Diario de Mallorca

Diario de Mallorca

Contenido exclusivo para suscriptores digitales

PROJECTES, EXPERIÈNCIES, ACTIVITATS

Espais d'aprenentatge a educació infantil

La metodologia permet ampliar oportunitats d´experimentació, investigació, joc i relació.

El col·legi privat concertat d'educació infantil Sant Francesc d'Assís de Son Servera va posar en marxa el curs passat 2016-17 una nova metodologia de treball i que al llarg de l'actual curs 2017-18 continua utilitzant i ampliant. Es tracta del treball per espais d'aprenentatge.

Aquesta tècnica pedagògica consisteix, bàsicament, en aplicar una organització dels alumnes, espais i materials que permeti propiciar i construir un lloc on l´aprenentatge sorgeixi espontàniament.

"La metodologia ens permet -apunten des de l´escola- ampliar oportunitats d´experimentació, investigació, joc i relació. És un plantejament que respon a la necessitat que mostren els infants de jugar i relacionar-se; una manera de poder donar resposta als seus interessos i necessitats i respectar els diferents ritmes d´aprenentatge".

Afavoreix que l´infant reprodueixi escenes de la seva vida quotidiana en el seu joc natural a través de patrons que ha observat amb anterioritat. I allò que el nin aprèn jugant es transfereix a altres conductes. Per aquest motiu, "el joc és una activitat que desperta la intel·ligència".

Grups heterogenis

L´organització es fa a partir de grups heterogenis quant a l´edat (2, 3, 4 i 5 anys), nivells d´aprenentatge, interessos i necessitats especials, tot afavorint la interacció, cooperació i col·laboració. Els infants de diferents edats tenen la possibilitat de construir i compartir coneixements amb la resta de companys i adults.

Aquesta interacció a l´escola promou que els més grans "estirin" dels més petits, se sentin més valorats i agafin un nivell més alt de responsabilitat i autonomia, i que tots aprenguin uns dels altres.

Objectius

Els objectius fonamentals d´aquest sistema són:

-Rompre amb l´esquema grup-classe. Cada sessió és diferent i fa que s'iniciï un nou procés d´ensenyament-aprenentatge.

-Que els infants triïn el que volen fer i escullin l´opció que els genera més interès.

Per altra part, el sistema pedagògic Espais d'Aprenentatge -que aquesta escola infantil del Llevant mallorquí ens presenta a l'edició d'avui- contempla que "les activitats no són dirigides; el mestre és un guia i provocador de situacions d´aprenentatge". Remarquen que, en tot moment, "el joc i l´exploració lliure són els protagonistes".

Espais

L'equip docent assumeix que "la planificació dels espais és bàsica per a un aprenentatge fluid". El paper de la mestra és facilitar l´activitat de l´infant: "Incentivam l´exploració lliure i la pròpia construcció de l´aprenentatge; és a dir, l´activitat no ha d´estar dirigida, sinó guiada, per acompanyar i motivar. Els espais temàtics estan dissenyats per fomentar l´interès per investigar, experimentar i aprendre.

En aquest curs 2017/18 els espais es duen a terme dos dies a la setmana: dimarts i divendres, de 9:30 a 11 hores. Actualment compten amb els següents:

Art. Afavoreix la creativitat, la percepció, el desenvolupament integral, ja que mitjançant la imaginació i la fantasia, els infants projecten vivències, emocions i experiències amb espontaneïtat. Poden manipular amb diferents tipus de materials i anar treballant lliurement diferents tècniques.

Jardí/hort. L'alumne, mitjançant el joc a l´aire lliure, desenvolupa diferents capacitats, exercita moviments, comparteix jocs, moments, mirades€ experimenta, observa l´entorn i els canvis que s´hi produeixen. A més, estableix relacions socials, aprèn a resoldre conflictes i a compartir.

Joc simbòlic. Els nins i nines senten la vida real, explorant i reproduint el món dels adults. En aquest espai, a través del joc, s´expressen tal com són i adquireixen habilitats personals i desenvolupen la seva capacitat de relació amb els altres. Utilitzant una varietat de disfresses i complements, representen personatges de forma espontània, repetint accions i situacions que són molt properes.

Llums i ombres. Descobreixen els efectes de la llum, interactuant amb materials diversos de manera que poden fer hipòtesis, raonar, classificar... en un espai que esdevé màgic ja que la llum, la foscor i les ombres s'incorporen en el joc per treballar els diferents continguts

Construccions. Aquest és un espai on, mitjançant una oferta molt variada de materials no estructurats i diversificats, s´intenta que els infants desenvolupin la seva creativitat i destresa per dur a terme construccions imaginades o reals. Experimenten amb la mida, el volum, l'alçada, la simetria...

CSFA

El CEI de Son Servera forma part del grup de centres Sant Francesc d´Assís (CSFA), titularitat de la Congregació Franciscanes Filles de la Misericòrdia, que compten també amb escoles a Palma, Manacor, Muro, Sa Pobla i Ciudad Real.

La fitxa de l'activitat

Denominació: Espais d´Aprenentatge Alumnat: 2, 3, 4 i 5 anys

Qui l´aplica: Tutores del grups implicats, mestra de suport i mestra d´audició i llenguatge

Quan: Durant tot el curs, dos matins a la setmana Per a més informació: sonservera@sfassis.org

Compartir el artículo

stats