Opinión
Classicisme contemporani
Pere Estelrich i Massutí
Avui horabaixa, quan el pianista Joan Roig s´assegui davant el piano a l´escenari de la sala Magna de l´Auditòrium de Palma, enrevoltat de tots els músics de les seccions de corda de la Simfònica, en aquest moment, vull creure que passaran pel davant del concertista mallorquí reflexions diverses. I no poques relacionades amb el seu padrí Jaume Roig (don Jaume), que fou destacat professor de piano i director del Conservatori (càrrec que també assolí el nostre protagonista). Però també li sortirà a camí el llegat del seu besavi Antoni, compositor de diverses obres litúrgiques i fins i tot d´una òpera.
Vull dir, amb tot això, que a Joan Roig li ve de família l´interès per la música. L´ha viscuda, des de petit, a casa seva. Ha tengut, sempre, el teclat a la seva disposició. I ara, passats uns anys, després de molts recitals en solitari o com acompanyant, després de diferents enregistraments, alguns d´ells de referència, ara, Joan Roig es troba amb la nostra primera formació musical gràcies a la insistència de l´anterior gerent Gori Marcús, per oferir el concert per a piano i cordes de Pietro Montani, nascut a Milà el 1895 i mort a la mateixa ciutat setanta dos anys més tard. Es tracta, doncs, d´un compositor del segle XX, un contemporani que diríem. Malgrat això, però, el seu concert per a piano es pot qualificar d´arrels clàssiques (de classicisme), amb tres moviments de petit format, escrit amb llenguatge tradicional, una mica en la línia postromàntica, tonal, amb pinzellades tímbriques una mica impressionistes i amb un segon moviment en forma d´antífona, modal, cosa poc freqüent en el simfonisme del segle XX. I pel que fa a l´orquestra, el seu paper és el d´acompanyant amb algunes intervencions per preparar i donar suport a les intervencions del solista.
Joan Roig coneix bé aquesta partitura. Primer perquè fa cosa de vuit o nou anys ja la va interpretar amb l´orquestra del Conservatori dirigida per Joana Maria Coll, però també perquè de petit ja l´estudiava amb el seu padrí i mestre. Per tant és ben lògic parlar de concert en forma d´homenatge.
A més de la partitura de Montani, el programa es completa amb l´obertura de Les alegres comares de Windsor de Carl Otto Nicolay i la segona simfonia d´Alexander Scriabin.
Lugar: Auditòrium de Palma. Día de espectáculo: Hoy a las 20.30 horas. Director: Pavel Baleff. Solista: Joan Roig. Programa: Obras de Nicolay, Montani y Skriabin.
- La Armada intercepta al sur de Baleares al indetectable submarino ruso Novorossiysk, equipado con seis cañones lanza torpedos
- Detienen a una entrenadora deportiva en Palma por tener relaciones con un alumno suyo menor de edad
- La autora del cartel de Sant Sebastià denunciado por Abogados Cristianos: 'Quieren eliminar a las minorías
- Exclusiva Mamarazzis: Pep Guardiola y Cristina Serra se separan después de 30 años juntos
- Habla por primera vez la policía mallorquina infiltrada en movimientos independentistas: 'Te he beneficiado más que perjudicado
- Oportunidad de empleo en Mallorca: se necesitan 200 personas para trabajar con incorporación inmediata
- La patronal de alquiler turístico en Baleares, sobre las medidas de Pedro Sánchez: 'No ha construido vivienda social y culpa a las personas con patrimonio
- Heladas en Mallorca: estos son los municipios que han registrado temperaturas bajo cero