Diario de Mallorca

Diario de Mallorca

Contenido exclusivo para suscriptores digitales

"Al final todo acaba por desembocar en el amor. Y en el daño"

La carn és l´essència d´aquest llibre que amaga, sota una lectura fàcil, un passeig pel sempre complicadíssim món de les relacions humanes

Rosa Montero en la Feria del Libro de Madrid.

La periodista madrilenya Rosa Montero veu reconeguda la seva tasca literària amb el premi Nacional de les lletres 2017. Aprofitant l´avinentesa he volgut rellegir el seu darrer llibre: "La Carne". És sens dubte la seva novel·la més atrevida i diria més personal: premi primavera de Novel.la, Premi Grinzane Cavour, premi Qué leer al millor llibre de l´any i premi de la crítica de Madrid.

El títol, senzill i simple, adequat. La carn és l´essència d´aquest llibre que amaga sota una lectura fàcil un passeig pel sempre complicadíssim món de les relacions humanes i molt més d´aquelles considerades impossibles o d´entrada destinades al fracàs.

Rosa Montero reflexiona sobre el pes de l´univers racional i tots els seus interrogants per acabar fent una emotiva declaració de principis: "Al final, todo acaba por desembocar en el amor. Y en el daño".

Parla de l´inexorable pas del temps, de la presència de l´atrevida joventut, de la por a la mort, por a la soledat, por a tots els embolics del dia a dia, por en tots els matisos i colors.

De l´escriptora admiro l´aparent senzillesa amb la que ens conta les històries, la gran naturalitat i frescor de la seva prosa i el dir les coses sense massa floritures ni innecessàries retxilleres.

Sempre quedo enganxada a les primeres pàgines del seus llibres. Penso que no és casualitat que la majoria sedueixen al lector en poc menys de 20 minuts. "La carne" no és una excepció:

"La vida es un pequeño espacio de luz entre dos nostalgias: la de lo que aún no has vivido y la de lo que ya no vas a poder vivir. Y el momento justo de la acción es tan confuso, tan resbaladizo y tan efímero que lo desperdicias mirando con aturdimiento alrededor."

Soledad, la protagonista, és fortalesa i fragilitat a la vegada . Comissària d´una exposició sobre autors maleïts que està organitzant per a la Biblioteca Nacional amb el títol de "Arte y locura" veu de sobte la competència de la joventut més irreverent que li planta cara amb força i poc tacte. Aquesta exposició és l´escenari que Rosa Montero aprofita per treure la pols a algunes de les més potents i passionals històries d´amor que, com totes elles, sempre tenen el color blanc i el negre: Guy de Maupassant María Lejárraga, María Luisa Pombal o Pedro Luis de Gálvez omplen les pàgines del llibre per mostrar un tràgic destí degut a les bones o dolentes decisions preses a l´atzar.

A "La Carne", Rosa Montero parla de tirania del sexe, dels dubtes, de les incerteses, de l´imprevist destí i sobretot de les cicatrius que la vida estampa a la pell, a la carn, de les cicatrius que deixen marca i cada cop que les veiem ens bull el cervell.

És una història d´amor, un amor que els seus protagonistes compren i venen, necessiten , és un donar i rebre, un estira i amolla, un univers sentimental on hi caben tot tipus d´emocions.

El llibre és un ventall de passions, passions que ofeguen a tot aquell que té forta necessitat d´estimar, passions que deixen a cops gust a cendra, un gran buit que crema múscul, pell i carn i desemboca en un apocalipsi que s´estenen més enllà del cor.

Soledad (hauria de dir Rosa Montero???) es una dona competent amb 60 anys per companyia i un passat irreparable que es timbaleja i mostra plena d´inseguretats davant un destí incert.

A mesura que va envellint, queda fascinada i presonera de la textura de la suau pell del seu jove amant, viu el turment i l´èxtasi, viu la por i l´esperança, la tendresa cap a la malaltia de la germana, la força i la debilitat, viu dies fregant al cel perquè prèviament coneix la rutina de la presó diària.

La mateixa Rosa Montero compareix al final del llibre com una més d´aquestes dones que juntes conviuen dins Soledad.

Compartir el artículo

stats