Diario de Mallorca

Diario de Mallorca

Contenido exclusivo para suscriptores digitales

PROJECTES

Ampliam perspectives en l´educació infantil

L´educació 0-3 ha anat prenent importància en el debat pedagògic, com coincideixen molts especialistes multidisciplinaris

L´IES Antoni Maura du a terme des de fa sis anys intercanvis amb alumnes i professors italians.

L´educació 0-3 i en gran mesura també la totalitat de l´educació infantil 0-6, ha estat tradicionalment la gran oblidada del món educatiu. Considerada una mera etapa de transició fins a l´escola, fins no fa gaire, s´entenia que la funció de les educadores en aquest període era la de "guardar" els infants per a tenir-los entretinguts el temps que les famílies treballadores no podien tenir-ne cura.

Aquesta concepció assistencial de l´atenció a la primera infància ha estat àmpliament compartida per gran part dels països, regions i/o comunitats del nostre món occidental si bé, des de fa dècades, hi ha notables excepcions de les que val la pena aprendre´n la seva evolució i funcionament. Excepcions que si bé també existien a la nostra comunitat, eren sempre molt minoritàries i fruit d´iniciatives particulars de pares, mestres i educadors que no es resignaven amb allò existent.

Per sort, o millor dit, gràcies a l´esforç de molts, l´educació 0-3 ha anat prenent importància en el debat pedagògic coincidint de cada vegada més especialistes multidisciplinaris (pedagogs, psicòlegs, educadors...) que aquest ha de ser considerat com un període educatiu cabdal i en conseqüència, dotat dels mateixos recursos i atenció que l´educació primària o secundària.

Des del cicle de grau superior d´educació infantil hem mirat sempre de ser fidels a aquesta premissa i des de fa 5 anys treballam des del programa Erasmus per fomentar l´intercanvi i aprenentatge d´aquelles experiències més exitoses i capdavanteres, ampliant-se any rere any l´impacte i l´amplitud del nostre projecte més enllà del nostre centre i del mateix programa Erasmus.

Si inicialment es centraven les mobilitats a estudiants del nostre cicle per a la realització de pràctiques formatives als municipis italians de: Parma, Ferrara, Pistoia, Reggio Emilia ... al llarg dels cursos hem anat ampliat el nostre projecte a la formació del nostre professorat i alumnat i, en definitiva, tot aquell que pugui estar interessat en la formació en l´àmbit 0-6 (tècnics municipals, educadors d´escoletes, mestres...)

Per fer-ho possible s´ha vetllat sempre per aconseguir que el projecte fos inclusiu i transversal evitant les limitacions d´unes beques que, degut a la seva baixa dotació, en temps de crisi s´han mostrat insuficients a l´hora de garantir que tot l´alumnat pogués gaudir-ne. Així, els darrers anys hem treballat perquè els qui no tenien la fortuna de poder viatjar a Itàlia i conèixer aquestes realitats poguessin igualment aprendre d´aquestes experiències. Per això hem realitzat seminaris, congressos, visites... dels especialistes amb qui treballam des de fa ja sis anys a Itàlia on hi ha participat centenars d´alumnes i professionals de l´educació infantil.

D´altra banda, amb l´objectiu de sumar esforços i compartir coneixements, s´ha fet extensiva l´experiència a la resta de cicles formatius de grau superior de tot l´Estat realitzant-se anualment un viatge en què professorat del cicle, educadors i tècnics d´altres comunitats participen conjuntament d´una setmana formativa que any rere any creix en participants: 13, 27, 39, 52... Una formació que enguany s´ha realitzat a dues comunitats amb projectes innovadors i capdavanters: Guastalla i Argenta.

El pes dels professionals de la nostra comunitat continua essent molt elevat en aquestes mobilitats de manera que dels 52 professors de tot l´Estat 22 són de les Illes Balears i 30 de les comunitats de: Madrid, Castella la Manxa, Castella i Lleó, Catalunya, País Valencià, Galicia, Andalusia € Una mostra de l´interès que desperta entre els nostres docents la innovació pedagògica que permeti deixar enrere la visió assistencial esmentada adés. Evidentment, tot allò que aprenem any rere any ens inspira i dóna eina per formar qui seran els futurs educadors i educadores i dur a terme projectes educatius a les nostres escoletes.

I és que l´Emilia Romanya, la regió visitada fins ara, està considerada internacionalment com de les més capdavanteres en considerar els infants com a ciutadans de ple dret així com molt influenciats per la figura del pedagog Loris Malaguzzi. Tanmateix, com acostuma a passar en aquests municipis del nord d´Itàlia, cada "comune" o municipalitat presenta les seves peculiaritats.

L´experiència ha estat un any més molt positiva per a nosaltres i les entitats que magníficament ens han acollit però, més enllà de l´autocomplaença, ens hem obligat a fer una reflexió interna. Podem continuar creixent? Fins quan? Cap a on? No obstant, la cada vegada major demanda ens obliga a ser cautelosos atès que és molt fàcil morir d´èxit quan no es disposen dels recursos necessaris per gestionar una iniciativa d´aquesta envergadura. Les possibilitats són moltes i variades, i van des de l´ampliació de la formació a d´altres països ja contactats (Suècia, Finlàndia, Hongria...) a l´intercanvi de projectes, experiències, materials...

Per aquest motiu, enguany hem plantejat la possibilitat als integrants del viatge de treballar en xarxa per a l´organització d´una plataforma que ens permeti sumar esforços. Als ja emprenedors companys d´OSCUS Sevilla s´han sumat professionals de l´àmbit de l´educació infantil d´altres centres i comunitats amb els qui tenim moltes ganes d´emprendre aquesta nova aventura d´intercanvi i aprenentatge a nous països i experiències de la resta de l´Estat. Si estàs llegint aquestes línies senyal que t´interessa l´educació infantil i per tant, aprofitam per convidar-te a sumar-t´hi. Tothom hi és benvingut!

Finalment, volem felicitar tota la Comune d'Argenta i Guastalla per valorar la importància de l'educació en la primera infància i invertir els recursos necessaris per poder oferir uns serveis de gran qualitat on els infants viuen feliços amb una pedagogia respectuosa i afectuosa. Sens dubte, com diu Francesco Tonucci, és la millor inversió.

Departament del Cicle Formatiu d´Educació Infantil,

IES Antoni Maura (Palma)

Compartir el artículo

stats