Aquest 5 de febrer de 2021 es compleix un aniversari molt especial pels Amics del Ferrocarril: els 90 anys de la posada en marxa del la línea del Port de Palma que travessa la nostra ciutat. Aquesta es la seva historia, i el mes important, el seu futur.

La línia al port de Palma va ésser, des del començament, prioritària per al Ferrocarril de Mallorca, ja que havia de permetre l’accés directe de les mercaderies als molls. En conseqüència va ésser la segona línia que va entrar en funcionament, en 1877, immediatament després de la d’Inca. Com que era un recorregut urbà, ja que baixava per les Rambles i el Born, es va fer la sol·licitud de la concessió com a tramvia. El recorregut provisional es va emprar durant 54 anys, fins que el 1931 va entrar en servei el Ferrocarril en túnel al Port de Palma, les obres del qual s’iniciaren el 1928. Amb el material de l’excavació es va guanyar espai a la mar, construint una explanada (que avui en dia és el Parc de la Mar, on es va instal·lar una estació de classificació). La longitud del nou traçat era de 2.046 m, 1.252 dels quals eren de túnel. A més a l’estació del port hi havia 900 m de vies secundaries. Durant la guerra civil espanyola, es va utilitzar com a refugi antiaeri, per la qual cosa es varen habilitar entrades a la plaça Major i devora el teatre Principal. Els darrers anys de funcionament de la línia, el principal producte que sortia per el moll eren els carbons de Lloseta, que s’enviaven cap a Alacant. La línia va deixar d’usar-se en 1965, any en què es feren els darrers viatges.

El túnel original ha sofert mentrestant dues modificacions: La primera en construir els aparcaments a la plaça Major, que el túnel va esser parcialment tallat, però prevén-te la seva rehabilitació. La segona modificació la va sofrir quan varen construir l’aparcament de la plaça de l’Olivar, en el que varen tallar 80 metres de túnel, condemnant-lo de una manera conscient.

Tenim una oportunitat d'or, aquest túnel dona valor a la Plaça Major que ha de ser un lloc distint

Malgrat això, el túnel, es perfectament accessible i visitable des de la sortida del Port, sota les murades, fins als aparcaments de la Plaça Major i també el tram des de la citada plaça dins al Mercat de l’Olivar. Com mesures d’urgència s’haurien de sanejar alguns degotissos que té producte del seu oblit. Només fa uns anys, el propi batle de Palma, Sr. Hila el va visitar amb noltros i amb tècnics i organitzacions ciutadanes que vetllen pel patrimoni i va expressar la seva sorpresa per d’importància del mateix i les possibilitats que tenia per la ciutat.

I en el debat actual que té la ciutadania en referència als usos de la Plaça Major, aquesta obra complementa i dona un valor mai pensat al poder connectar amb la mar mitjançat el túnel de la història, que, com diu ARCA, ha d’esser un element de comunicació cultural, on el centre d’interpretació vinculat a altres equipaments museístics del centre i a més un túnel que desemboca devora ses Voltes i el seu espai expositiu.

Es pot parlar del Túnel de la Història. Són uns espais únics que comunicarien amb el museu marítim de ses Voltes. L’Almudaina, la Catedral i el Museu d’Art Sacre... el Patrimoni podria ser protagonista, sense oblidar altres, moltes, iniciatives culturals, comercials i de participació que també tenen cabuda a ses Galeries. A més el túnel desemboca molt a prop d’un aparcament públic, el d’Antoni Maura i de l’espai que pròximament serà millorat a tot el Passeig Marítim amb molt més protagonisme per als vianants.

I sense cap dubte, tenim una oportunitat d’or. Aquest túnel dona valor a la Plaça Major que ha de ser un lloc distint, no de pas, amable, cultural i turístic alhora, on la gent d’aquí i de fora aprenguem, mostrem múscul cultural i passem gust d’anar-hi. I des de on, per un trajecte misteriós ple d’història i cultura a través d’un túnel, ens durà a la privilegiada zona pública del Parc de la Mar amb tota l’oferta patrimonial del seu entorn. El seu accés, des de la pròpia Plaça Major, mitjançant una espiral, donaria llum i rellevància a aquest patrimoni.

Les autoritats competents no poden quedar a la història de la nostra ciutat mirant a l’altre banda, amb els ulls tancats. Ara es el moment, el moment de la veritat, no de la por al que diran. Deixem un autèntic patrimoni industrial i cultural ara que podem. Recuperem el túnel del Port de Palma. Amb això, tindran el suport d’Amics del Ferrocarril.