Diario de Mallorca

Diario de Mallorca

Contenido exclusivo para suscriptores digitales

PROJECTES, EXPERIÈNCIES, ACTIVITATS

Electricitat dual a l'Institut Manacor

Primera promoció d´FP Dual Electricitat de Manacor.

"Establir noves metodologies d'aprenentatge i implicar a les empreses del sector en la formació de l'alumnat", són els grans objectius de la modalitat formativa dual (electricitat) de l'IES Manacor i que descriuen els professors coordinadors, Jaume Calvó i Miquel Ferragut.

Exposen que la voràgine consumista del segle XXI ha fet créixer exponencialment el ritme de desenvolupament de noves tecnologies que faciliten el confort humà a les llars i les indústries. Aquest fet, però, es desenvolupa a un ritme massa elevat, en el qual les metodologies tradicionals d'ensenyament/aprenentatge no són capaces d'arribar-hi.

La formació professional dual és una nova modalitat d'ensenyament que té com a principals objectius implicar el sector privat en el procés de formació de l'alumnat; promoure el contacte entre el sector docent i el món empresarial, creant així una estratègia d'èxit i de col·laboració; oferir estímuls i motivació a aquells que no volen seguir un itinerari formatiu clàssic i cerquen una sortida al món laboral.

Quin és el procediment?

El centre disposa d'una base de dades on figuren les empreses amb convenis de col·laboració. Cal remarcar que des del Departament d'Electricitat estan oberts a crear nous convenis per afavorir els interessos de l'alumnat. D'aquesta manera, és fomenta la mobilitat geogràfica i així, tant alumnes com empreses d'arreu de Mallorca hi tenen cabuda.

Durant el primer quadrimestre del curs, l'alumne roman exclusivament en el centre de formació, renovant o aprenent els fonaments teòrics de l'electricitat, així com la formació i orientació laboral que els permetrà afrontar les tasques en començar el període de treball a les empreses. Un període de treball que començaran durant el segon trimestre, combinant de manera activa les classes al centre de formació (2 dies) i el treball remunerat a les empreses col·laboradores (3 dies).

Durant el període estival del primer any, els alumnes continuen ininterrompudament el seu aprenentatge en el centre de treball i d'aquesta manera s'afavoreix a la no desconnexió de l'alumne amb el sector empresarial. El mes de setembre, els alumnes segueixen amb la combinació de l'ensenyament teòric al centre escolar i el desenvolupament de les seves habilitats i destreses en el món laboral fins acabar el segon curs.

Avantatges de l'alumnat

Per una banda, mentre estan cursant els seus estudis (obtenint una titulació) reben una retribució econòmica mensual en forma de salari. Per l'altra, estan aconseguint una experiència professional real que repercuteix en les seves habilitats cognitives i en el currículum vitae.

Avantatges de les empreses

Són notables:

-Formar part activa del procés d'aprenentatge d'un possible futur actiu de l'empresa.

-Estar en contacte directe amb una font d'assortiment de treballadors qualificats.

-Establir una relació estratègica entre l'empresa i el centre educatiu.

Qui pot hi participar?

Alumnes entre 16 i 28 anys que compleixin els requisits per accedir a un cicle formatiu de grau superior i que es trobin inscrits com a demandants a l'oficina d'ocupació un mes abans de començar a l'empresa.

Qui supervisa?

Des del Departament d'Electricitat s'han designat dos tutors per vetllar pel correcte desenvolupament cognitiu dels alumnes en el centre formatiu i per l'adquisició de les habilitats i destreses necessàries a l'entorn professional. Disposen de tutors dins la mateixa empresa, encarregats de facilitar la seva adaptació i d'actuar com a nexe d'unió entre el centre de formació i el centre de treball.

Què s'ha fet fins ara?

Durant els tres anys que porta el Departament d'Electricitat amb aquest projecte, s'han creat vincles de col·laboració amb moltes empreses i de diversos perfils: estudis d'arquitectura, despatxos d'enginyeria, multinacionals i empreses instal·ladores, entre d'altres. Aquest ventall d'empreses ofereixen la possibilitat al nostre alumnat de formar-se i enriquir-se d'una manera formidable, ja què, una vegada els alumnes retornen al centre després dels tres dies a l'empresa, s'exposen les tasques realitzades i així s'obté un aprenentatge col·laboratiu que repercuteix tant a l'alumnat com en el personal docent.

De la primera promoció cal ressenyar que dos alumnes van seguir els estudis a la universitat i els altres van obtenir un lloc de feina en consonància amb la seva titulació.

Que és vol aconseguir?

Hi ha la possibilitat real de treballar amb projectes a l'àmbit europeu; per això, s'estan cercant instituts de similars característiques al de Manacor per establir un acord i poder treballar conjuntament. D'aquesta manera es milloraran les destreses lingüístiques de l'alumnat.

"Avui dia és imprescindible una formació professional que interactuï amb el món empresarial i que s'adapti als canvis fulgurants de la tecnologia", conclou el professorat.

La fitxa de l'activitat: IES MANACOR

Denominació: Modalitat formativa dual (electricitat) Alumnat: 1r i 2n del cicle formatiu de grau superior en Sistemes Electrotècnics i Automàtics Qui l´aplica: Departament d'Electricitat Quan: 2n semestre del primer curs i durant tot l'any en el segon curs Per a més informació:

Jaume Calvó, jcalvo1@educaib.eu - Miquel Ferragut, miquelferragut.iesmanacor@gmail.com - Dept. Electricitat IES Manacor - 971 551 489

Compartir el artículo

stats