Diario de Mallorca

Diario de Mallorca

Contenido exclusivo para suscriptores digitales

Fotografía

Sobre el relativisme cultural

El llibre de fotografies i pensament de Lisette Pons, fa reflexionar l´autor sobre la importància del relativisme cultural

Sobre el relativisme cultural

Després de participar en la taula rodona sobre el llibre de Lisette Pons El Elefante Africano, el passat dimarts 13 de març al Casal Solleric, m´ha vengut al cap la necessitat imperiosa de reflexionar sobre una questió polèmica i controvertida en l´àmbit antropològic: la teoria del relativisme cultural. Recordem que en el llibre, l´autora, ens explica un conjunt de trets culturals diferents, a primera vista, dels nostres occidentals.

UN POC D´HISTÒRIA: Franz Boas (1858-1942), matemàtic i físic alemany, redirigí l´antropologia en un sentit distint al dels enfocaments evolucionistes previs, sòlidament lligats a la teoria racial del segle XIX i aprofundí en la noció d´Edward B. Tylor , autor de "La Cultura Primitiva" de 1871, on defensava que la cultura és un sistema integrat de comportaments, significats i disposicions psicològiques. Amb tot i això, i malgrat la seva posició en relació al relativisme cultural fora un tant ambigua, deixà preparat el terreny per a una elaboració més completa del mateix. L´emergència del relativisme cultural clàssic esperà fins el treball dels deixebles de Boas, incloent-hi Ruth Benedict, Margaret Mead i Melville Herkovits. L´articulació d´una doctrina relativista comprehensiva resultà atractiva per a intel.lectuals decebuts per la brutalitat sense sentit de la Primera Guerra Mundial (1914-1918),la qual arruinà la fe en la superioritat cultural d´Occident i inspirà una recerca romàntica d´alternatives al materialisme i la guerra industrialitzada.

LA CRÍTICA: El Relativisme Cultural clàssic és una doctrina abastament extensa que comprèn components metodològics, cognitius i ètics. Ha estat debatuda acadèmicament durant més de mig segle. El consens actual és que, tal i com fou concebuda, té defectes significatius: tendència a exagerar la coherència interna de les cultures individuals, sobredimensiona les diferències entre societats i menysprea la possibilitat de trascendir-les. El seu tarannà totalitzant convida al minimalisme moral i nodreix l´hostilitat cap a l´anàlisi comparativa. La lògica inherent que té interioritzada és tan poderosa que, si s´usa de forma indiscriminada, pot arribar a subvertir qualsevol argument. És però, en el xoc de cultures, on s´ha d´afrontar allò vertaderament diferent, on el relativisme cultural clàssic ens ajuda a entendre, malgrat no sempre ens ajudi a articular aquesta comprensió amb la nostra pròpia visió de la lògica o la moral.

LA PROPOSTA REVISIONISTA: RELATIVISME CULTURAL 2.0: aquesta proposta d´enfocament revisionista pretén oferir una versió corregida del relativisme cultural 2.0 mantenint els elements vàlids de la formulació clàssica, alhora que puguin corregir-se aquells arguments pressuposats que, des de fa temps, foren abandonats per la major part dels antropòlegs. Sis punts, idò, formen part d´aquesta proposta de revisió: el primer diu que s´ha de trascendir l´etnocentrisme, superar l´enculturació i la creència entre els membres d´una societat que els seus valors i practiques són superiors i més satisfactoris que qualsevol altra. El segon punt es refereix als sistemes culturals i el seu context; institucions i pràctiques han d´esser enteses en el seu context. La comparació crosscultural ha de servir per ampliar la nostra comprensió de la condició humana. El tercer punt convida a respectar les societats estables i la seva capacitat de proporcionar vides satisfactòries als seus membres: emocions, espais de llibertat, auto-expressió personal, etc. Algunes practiques particulars han de ser valorades com a disfuncionals i observar-les amb precaució. El quart punt fa referència a la diversitat i tensions internes de les societats i la resistència que ha d´adoptar l´etnògraf cap a un costum donat malgrat porti assumit molt de temps i sí preservar practiques dominants que expressin normes culturals trasparents. El cinquè punt fa al.lusió a les interaccions entre sistemes culturals, tenint en compte un element clau que és l´atenció sistemàtica que es presta als modes en què els contactes interculturals desafien o distorsionen les dinàmiques internes d´una determinada societat. El sisè punt avisa que per res són incompatibles el relativisme cultural i els universals com ara la cognició, la vida familiar, l´expressió sexual i molts d´altres.

Compartir el artículo

stats