Diario de Mallorca

Diario de Mallorca

Contenido exclusivo para suscriptores digitales

PROJECTES, EXPERIÈNCIES, ACTIVITATS

Llegim i ens emocionam!

Els alumnes amb Laila Karrouch una vegada acabada la conferència al centre.

L'institut de Porreres presenta el projecte Llegim i ens emocionam! Treballam amb metodologia ABP. Un equip docent integrat per Rafel Juan, Joana Ferrer, Margalida Sampol i Joana M. Tomàs l'han dissenyat i l'aplica juntament amb el grup de professors de segon d'ESO format per Margalida Adrover, Min Alzamora, Cristina Bauçà, Miquel Garcia, Guillem Llinàs, Marc Llompart, Margalida Tauler i Llorenç Vallespir.

Objectius

-Aprofundir en la metodologia ABP i el treball cooperatiu iniciat el curs passat.

-Treballar les emocions a partir de textos narratius, fragments de pel·lícules i cançons.

-Sensibilitzar-se en el respecte cap a altres cultures.

-Interessar-se pel problema que envolta els immigrants.

-Superar prejudicis i fomentar la tolerància cap a altres cultures.

-Conèixer i valorar la cultura i costums de la societat marroquina.

Temporització

Tres hores a la setmana (del 13 de setembre al 13 de desembre).

Descripció

La coordinadora del projecte, Joana Maria Tomàs, exposa que "el producte final és una conferència de l'escriptora, Laila Karrouch, i una exposició sobre la cultura i costums de la societat marroquina, concretament la zona de Nador, d'on procedeix bona part del nostre alumnat magrebí".

L'alumnat ha treballat diferents eixos mitjançant estructures de treball cooperatiu. La professora Tomàs destaca les següents activitats:

Ens emocionam. Es proposen les que treballen les emocions i posar-se en el lloc de l'altre. Coneixen històries que fan sentir tristesa, alegria, sorpresa, por, enyorança i empatia.

Creació de siluetes decoratives. Estan relacionades amb Nador. Cada classe tria un tema (paisatge, art, gastronomia, moda, arquitectura€) i confecciona siluetes per recrear objectes, art i paisatge de Marroc que també formarà part de l'exposició, juntament amb objectes reals aportats per les famílies d'alumnes magrebins.

Lectura del llibre De Nador a Vic, de Laila Karrouch, treballada a l'assignatura de Llengua i literatura catalanes. Es comenten diferents entrevistes que s'han fet a l'autora i que ajuden a aprofundir aspectes introduïts en el llibre (gastronomia, religió, costums, integració€). Els alumnes confeccionen pòsters de cada capítol amb una frase i imatge representativa que els hagi cridat l'atenció i en fan la seva pròpia reflexió.

Biblioteca humana. En una biblioteca humana els llibres són persones i els alumnes aconsegueixen informació a partir de petites entrevistes de deu minuts.

La biblioteca ha comptat amb deu llibres, els autors dels quals han estat, per una banda, professionals relacionats amb la interculturalitat: Ada Siquier, sociòloga treballadora de l'Associació Pa i Mel de Sa Pobla; Catalina Cruelles i Magdalena Viedma, educadora i mediadora social; Margalida Julià, orientadora de l'IES Porreres; Joan Juan, professor de PALIC; membres de la societat magrebina de Porreres (Driss Zahraoui, oncle d'una alumna i Hanane Bouzzem, mare d'un alumne i, per altra banda, alumnes i exalumnes marroquins de l'IES Porreres: Nesha Zouggaghi, nascuda a Nador; Elyass Yaalaoui, Chayma Margaa, Karima Salhi i Yasmina Abaraddan i finalment, Margalida Cortès, ciutadana de Porreres que té lligams amb persones de Nador.

Els alumnes treballen en equips cooperatius i preparen les entrevistes. Un grup s'encarrega de l'organització (donar les instruccions de funcionament, presentar l'acte, fotos, vídeo€).

Les preguntes s'organitzen per temes: integració, prejudicis, costums, religió, gastronomia€ En sessions posteriors, es posen en comú les entrevistes i s'extreuen titulars per confeccionar un panell per a l'exposició.

De Porreres a Nador. A una aula de l'institut es munta aquesta exposició que recrea el món de Nador amb el material realitzat des de projectes, però també des de les àrees de llengua i literatura catalanes (lectura i activitats sobre el llibre De Nador a Vic), plàstica (creació de mosaics) i geografia i història i departament d'orientació (mural que mostra un eix cronològic de la història de la civilització islàmica

Xerrada amb Laila Karrouch. El moment més esperat arriba a l'auditori de Porreres quan l'escriptora del llibre De Nador a Vic ofereix una xerradaque permet als alumnes posar-se en la pell d'una família de Nador que emigra a Catalunya i el xoc cultural que representa per a les dues cultures. Laila parla sense filtres, directament i sincera. Tothom en sortí emocionat.

La fitxa de l'activitat: IES Porreres

Denominació: Llegim i ens emocionam!

Alumnat: 2n ESO

Qui l'aplica: Equip de professors

Quan: Primer trimestre Per a més informació: www.iesporreres.cat - Facebook institut Porreres

Compartir el artículo

stats