Opinión | Tribuna

Un 35% manco d’embossos: un regal per Cap d’Any

Via de Cintura de Palma.

Via de Cintura de Palma. / M. VICENS

Els finals d’any ens permeten girar la vista enrere i valorar el camí recorregut. Això sí, és fonamental fer-ho amb bona cura i recordar quin era el punt de partida. En aquest sentit, he trobat sorprenent que ja es comencin a notar resultats positius de les polítiques que el Consell de Mallorca està impulsant, especialment, i pel que a mi m’ocupa, en la imprescindible millora de les infraestructures i la mobilitat de l’illa.

La raó ens mana prudència, però no podem perdre de vista les evidències que ens haurien d’omplir d’esperança: la saturació de vehicles a la Via de Cintura i a l’autopista de l’aeroport s’ha reduït un 35% respecte de l’any passat, gràcies a les actuacions que s’hi estan duent a terme. I no només ho notam nosaltres, també ens ho diuen els ciutadans i, ara, ens ho confirmen amb aquesta xifra els tècnics del Consell de Mallorca.

Alguns diran que és un miracle, i altres ho atribuiran a la casualitat o a una cosa passatgera, però res més lluny de la veritat: l’èxit sempre exigeix un gran esforç, i la valentia del president Galmés a l’hora de prescindir d’allò prescindible ha fet que els mallorquins tenguem la certesa d’estar en bones mans

Vet aquí la senyora Cladera: la seva omissió de responsabilitats fou la causa principal dels problemes que avui encara patim. Lluny de fer un examen de consciència, es burla amb els seus a les xarxes socials de la gestió actual del Consell i dels resultats ja assolits. Tanmateix, les seves febles crítiques no canviaran les veritats clares i demostrades pels estudis tècnics.

La senyora Cladera hauria d’entendre que sempre és més fàcil crear problemes que resoldre’ls. Acceptar la seva responsabilitat seria un bon començament. Però la covardia és la mare de la crueltat. Per això, és capaç d’inventar les fal·làcies que li convinguin i convertir drames en oportunitats polítiques. Com a portaveu de l’oposició, no dubta a posar víctimes al centre del debat polític només pel seu propi interès. Ara bé, les estadístiques són clares: els accidents s’han reduït. En canvi, augmentaren en el tram del seu carril BUS-VAO, sabudament mal plantejat. Certament, senyora Cladera, ningú està exempt de dir dois, el problema és fer-ho amb èmfasi.

Pel que fa a nosaltres, no ens haurien de jutjar per les crítiques dels oponents, sinó per les conseqüències dels nostres actes. Encara ens queda molt camí per fer. No és temps d’arronsar-se. Aquest 2025 ens ocuparem de millorar el pla d’accessos a Palma i la xarxa viària de tota Mallorca. Alhora, avançarem cap a una mobilitat més sostenible gràcies al primer estudi de capacitat de càrrega de la xarxa, que hem elaborat aquest darrer any.

A propòsit d’això, hem elaborat una iniciativa legislativa per regular l’entrada de vehicles no residents a Mallorca. També hem aprovat un ambiciós pla de 43 estacionaments dissuasius intermodals per fomentar l’ús del transport públic. A més, treballam en un pla de vials cívics amb més de 60 km de vies sostenibles que connectaran pobles i ciutats.

A qui em demani què esper d’aquest nou any, li contestaré que sé bé de què fugir. He vist com el solipsisme de governs anteriors només ens ha dut misèries. Tenc clar que aquesta mesquinesa no ens fa cap bé. Hem de continuar fent feina per Mallorca i els mallorquins, amb el cap ben alt i sense evitar les complicacions. Al cap i a la fi, és cert que qui governa pels altres també governa per si mateix. Molts d’anys i venturós 2025.

Tracking Pixel Contents