatge .... A més a més, es treballava una història utilitzant diferents sentits

Un horabaixa es dedicà a les màscares i a diferents tècniques d'improvisació que ajudaren a cohesionar el grup i a trobar nous recursos expressius. El workshop es realitzà al Museu del Teatre de Viena. Aquest és precisament un dels aspectes de la visió holística: tenir en compte els pensaments, les emocions i les sensacions en el procés d'aprenentatge. "D'aquesta forma, a través del drama, es poden descobrir aspectes de l'alumnat que en altres assignatures resulta més difícil observar, però que formen part del seu potencial".

Implementar els coneixements "Una de les reflexions posteriors del curs -remarca Xesca Sastre- és com implicar els altres professors poc acostumats a aquestes tècniques, com millorar l'interès de la resta del claustre pel que estam fent i de quina manera podem entendre que el que estan realitzant els alumnes a teatre pot ser també positiu per a la seva assignatura a llarg termini: en la seva autoconfiança, en les seves habilitats orals i en la seva motivació per aprendre".

La professora de l'IES Berenguer d'Anoia confessa que "personalment, els exercicis que he après em serviran per utilitzar a les classes de PALIC, amb els alumnes nou-vinguts, millorant la seva motivació per aprendre català".

La fitxa de l'activitat

XESCA SASTRE (IES BERENGUER D'ANOIA)

Denominació: Drama in Education: A hollistic aproach to teaching with drama techniques Alumnat: Professorat Unió Europea Qui l'aplica: Comunitat Europea. Programa Erasmus Plus Quan: 9 a 21 desembre 2018

Per a més informació: ka101berenguer.blogspot.com

Compartir el artículo

stats