Diario de Mallorca

Diario de Mallorca

Contenido exclusivo para suscriptores digitales

Música

Penderecki i la Coral Universitat de les Illes Balears

Un dels compositors vius més importants de la segona meitat del s. XX i principis del XXI ha vengut a Mallorca per dirigir la Simfònica. Fa deu anys, però, Penderecki dirigí la Coral Universitat Illes Balears al Festival Pau Casals a Prada

Penderecki i Joan Company.

Sens dubte, Krzysztof Penderecki (1933) és un dels més grans músics de finals del s. XX i el compositor més reconegut i reclamat d´aquest segle. Artista sincer i honest amb el seu llenguatge creatiu, va beure de la tradició clàssica i rebé influències d´I. Stravinski, A. Webern, P. Boulez € però, sobretot, sempre ha mostrat una veneració i admiració per l´obra musical de J. S. Bach.

La Coral Universitat de les Illes Balears, al llarg dels 41 anys de vida artística, hem tingut l´oportunitat i l´honor d´haver estat dirigits, en diverses ocasions, per compositors de reconegut prestigi internacional a escenaris de Barcelona i Brussel·les: Ernesto Halffter (Psalmi), Joan Guinjoan (In tribulatione mea invocavi Dominum), Cristobal Halffter (Dona nobis pacem), entre d´altres.

Però una ocasió especial i una fita important per al nostre creixement coral fou la invitació i l´actuació, l´any 2008, al 57è Festival Pau Casals a Prada (França). El diumenge dia 10 d´agost de 2008, després d´haver actuat tres dies abans a la catedral de Toulouse, la Coral actuà a l´església de Sant Pere de Prada sota la batuta d´un dels grans noms de la composició: Krzysztof Penderecki.

Vaig dirigir la primera part del concert (amb un repertori eclèctic d´arreu del món i també amb obres d´autors mallorquins) i Penderecki dirigí la segona part del concert amb un programa dedicat a la música polonesa: Amen (a 8 v. m.) de Henryk Górecki (1933), Benedictus (a 4 v. i.) (1933), Agnus Dei (a 8 v. m.) (1933) i Izhe xeruvimy (´Cant dels querubins´) (a 10 v. m.) de Penderecki (1933).

Cantar les obres del mestre polonès fou tot un repte per a la nostra Coral i una

oportunitat d´interpretar obres a capella d´un dels grans creadors del s. XX i

XXI. Però, el millor fou cantar sota la seva batuta i conèixer de primera mà la interpretació i el significat de les obres a interpretar. Penderecki escriu molt bé per a cor i la seva cal·ligrafia és molt clara, si bé la seva música no és fácil. Possiblement, per a la Coral és la música a capella mes difícil que hem treballat mai.

Per a mi estudiar la seva música fou i és un privilegi. A més, vaig descobrir que la música coral ocupa una part molt important del seu catàleg. Aquesta realitat o circumstància, encara el fa més gran, ja que són molt pocs els compositors que, conreant tots els gèneres musicals (simfònic, operístic, cambrístic, cinematogràfic, etc), prestin atenció a la música coral com ho fa Penderecki, tant en qualitat com en quantitat.

Gràcies, Mestre!

Compartir el artículo

stats