Diario de Mallorca

Diario de Mallorca

Contenido exclusivo para suscriptores digitales

PROJECTES, EXPERIÈNCIES, ACTIVITATS

Els alumnes, cercadors de la ciència

Els alumnes, cercadors de la ciència

El col·legi La Salle d'Inca ens mostra com fomentar la recerca científica adequada a cada edat i nivell amb Cercadors de Ciència, un projecte que coordinen Catalina Perelló, Marta Far i Joana Barceló i que s'aplica durant tot el curs escolar en l'horari dedicat a l'àrea de Ciències.

Al col·legi expliquen que a partir del primer curs d'infantil fins al darrer curs d'ESO, els alumnes experimenten i investiguen d'una manera més divertida. Es pretén introduir-los, a poc a poc, al mètode i llenguatge científic d'una forma més natural alhora que es desenvolupa la creativitat, imaginació i curiositat.

Tot plegat, forma part de la nova metodologia basada en projectes que l'escola està implantant aquests darrers anys.

Objectius

-Introduir l'alumnat al llenguatge científic.

-Despertar l´interès científic a través de l´experimentació.

-Fomentar el treball en equip.

Educació infantil. Iniciació

El primer contacte amb els experiments científics ja comença a l'etapa d'educació infantil.

Aquest curs s'ha posat en marxa la metodologia del treball per ambients d'aprenentatge. Un és el de matemàtiques i ciències. Es disposa de material relacionat amb els animals, safates amb elements naturals, lupes per observar, un microscopi amb mostres de plantes i un petit racó on es van presentant petits experiments per despertar la curiositat i les ganes de manipular.

L´experimentació és un factor clau en aquest entramat ja que permet als nins convertir-se en autèntics protagonistes del seu procés de formació. El mestre els serveix de guia. D'aquesta manera, els més petits del centre s'inicien en el món científic que, en un primer moment, sembla que hagi d'estar més lluny del seu procés d'aprenentatge. Amb la creació i manipulació s'aconsegueix tenir-los motivats i, a més, se senten encuriosits pels descobriments científics.

Educació primària. Maquetes

En aquesta etapa ja es dota de més autonomia als alumnes. Són ells mateixos qui, per grups, decideixen els tema científic que volen investigar.

Una vegada haver triat, cada grup format per quatre persones investigarà en profunditat el tema elegit. La finalitat és que aprofundeixin sobre una matèria científica en concret i que sorgeixin qüestions que ampliïn el coneixement. Alhora, aprenen també a elaborar recerques tant en llibres com per Internet i a seleccionar la informació.

Una vegada feta la recerca, és el moment de plasmar-la en una maqueta perquè sigui més comprensible per a la resta de companys. L'elaboració facilita entendre conceptes científics més abstractes i complicats. Les maquetes estan fetes a partir de material reciclat, plastilina.. Per acabar, cada grup explicarà en veu alta i davant la resta de la classe el resultat del seu treball. D´aquesta manera, es treballa l´expressió oral.

Educació secundària: Xarxes socials

A l´ESO les xarxes socials, Twitter, Facebook i Instagram són les vies de comunicació de les investigacions.

S´ha optat per aquestes eines perquè, en general, motiven l´alumnat d'aquesta etapa.

En primer lloc, a 3r d´ESO han creat un perfil de Twitter @CiènciaRacó #lasallecientífica24/7 on pengen curiositats científiques. Per grups, tenen autonomia per triar aquells fets curiosos científics que creuen interessants i que poden despertar l´interès de les persones no només del centre sinó de qualsevol que segueixi el conte. En un primer moment només s´utilitza Twitter; on bolquen d´una manera molt breu les seves investigacions.

Posteriorment, les curiositats amb més "likes", re-Twitts... es publiquen a Instagram i Facebook.

Es preveu que aviat els de 3r d´ESO obrin a Facebook un apartat on tothom podrà participar activament. Cada quinze dies hi penjaran un enigma científic i totes les persones que vulguin podran donar-hi resposta. .

Per altra banda, el grup de ciències aplicades de 4t d´ESO porta a terme un projecte que consisteix en fer un replec de dites meteorològiques.

Cada mes els estudiants s´encarreguen no només de cercar les dites, sinó que també les han d'entendre i han d´explicar el seu significat.

A continuació, començarà la tasca d'investigació, comprovaran si el que es diu a les dites es compleix any darrera any i observaran si la tendència és canviant o no. Amb aquesta recerca, a més de fer èmfasi a la part científica, es posa en valor la cultura popular que molts dels alumnes fins ara desconeixien.

Una vegada fet això, estenen la recerca a tota l´escola en un panell ubicat al passadís perquè tots els alumnes de La Salle Inca ho puguin veure i llegir. Però també les dites metereològiques es posaran a les xarxes socials. Es publiquen al compte de Twitter @CienciesA #caçadorsdeditesmeteorològiques.

Algunes de les dites que han tengut més "m´agrada" han estat: "desembre amb tronada, senyal de bona anyada", "desembre passat, fred arribat, si no s´ha perdut o no l´han robat".

"Us convidam a seguir-nos!", acaben dient al col·legi La Salle d'Inca.

Compartir el artículo

stats