Diario de Mallorca

Diario de Mallorca

Contenido exclusivo para suscriptores digitales

L´IES Son Rullan, a Europa amb l´Erasmus+

Aquest institut de Palma ha enviat alumnes a realitzar pràctiques formatives a Itàlia, Alemanya, Finlàndia o Polònia

Un grup d´alumnes durant les pràctiques del programa Erasmus+. IES Son Rullam

El nou programa Erasmus+ ofereix noves oportunitats d'estudi, formació, experiència laboral o voluntariat a l'estranger a més de quatre milions de persones. Són diverses les estratègies de la Comissió Europea que han servit de marc europeu per a aquest nou programa amb l'objectiu d'aconseguir una Europa que generi millors nivells d'ocupació, un augment de la productivitat i una major cohesió social.

Erasmus+ pretén donar suport a les polítiques europees i nacionals en tots els àmbits de l'educació i la formació mitjançant el valor afegit que suposa la internacionalització i oferir majors possibilitats de mobilitat i de cooperació europees a milers d'institucions i persones del nostre estat.

Des de 2006, l'IES Son Rullan de Palma participa en els Programes d'Aprenentatge Permanent, primer, i, posteriorment. en el programa Erasmus+. Així com l'IES Son Rullan va esser el primer centre de l'Estat espanyol en posar en marxa el cicle de grau mitjà d'activitats esportives en la formació professional, també manté el seu entusiasme en construir oportunitats al seu alumnat per enriquir i completar la seva formació donant-li una dimensió europea amb la realització de unes pràctiques en empreses d'altres països . Una formació que els permetrà en el futur adaptar-se a noves situacions i que els prepara per a continuar el seu aprenentatge, especialment quant a l'adquisició d'una major autonomia personal, augment del sentit de la responsabilitat, aprofundiment dels coneixements tècnics i pràctics, millora de les capacitats lingüístiques, reforçament del concepte de la dimensió europea i d'altres.

Les pràctiques formatives a un centre de treball, en el cas del cicle de grau mitjà d'activitats esportives al medi natural, es realitzen durant el mes de juliol. Des que començaren les mobilitats, l'IES Son Rullan ha anat enviant els seus alumnes a un agroturisme de Polònia, però enguany, també han pogut anar a una granja de cavalls a Hamburg al nord d'Alemanya. L'acord amb aquesta nova empresa ha estat possible gràcies a l'estreta col·laboració amb un institut de Rendsburg, amb el qual l'IES Son Rullan participa en altres projectes d'intercanvi i de mobilitat dins el marc de l'Erasmus +.

Aquest fet ha possibilitat que, durant cinc dies, dos professors de l'IES Son Rullan anessin a visitar diverses granges i empreses del sector, determinant quina era la que millor donava resposta a les nostres necessitats i a les del nostre alumnat, analitzant i preparant in situ els transports, allotjament i manutenció, programa formatiu, reforçament lingüístic, etc. Una vegada determinades les empreses, es varen seleccionar els millors alumnes amb un perfil pel qual es varen tenir en compte, entre d'altres, les qualificacions acadèmiques, la destresa lingüística i la maduresa personal, fent públics aquests criteris de selecció.

Durant els mesos d'abril i maig, dos alumnes, Joan F. Tous i Andreu S. Duran, del cicle superior d'activitats esportives anaren a Vicenza (Itàlia) a realitzar dos mesos de pràctiques. En aquesta ocasió les pràctiques les varen fer a un poliesportiu a on treballaren com a monitors de natació per infants. No els hi va costar molt aprendre italià

A finals de juny, Maria Mas i Aitana Carruana, acompanyades per un professor, anaren a realitzar les seves pràctiques a una granja d'equitació (Magdalene Stall, Wedel), a prop d'Hamburg, que compta amb més de 50 cavalls. Allà varen poder aprendre les tècniques i pràctiques usuals d'aquesta regió, així com millorar diàriament el seu anglès i aprendre un poc d'alemany.

Uns dies després, Tamara Escobar, Antoni Barceló i Yacomo Evers partien de Palma cap a Berlín, a on els esperaven un professor que els havien d'acompanyar a Polònia, a una granja (Klimkowa Osada, Nowy Tomysl) a prop de Poznan. Realitzaren les seves pràctiques, però durant els dies lliures també visitaren alguns indrets culturals significatius del país.

Al mig de setembre novament dues alumnes Laura Vallejo i Maria Bibiloni anaren acompanyades d'un professor a la granja de Wedel. Igualment anaren dos alumnes, Juan Pedro Pérez i Laura Vallejo, amb un professor a la granja de Nowy Tomysl

Tant les alumnes d'Hamburg com els de Poznan realitzaren un mes de pràctiques formatives de la seva especialitat, completant-lo amb un altre període a Mallorca. Durant tot el temps que realitzen les pràctiques, tenen un tutor a l'empresa que va supervisant la correcta aplicació del programa formatiu acordat prèviament amb el tutor de l'IES Son Rullan. Quasi diàriament es manté una comunicació entre el nostre institut, les empreses d'acollida i l'alumnat, per tal de monitoritzar degudament la mobilitat.

El finançament de les mobilitats, tant el dels alumnes com el del professorat prové del programa Erasmus+. El projecte de l'IES Son Rullan es presenta cada any a l'agència nacional SEPIE, que és la qui distribueix les ajudes de la Comissió Europea d'educació, per a la seva aprovació.

Paralelament als projectes de Formació Professional, l'IES Son Rullan participa en un projecte d'Associacions Escolars amb altres quatre escoles d'altres països europeus, Alemanya, Austria, Finlàndia i Turquia. Amb aquestes escoles es realitzen intercanvis d'alumnat d'ESO i Batxillerat. Durant una setmana es junten uns cinquanta estudiants de tots aquests països i en grups internacionals utilitzen l'anglès com a llengua vehicular realitzen treballs en relació a les bones pràctiques de salut i alimentació. Aquesta vegada l'escola de Finlàndia, a la ciutat de Kokkola, ha estat l'amfitriona.

En resum, amb aquests projectes s'aconsegueix l'obertura de nous espais de comunicació als estudiants, professors i empreses dels països membres de la Unió Europea. Aquest tipus de experiències augmenta la qualitat de la formació de l'alumnat, amplia l'horitzó de treball i aporta consciència de la importància del coneixement de llengües estrangeres. És per tant, una manifestació del camí de convergència dels sistemes educatius, en especial la formació professional, al llarg procés de la construcció europea.

Compartir el artículo

stats