Diario de Mallorca

Diario de Mallorca

Contenido exclusivo para suscriptores digitales

PROJECTES, EXPERIÈNCIES, ACTIVITATS

Els mitjans, eix del projecte COMUNiNCA'T

Primera presa de consciència de l'estructuració d´un diari.

"Es treballen els mitjans de comunicació: premsa, televisió i ràdio, com a eina per fomentar l'expressió escrita i oral". Aquest és el fil conductor del projecte que ens presenta el col·legi concertat La Salle d'Inca.

Els mitjans de comunicació han estat els pilars del projecte COMUNiNCA´T que han duit a terme durant tot l´any els alumnes del centre gràcies a la seva implicació i a la del professorat i famílies.

Pretén potenciar l'expressió oral i escrita en les diferents llengües: català, castellà i anglès, mitjançant el treball en la televisió, la ràdio i la premsa i que l'alumnat aprengui a comunicar-se millor de forma més divertida.

COMUNiNCA´T uneix verticalment i transversal les tres etapes educatives del col·legi: Educació infantil, primària i secundària, tot adaptant els continguts i matèries.

Coordinació

Catalina Busquets, Dolors Figuerola i Maria Picó.

Objectius

-Potenciar l'expressió oral i escrita mitjançant els mitjans de comunicació.

-Fomentar l'habilitat comunicativa en les diferents llengües, català, castellà i anglès.

-Millorar l'ús de les noves tecnologies i la feina cooperativa

Temporització

"La primera passa va ser elegir el nom del projecte. Es va passar una enquesta al claustre de professors on podien triar diferents opcions o fer la seva proposta. D´aquí va sortir COMUNiNCA´T (Comunicar, Inca, dirigit a la persona -pronom- i amb majúscules i amb la i minúscula per donar-li un poc la volta a la truita)", expliquen a La Salle. Després d´això, es va organitzar un concurs de logotips on van participar tots els alumnes de l'escola. Se seleccionaren els deu millors i d´aquests es va triar el més votat al Facebook del col·legi. Aquí es va incloure la participació de les famílies.

La presentació a l´escola va servir per donar molta importància al projecte que era a punt d'encetar i, a la vegada, motivar l'alumnat amb les tasques que se'ls encomanarien. Fou el grup de l´assignatura Iniciativa Emprenedora de 4t d´ESO, l'encarregat d'engrescar els seus companys. Tots plegats van recrear un plató de televisió simulant un informatiu en directe. Així, anaren explicant les directius principals del projecte.

Educació Infantil

Els més petits han començat a conèixer de manera general cada un dels mitjans de comunicació. Han tengut un primer contacte més acurat amb la premsa, la ràdio i la televisió. Algunes de les activitats han estat fullejar un diari, veure les diferents seccions i escoltar programes de ràdio.

Educació primària

A primària s'han centrat, sobretot, en conèixer la història dels mitjans de comunicació. Han investigat com es va crear la primera ràdio o com va sorgir la televisió. Aquests coneixements han servit com a base per començar a fer els petits productes. Entre d'altres, han gravat el seu propi espai informatiu, han preparat diverses notícies de premsa escrita i han simulat un informatiu radiofònic.

Educació secundària

A cada curs de l'ESO i a cada avaluació, s´ha treballat un mitjà de comunicació diferent. Algunes de les activitats realitzades en premsa escrita han estat la recreació d'un diari de l´Edat medieval o l´elaboració d'informació d'actualitat relacionada amb l´escola.

Per altra banda, els alumnes també han après a crear, a fer la locució i editar una falca publicitària de ràdio i han hagut d'enregistrar una entrevista i crear el seu propi programa de ràdio.

Pel que fa a la televisió, algunes de les tasques dutes a terme han estat la recreació d'un programa de cuina i la gravació d'entrevistes en directe.

En aquesta darrera etapa d'educació obligatòria, han treballat, especialment, els Ipads, fet que ha ajudat a elaborar i a fer simulacions de com seria en realitat la documentació, la producció, l'edició, etc.

Cloenda

En el final del projecte es duu a terme una presentació/mostra de totes les creacions realitzades, a més de fer algun programa en directe i una entrega de premis per als productes més ben elaborats.

Avaluació

Cal tenir en compte que tot el que s´ha treballat, s´ha avaluat i ha servit per anar millorant les aptituds de l'alumnat.

A secundària, a més, s'ha aportat l´autoavaluació, la coavaluació i l´avaluació docent. "Així aprenen a ser crítics amb ells mateixos, i com que actuen en equip, els serveix per veure si treballen com toca o no fan el suficient; si han de millorar o motivar un company, si aporten idees o no", remarca el professorat. Aquesta qualificació es té en compte en el procés d´avaluació de cada matèria implicada.

Compartir el artículo

stats