Diario de Mallorca

Diario de Mallorca

Contenido exclusivo para suscriptores digitales

Plagueta de notes (DCCXXXIII)

Enguany no hi ha Nobel de literatura

Kazuo Ishiguro, Premio Nobel 2017.

ABUSOS SEXUALS I VIOLACIONS DE DONES. Quan ho vaig llegir per primera vegada em vaig quedar bocabadat: el premi Nobel de Literatura, el més famós, el més seguit, el més important dels premis literaris que es fan i es desfan, enguany no es donava per problemes d´abusos sexuals i violacions de dones. La marca "Nobel" tan prestigiosa en literatura com en els diferents sabers des de fa més de cent anys, que depèn de la Fundació Nobel, riquíssima empresa filantròpica, no podria deixar que això es propagàs entremig de la gran litúrgia que organitza cada any. La notícia semblava un fake. I com que estam enrevoltats de fake news per totes bandes vaig començar a fer recerques.

Sí, hi ha un assumpte brut que no es pot prendre amb rialles i que afecta la reputació de l´Acadèmia Sueca en el pla moral, intel·lectual, financer, literari i fins i tot criminal. Set membres dels divuit que formen el comitè del Nobel de Literatura han dimitit.

Per què quasi la meitat dels membres de l´Acadèmia han dimitit? Perquè s´ha descobert que Jean-Claude Arnault, un francès que diu que és fotògraf i dramaturg, casat amb Katarina Frostenson, poeta d´anomenada, acadèmica des de 1992 i membre del comitè del Nobel, està acusat d´abusos sexuals i de violacions entre 1997 i 2007 en el marc del Club Cultural Forum, considerat com l´antecambra de l´Acadèmia, dirigit per ell amb subvencions de l´Acadèmia Sueca. Alguns d´aquests abusos i violacions han tingut lloc a l´Acadèmia i als apartaments que aquesta té a París i a Estocolm. Divuit dones que han tingut el coratge de parlar, empeses per aquesta lluita mundial que ha desencadenat el #MeToo, l´han denunciat a la policia. Per afegitó aquest home era la gargamella fonda que donava informacions sobre la identitat dels premiats amb el Nobel de Literatura alguns dies abans de comunicar el premi, la qual cosa afectava tant l´editorial que publicava l´autor com les grans apostes de Ladbrokes de Londres. Les recerques han descobert que ho havia fet en els casos de Pinter, Jelinek i Modiano i que bravejava d´haver estat el responsable del premi de Le Clézio. Un delicte que va practicar amb set llorejats.

Allò que impressiona és que aquestes activitats no eren cap secret per a molts dels integrants de l´Acadèmia Sueca que es feien amb Jean-Claude Arnault a les recepcions oficials, al Club Forum i en nombroses festes. Però hi havia una omertà mafiosa que el protegia des dels anys 1990 i que li ha permès fer i desfer impunement tot aquest desastre. Ell ho nega tot. Però la investigació funciona a les totes.

CAL DENUNCIAR ELS VIOLADORS. I les confessions de les valentes dones ja s´han carregat el Nobel de Literatura d´enguany. Diaris tan importants i significatius com el New York Times per la ploma de Tim Parks asseguren que "El premi Nobel de Literatura és en si mateix un escàndol". El periodista troba absurd posar escriptors en competició. I d´altres fan un procés al jurat acusant-lo de les seves llacunes, dels seus errors, de les seves tries discutibles, etc. Per què divuit lectors han de ser els jutges de la literatura mundial?

El diari Dagens Nyheter conta fetes escarrufadores: "Algunes de les dones, que formaven part de l´escena cultural sueca, van dir que Arnault es va comprometre a avançar les seves carreres o va amenaçar a obstaculitzar-les segons acceptessin o no els seus avenços. Diverses altres dones conten com el director artístic Jean-Claude Arnault les ha assaltat en festes o esdeveniments, davant d´altres persones. Una dona conta un incident d´assetjament ocorregut al banquet del premi Nobel. Altres cinc dones conten esdeveniments en els quals no hi ha testimonis. Descriuen el director artístic com a agressiu i manipulador. També descriuen els assalts sexuals comesos per ell. Una altra dona descriu un incident al pis del director artístic al barri de moda d´Östermalm a Estocolm, després que ella el va conèixer en una nit d´estrena.

Serà difícil restablir la confiança del públic quan els acadèmics que no han dimitit són els que han volgut tapar l´escàndol i que després de les denúncies de divuit dones segueixen com si no hagués passat res. Presenten Jean-Claude Arnault com el prototip de francès encantador, amable, lúbric, seductor, descarat, amant del Bordeus i de les festes. Diversos diaris conten que fins i tot hauria assetjat la princesa hereva, Victòria, filla del rei. L´actual rei suec, Carl XVI Gustaf, protector de l´Acadèmia, ha promès treballar amb els membres per reformar l´estatut de 232 anys, davant l´actuació suspecta dels acadèmics. En veurem de grosses si no ens morim, deien els padrins amb tota la raó.

D´aquesta història crec que cal treure alguna moral significativa: sobretot el valor de les divuit dones per denunciar el seu violador; i també la consciència del comitè del Nobel de Literatura per suspendre el lliurament del Nobel d´enguany, engegar una investigació per trencar l´omertà i denunciar mundialment la feta.

Acab amb el discretíssim comunicat de l´Acadèmia Sueca quan posposa la donació del premi Nobel de Literatura 2018 i escriu amb massa contenció: "L´Acadèmia Sueca anuncia el premi Nobel de Literatura 2018 en paral·lel amb el nom del llorejat de 2019. Set vegades anteriorment, l´Acadèmia Sueca ha optat per declarar un ´premi reservat´: el 1915, el 1919, el 1925, el 1926, el 1927, el 1936 i el 1949. En cinc d´aquestes ocasions, s´ha concedit el premi amb el premi de l´any següent."La decisió actual s´ha pres per les dimissions i la reducció de la confiança pública amb l´Acadèmia. El treball en la selecció dels llorejats es troba avançat i continuarà en els mesos que venen, però l´Acadèmia necessita reunir un nombre major de membres actius que guardin la confidencialitat del seu treball, abans de donar el premi de l´any que ve."Els membres actius de l´Acadèmia Sueca estan d´acord que, sense comprometre el propòsit de l´Acadèmia i mantenir el respecte pel seu llegat històric únic, cal desenvolupar les pràctiques operatives de l´Acadèmia. L´Acadèmia ha estat recentment introduïda en un projecte de canvi global. Un dels propòsits és modernitzar la interpretació dels estatuts de l´Acadèmia, principalment la qüestió de la renúncia a la pertinença. A més, es reforçaran les rutines quant a problemes de conflicte d´interessos i la gestió d´informació classificada com a secreta. A més, s´actualitzaran els arranjaments interns de treball i la comunicació externa."´Els membres actius de l´Acadèmia Sueca són plenament conscients de la crisi de confiança actual i de les altes exigències d´un treball a llarg termini i robust per al canvi. No podem esperar recuperar la confiança del públic amb l´Acadèmia abans que es pugui anunciar el pròxim premi. Això, per respecte als guardonats de la literatura passada i futura, la Fundació Nobel i el públic en general´, diu Anders Olsson, secretari permanent interí."

Tota una declaració de principis massa prudent i sense transparència per a uns fets molt condemnables.

Compartir el artículo

stats